Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nikon D850

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Sep 2003
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 07 Dec 2023, 19:33    Post subject: Nikon D850
Een goeden....,
Nu fotografeer ik met een Nikon D7500 in combinatie met een Sigma 150-600mm 1:5-6.6.3 DG C. Maak best aardige foto's, af en toe, maar wil nu een stapje verder om de kwaliteit van mijn foto's te verbeteren. Overigens, ik plaats al jaren geen foto's meer op deze site, omdat de kwaliteit van de aangeboden foto's mijn petje te boven gaan.
Is natuurlijk een kwestie van "centjes" en oké andere zaken, maar of je nu met pijl en boog schiet, of met een precisie geweer, dat is echt wel een ander verhaal. Kijk, financieel gezien zou ik ook best wel het beste geweer kunnen kopen, maar dat wil ik dus juist niet. Ik wil maar héél af en toe een top foto maken, want ander Is het zo saai.
In mijn digiscoop periode heb ik wel veel foto's laten zien, maar dat is wel ongeveer een "eeuw" geleden. Ik wil nu een Nikon - ik ben een Nikon fan en zal dat altijd blijven - D850 gaan aanschaffen, maar ik vraag mij af of een full frame camera een goede combinatie is met mijn eerder genoemde lens? Ook wil ik aangeven dat de Z serie van Nikon voor mij - nu - buiten de boot valt wat betreft alternatief, evenzo een gebruikte Nikon D 500. Ik hoor graag van u.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Dec 2023, 8:51    Post subject:
Een bijna-niet-te-beantwoorden vraag. In algemene zin: een full frame camera heeft absoluut voordelen, maar je verliest je cropfactor. Dat wordt deels weer gecompenseerd door het aantal MP, waardoor je met de 850 meer kunt croppen zonder kwaliteitsverlies. Ik heb een D850 gehad en dat is een heel goede camera, met één nadeel: hij is vrij traag (7 beelden p/s). De D500 is iets sneller én heeft een cropfactor. Als je tevreden met met je Sigma lens en die werkt goed op de D7500 dan zal die vermoedelijk ook prima werken op de D850,
Hopelijk heb je hier wat aan.
Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Erik van Ark
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 29 Oct 2011
Posts: 94
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Dec 2023, 22:33    Post subject:
Even los van de vraag Canon - Nikon.
Zelf heb ik een Canon R6 gekocht. Wilde eigenlijk een 5dMIV. Maar voor dat type camera's stopt de ontwikkeling. Bij Canon, maar kan mij ook voorstellen dat ze bij Nikon die beslissing ook hebben genomen.
Het voordeel van de R6 is dat er met enige regelmatig softwarematige updates komen. De camera die je koopt is na een aantal jaren niet meer de camera waar je dan mee fotografeert.
Er zitten ook nadelen aan. De oude lenzen zijn alleen met een tussenring te gebruiken. De nieuwe RF-lenzen zijn erg duur, want alleen canon maakt deze. Bij Sigma niet (nog niet?). Weet niet hoe dat bij Nikon zit.
Zelf heb ik ook de 150-600 S van Sigma en die doet het uitstekend op de R6.

Groet,
Erik
_________________
Erik

Canon R6 (80D), Canon RF 70-200 f4; Canon RF 100mm, Sigma 150-600 Sports.
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Dec 2023, 1:03    Post subject:
Lees: 'Ik wil maar héél af en toe een top foto maken, want ander Is het zo saai' Smile
Das toch een hele andere insteek dan wat al die fotografen in deze tijd hebben. Dan is 1 beeld p/u eigenlijk wel genoeg Smile Ik zag op je profiel dat je in je 'digiscoop periode' heel goed mee kon met de BP-ers en vreemd dat het nu je petje te boven gaat. Met full-frame verlies je mm's en das voor een een digiscoper een groot gemis. Met croppen kun je dat compenseren maar dan is een goede nabewerking weer een vereiste. Ik zou gewoon doorgaan met die D7500 en die Sigma lens. Gewoon heel veel oefenen want deze combi moet voldoende zijn om BP-waardige foto's te maken. En als je dat beheerst, dan kun je later alsnog gaan denken aan de overstap naar full-frame. En het voordeel van de nieuwste camera's dat er met enige regelmaat softwarematige updates komen?? Das een verkooptruc, 'bangmakerij' want juist in die oude, vernieuwde spiegelreflexen zijn die foutjes gecorrigeerd. En weet je wat de meest gemaakte fout is van fotografen die de allernieuwste camera's kopen, ze spitten de gebruiksaanwijzing niet door die ze met de camera meegeleverd krijgen. Hebben ze geen zin in. De camera moet de foto's maken, niet zij Smile

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Sep 2003
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Dec 2023, 10:18    Post subject:
Dank voor jullie reacties.

Ik wil eens iets ander proberen en daarom kies ik in principe toch voor een full frame camera (Nikon D850). Ik ga eerst eens een paar dagen zo'n camera huren om te bekijken of het de juiste camera is voor mij.
Het voordeel van deze camera is - voor mij - dat deze ook zéér geschikt is voor macrofotografie. Mijn hart ligt bij macrofotografie, maar vogelfotografie vind ik ook héél leuk en met name in de trektijd en als er geen er geen "beestjes" zijn (zo'n beetje november tot en met februari.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Dec 2023, 13:36    Post subject:
Ik geloof dat de vraag niet zozeer gaat over het wel of niet aanschaffen van een fullframe camera maar over het compatibel zijn met een al bestaande lens?
Die informatie zou bij de specificaties van de lens te vinden moeten zijn. Daarin staat, zeker op de sigma website, bij al die lenzen precies genoteerd of ze geschikt zijn voor fullframe.
De meeste behoorlijk geprijsde lenzen zijn dat overigens wel. En ik denk die van jou ook. Je raakt inderdaad je cropfactor kwijt met een fullframe maar persoonlijk vind ik da ook wel weer een leuke uitdaging: Wat meer van de omgeving meenemen in je foto is vaak toch wel erg mooi. Fullframe sensoren kunnen waak wat beter tegen hoge iso's en de bokeh wordt mooier, details in het wit kunnen net wat beter zichtbaar zijn.
Als ik de keuze moet maken welke camera mee kan op een vliegvakantie zal ik altijd de fullframe nemen en het gebrek aan cropfactor voor lief nemen. Ook al is dat ding van mij echt ongelofelijk traag.
Je kunt trouwens "niet-fullframe" lenzen ook gebruiken, de camera zal dan automatisch op DX gaan staan, waarbij je dan maar een deel van de sensor gebruikt. En het aantal pixels dat je gebruikt is dan echt veel kleiner, dus grote crops worden dan wel een probleempje. Zou je die instelling DX overrulen door hem op FX te zetten dan ga je een sterke vignettering krijgen op je foto's.
Op kamera express zag ik dat bij de specificaties van jouw lens netjes vermeld staat dat ie voor fullframe geschikt is. Maar dubbel- of driedubbel checken, daar mankeert natuurlijk helemaal niets aan.
Succes
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
richardzeinstra


Gender: Male
Age: 56
Joined: 29 Nov 2023
Posts: 1
Location: Heerenveen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Dec 2023, 14:19    Post subject: Nikon D850
De Nikon D850 heeft een resolutie van van 45Mp. Wanneer je met je Sigma 150-600 (welke geschikt is voor Full frame) foto's maakt, kun je die flink croppen in de nabewerking. Ter vergelijking: jouw D7500 heeft 20Mp, wat iets minder dan de helft van de 45Mp van de D850 is. Wanneer je dus 50% cropt heb je nog steeds een 20Mp bestand wat prima afdrukbaar is als print op A3-formaat. Wil je voornamelijk online plaatsen, dan kun je evt. nog wel wat verder croppen. Er is een mogelijkheid om met de D850 in DX formaat te fotograferen. Dat kun je gewoon instellen en gebruik ik zelf wel eens bij sportfotografie. Hij heeft dan nog 19Mp, maar dat raad ik niet aan bij gebruik van lenzen welke voor full-frame gemaakt zijn. Tip is wel dat wanneer je vooraf al weet dat je gaat croppen, zet je onderwerp dan in het midden van de opname. Bij deze lenzen is de grootste scherpte in het midden. Fotograferen vanaf statief heeft ook de voorkeur. Vergeet niet dat wanneer je een foto maakt met 600mm en de foto 2 x cropt, je al op 1200mm zit. Als je teveel moet croppen, zit je eigenlijk te ver weg en wordt onscherpte ook veroorzaakt door trillingen en troep in de lucht.
Back to top
Reply with quote
 
ricootten


Gender: Male
Age: 66
Joined: 01 Sep 2003
Posts: 54

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 12 Dec 2023, 15:50    Post subject:
Dank jullie wel. Mij is een en ander duidelijk geworden.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum