Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Het vernieuwde Birdpix: testers gevraagd!
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jan 2024, 20:11    Post subject:
Geerie wrote:
Erna Koelman schreef:
Andere 'fouten' heb ik in mijn zeer kleine testje niet gevonden.


Bij de Steenuil kwam ik een foto tegen van een Spreeuw en een Zwarte Kraai.
En bij de Pestvogel een foto van de Purperkoet en een Huismus.


Ik zie bij de steenuil geen spreeuw, wel een Merel. Ook hier geldt dat het woord 'Steenuil' in de TEKST BIJ DE FOTO staat.
Idem dito voor de Pestvogelfoto.
Ik zie er dus nog steeds geen fout in.

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 10:59    Post subject:
Goed. en toen wilde ik eens op mijn telefoon naar vogelskijken.nl om op birdpix uit te komen. Geen resultaat. Waar het op neerkomt, als je op de telefoon (chrome als browser) naar vogelskijken gaat, kom je nergens een knop voor birdpix tegen, ook niet een knop voor community. Toen naar firefox op de pc, naar vogelskijken.nl. Geen knop voor birdpix te vinden. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar het lijkt me dat je toch niet wil dat iemand die vogelskijken bezoekt en de site wil leren kennen de enige echte birdpix over het hoofd gaat zien?
Of heeft dat alles met de testomgeving te maken? Zoals het nu op mijn pc is, krijg ik in chrome bij vogelskijken rechtsboven Mijn Birdpix te zien, waarschijnlijk omdat ik daar via de speciale link terecht ben gekomen, bij het eerste bezoek. Dat chrome dat onthoudt. Firefox weet dat niet, dus kom ik op vogelskijken uit - en wanneer ik daar in probeer te loggen dan blijkt ie daar op hangen.. Rechtsboven zit die knop om in te loggen trouwens. Op de telefoon heb ik al helemaal geen optie om in te loggen, mijn birdpix ontbreekt daar.
Mogen gewone vogelskijken-bezoekers nog niks weten over het feit dat birdpix daar een onderdeel van wordt?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 11:09    Post subject:
Straks worden het twee ingangen, zo is mij verteld: de Birdpix-ingang waarbij je een knop krijgt naar de vogelskijken.nl homepage. En de vogelskijken-ingang waarbij je een knop krijgt naar de "Birdpix fotocommunity". Iedereen mag zijn ingang naar voorkeur gebruiken.
Back to top
Reply with quote
 
Alwin K.
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2005
Posts: 45
Location: Maassluis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 12:11    Post subject:
josephine wrote:
Goed. en toen wilde ik eens op mijn telefoon naar vogelskijken.nl om op birdpix uit te komen. Geen resultaat. Waar het op neerkomt, als je op de telefoon (chrome als browser) naar vogelskijken gaat, kom je nergens een knop voor birdpix tegen, ook niet een knop voor community. Toen naar firefox op de pc, naar vogelskijken.nl. Geen knop voor birdpix te vinden. Misschien heb ik niet goed genoeg gezocht, maar het lijkt me dat je toch niet wil dat iemand die vogelskijken bezoekt en de site wil leren kennen de enige echte birdpix over het hoofd gaat zien?
Of heeft dat alles met de testomgeving te maken? Zoals het nu op mijn pc is, krijg ik in chrome bij vogelskijken rechtsboven Mijn Birdpix te zien, waarschijnlijk omdat ik daar via de speciale link terecht ben gekomen, bij het eerste bezoek. Dat chrome dat onthoudt. Firefox weet dat niet, dus kom ik op vogelskijken uit - en wanneer ik daar in probeer te loggen dan blijkt ie daar op hangen.. Rechtsboven zit die knop om in te loggen trouwens. Op de telefoon heb ik al helemaal geen optie om in te loggen, mijn birdpix ontbreekt daar.
Mogen gewone vogelskijken-bezoekers nog niks weten over het feit dat birdpix daar een onderdeel van wordt?
grtz, josephine


Bij mij werkt het met Firefox prima. Zowel op een Imac als op een laptop met windows.

Groet,
Alwin K.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 12:43    Post subject:
@ alwin: Ben je als je daarheen gaat meteen in de birdpix omgeving dan? Want dat is bij mij dus niet zo, al verwacht ik dat ik, als ik er in ga door de link te gebruiken, het wel lukt in firefox. Maar het gaat me er eigenlijk om dat mensen die "gewoon" op vogelskijken kijken, nergens een verwijzing naar birdpix krijgen te zien. Dat lijkt tenminste zo bij mij. Het zal wel zijn omdat die kijkers toch niet in de test omgeving willen hebben, maar het geeft dus aan dat we nog steeds niet echt kunnen zien hoe het in de praktijk gaat worden.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 14:00    Post subject:
@Vincent,

Waar ik zelf steeds benieuwder naar ben, is waarom er niet voor gekozen is om BirdPix uit te breiden met datgene wat kennelijk ontbreekt (al is me nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat dan is), of om BirdPix ongeveer 1-op-1 na te bouwen binnen Vogelskijken.nl, en daar de ontbrekende zaken aan te vullen, i.p.v. zoals nu gebeurd is, veel meer te veranderen ogenschijnlijk nodig is, waardoor er veel voordelen van het huidige BirdPix verloren zijn gegaan. Dat laatste is althans de boodschap die ik toch wel uit de vele reacties meen op te pikken.

Het geheel wekt de indruk dat er 'from scratch' iets geheel nieuws gebouwd is/wordt, zonder eerst na te gaan wat juist beter behouden zou moeten blijven?

Ik zou het fijn vinden om in ieder geval het gedachtegoed hierachter te kunnen begrijpen, zodat ik niet het gevoel heb dat er veel meer energie gestoken wordt in de nieuwe website dan nodig zou zijn geweest.

Kan / wil je daar iets over zeggen?

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 15:56    Post subject:
Zo denk ik er ook over Erna. Veel te veel verandering in plaats van uitbreiding. Wat ik begrijp is dat, als straks alles live gaat, je bij het invoeren van www.birdpix.nl op het birdpixgedeelte komt met een knop naar vogelskijken, en andersom. Het waarom daarvan begrijp ik niet, wat is dan het nut van de beide zaken onder één noemer te zetten? Als je als vogelskijken-gebruiker eerst moet veranderen naar de birdpix omgeving voordat je daar de foto's kunt gaan bekijken dan ga je dat toch nauwelijks doen, lijkt me? En andersom: Ga je in Birdpix speciaal naar vogelskijken om de artikeltjes daar te gaan lezen? Ik vraag me zelfs af hoe populair vogelskijken gaat worden, het lijkt voorlopig allemaal erg knullig.
Ik zou tenminste niet weten hoe je zo beide belangengroepen meer tot elkaar gaat brengen.
Voorlopig is het niet leuke van testen dat je weinig commentaar krijgt op de foto's die je in de testomgeving plaatst. Dat gaat ook allemaal nog te lastig, heb ik het idee.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Alwin K.
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2005
Posts: 45
Location: Maassluis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 17:52    Post subject:
josephine wrote:
@ alwin: Ben je als je daarheen gaat meteen in de birdpix omgeving dan? Want dat is bij mij dus niet zo, al verwacht ik dat ik, als ik er in ga door de link te gebruiken, het wel lukt in firefox. Maar het gaat me er eigenlijk om dat mensen die "gewoon" op vogelskijken kijken, nergens een verwijzing naar birdpix krijgen te zien. Dat lijkt tenminste zo bij mij. Het zal wel zijn omdat die kijkers toch niet in de test omgeving willen hebben, maar het geeft dus aan dat we nog steeds niet echt kunnen zien hoe het in de praktijk gaat worden.
grtz, josephine


Josephine,
Ik kom ook niet gelijk in de birdpixomgeving. Ik moet eerst inloggen en dan krijg je rechts bovenaan inderdaad de knop Mijn Birdpix. Als je daarop klikt kom je in de Birdpixomgeving. Dat werkt altijd wel bij mij.

Groet,
Alwin K.
Back to top
Reply with quote
 
Alwin K.
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2005
Posts: 45
Location: Maassluis
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 18:06    Post subject:
josephine wrote:
Zo denk ik er ook over Erna. Veel te veel verandering in plaats van uitbreiding. Wat ik begrijp is dat, als straks alles live gaat, je bij het invoeren van www.birdpix.nl op het birdpixgedeelte komt met een knop naar vogelskijken, en andersom. Het waarom daarvan begrijp ik niet, wat is dan het nut van de beide zaken onder één noemer te zetten? Als je als vogelskijken-gebruiker eerst moet veranderen naar de birdpix omgeving voordat je daar de foto's kunt gaan bekijken dan ga je dat toch nauwelijks doen, lijkt me? En andersom: Ga je in Birdpix speciaal naar vogelskijken om de artikeltjes daar te gaan lezen? Ik vraag me zelfs af hoe populair vogelskijken gaat worden, het lijkt voorlopig allemaal erg knullig.
Ik zou tenminste niet weten hoe je zo beide belangengroepen meer tot elkaar gaat brengen.
Voorlopig is het niet leuke van testen dat je weinig commentaar krijgt op de foto's die je in de testomgeving plaatst. Dat gaat ook allemaal nog te lastig, heb ik het idee.
grtz, josephine


Josephine,
Ik had liever ook een 1 op 1 overgang gezien van alle oude onderdelen naar de nieuwe omgeving met eventueel nieuwe uitbreidingen. Het blijkt echter altijd zo te gaan dat als er nieuwe software gebruikt moet gaan worden (omdat de huidige echt niet meer mee kan, niet veilig meer is etc) dat de nieuwe mensen die daarmee aan de slag gaan altijd een eigen stempel willen drukken en willen laten zien wat er allemaal kan in de nieuwe software. Dat zie je overal terugkomen op vernieuwde sites. Ik houd daar ook zeker niet van maar velen vinden dat er vernieuwing en verandering moet plaatsvinden. Kijk maar bij de indeling van de schappen in een supermarkt. Wordt er gek van dat ze ieder half jaar alles omgooien en ergens anders zetten. Zelfde vind ik van aangepaste websites die wel heel ver afwijken van de eerdere versies. Helaas is dat niet anders.
Over de foto's die nu op de testsite staan ben ik vooral benieuwd wat daarmee gaat gebeuren als de oude omgeving afgesloten en overgezet is. Gaan de foto's die nu alleen op de nieuwe omgeving geplaatst zijn dan ook mee naar die nieuwe omgeving (c.q. blijven die erop aanwezig) of gaan die dan verloren.
Dat er weinig commentaren nu bij geplaatst worden zou naar mijn mening wel eens met de trage snelheid van de testomgeving te maken kunnen hebben waardoor mensen nu nog afhaken. Heb niet het idee dat het aanmaken van een commentaar nu zo lastig is.

Groet,
Alwin K.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 18:06    Post subject:
Het zal wel aan iets bij mij liggen Alwin. Ik kan de knop inloggen wel vinden maar die werkt niet. Firefox is niet mijn standaard browser, dus zo'n ramp is dat niet. Ik zal mijn laptop er ook eens bij pakken, kijken of ik daar ook op problemen stuit.
Grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 19:59    Post subject:
Het verhaal is vrij simpel: het huidige Birdpix is gewoon technisch einde levensduur. Het is geschreven in een oude programmeertaal (phpBB), waarvan het risico bestaat dat er elk moment de stekker uit getrokken wordt. Op dat moment houdt Birdpix van het ene op het andere moment op te bestaan, en is er ook geen opvolger meer.

Pixfactory heeft besloten dat ze toekomst zien in een nieuwe site. Die gaan ze ontwikkelen in WordPress, software waar momenteel veel sites mee ontwikkeld worden. De stap van phpBB naar WordPress betekent dat je niet zomaar van alles kan kopiëren, maar dat er iets vanaf scratch ontwikkeld moet worden. Daarbij wordt heel veel functionaliteit van Birdpix overgenomen, maar in een ander jasje. En natuurlijk doen ze dan hun best om dat nieuwe jasje er mooi uit te laten zien.

Niet alle functionaliteit zit nu al in de site die jullie hebben gezien. Het is een beta-versie. Superfijn dat er zo uitgebreid is getest. Allerlei behoeften en fouten zijn in beeld, en er is weer weken werk aan de winkel voor de ontwikkelaars van Pixfactory.

Het ontwikkelen van de nieuwe site kost veel tijd en geld. De visie van Pixfactory is dat er mogelijkheden zijn voor een groter en levendiger platform als de vogelaars en vogelfotografen samen komen op één site. Wel hebben beide groepen duidelijk andere behoeften. Daarom ontstaan er straks twee "subsites", elk met een eigen ingang en eigen homepage. Geen plicht om te buurten bij de buren, maar de deur staat wel altijd open. Ik denk dat dat een goed idee is. Als fotografen kunnen wij veel leren van de vogelkennis van vogelaars. En veel vogelaars vinden het stiekem ook leuk om mooie foto's te maken. Dat kunnen ze dan weer van ons Birdpixers leren.

Bij Pixfactory hebben ze ervoor gekozen om geen 90%-versie aan jullie te laten zien, maar juist een (zeg) 50%-versie, zodat er nog alle ruimte is om het product aan te laten sluiten op onze behoeften. Dat vind ik persoonlijk heel fijn. Tegelijkertijd vraagt het van ons wel het besef dat de beta-versie die we hebben gezien nog niet af is. Te traag, foto's niet scherp genoeg, te veel geklik, te weinig zicht op de activiteit in allerlei hoeken van de site, enzovoorts. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt.

Een andere wens van Pixfactory is om het makkelijker te maken om foto's van Birdpix te gebruiken in boeken, tijdschriften en in artikelen van vogelskijken. Ik denk dat dat voor de meeste fotografen alleen maar een mooie extra stimulans is. En als je het niks vindt, dan zet je de toestemming op "nee".

Geeft dit wat meer duidelijkheid over de reden/noodzaak van de verandering?
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 20:11    Post subject:
@Alwin
Ik zie het niet als veranderdrang. Er wordt een nieuw product neergezet wat hetzelfde moet kunnen als de kern van Birdpix. Dat gebeurt inderdaad in andere software, waardoor je niet simpelweg dingen kan kopiëren. De kern is hetzelfde, maar het ziet er allemaal net anders uit en werkt allemaal net anders.

Het idee is inderdaad dat alles mee gaat, ook de nieuwste foto's

@Josephine
Het is logisch dat de testomgeving niet zo levendig en leuk is als Birdpix. Het idee was ook vooral om te kunnen testen. Niet om daar al vanaf de testfase een nieuwe levendige community te starten. Nu is het daar nog saai en tam. Deels omdat je nu nog geen enkel idee hebt van de activiteit in allerlei uithoeken van de site. Er missen nog veel notificaties van nieuwe foto's, nieuwe commentaren, reacties op je commentaren, enz. En deels omdat er nog maar een paar handjesvol mensen actief zijn. Dat wordt straks echt allemaal wel beter.

@Erna
Helpt mijn uitleg in de andere post om te begrijpen waarom er een nieuwe site moest komen? En een nieuwe site kan niet in één keer wat het huidige BP allemaal kan. Dat kost gewoon heel veel tijd voor de ontwikkelaars. Nog even geduld Wink

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 20:34    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
Het verhaal is vrij simpel: het huidige Birdpix is gewoon technisch einde levensduur. Het is geschreven in een oude programmeertaal (phpBB), waarvan het risico bestaat dat er elk moment de stekker uit getrokken wordt. Op dat moment houdt Birdpix van het ene op het andere moment op te bestaan, en is er ook geen opvolger meer.

Hoezo....beetje onzin in mijn ogen. Laatste phpBB versie 3.3.11 is okt '23 uitgekomen. En het wordt nog steeds doorontwikkeld. Ik krijg het idee dat Vogelskijken minder aandacht krijgt dan ooit gehoopt en op BP moet leunen.

@Vincent Alle credits voor jou want je bent er heel actief mee en chapeau dat je alles monitort.
Geen credits naar Daan S. Die laat zich van geen kant zien. Enkel een topic dat BP op de schop gaat.


Last edited by rbos on Sat 20 Jan 2024, 20:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 20:43    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
@Alwin
Ik zie het niet als veranderdrang. Er wordt een nieuw product neergezet wat hetzelfde moet kunnen als de kern van Birdpix. Dat gebeurt inderdaad in andere software, waardoor je niet simpelweg dingen kan kopiëren. De kern is hetzelfde, maar het ziet er allemaal net anders uit en werkt allemaal net anders.

@Erna
Helpt mijn uitleg in de andere post om te begrijpen waarom er een nieuwe site moest komen? En een nieuwe site kan niet in één keer wat het huidige BP allemaal kan. Dat kost gewoon heel veel tijd voor de ontwikkelaars. Nog even geduld Wink



Vincent Vuik wrote:
Het verhaal is vrij simpel: het huidige Birdpix is gewoon technisch einde levensduur. Het is geschreven in een oude programmeertaal (phpBB), waarvan het risico bestaat dat er elk moment de stekker uit getrokken wordt. Op dat moment houdt Birdpix van het ene op het andere moment op te bestaan, en is er ook geen opvolger meer.


Dit op zich is al meer dan voldoende reden om er (zelfs snel) iets aan te gaan doen! Helder verhaal! Dank je.


Vincent Vuik wrote:
Pixfactory heeft besloten dat ze toekomst zien in een nieuwe site. Die gaan ze ontwikkelen in WordPress, software waar momenteel veel sites mee ontwikkeld worden. De stap van phpBB naar WordPress betekent dat je niet zomaar van alles kan kopiëren, maar dat er iets vanaf scratch ontwikkeld moet worden. Daarbij wordt heel veel functionaliteit van Birdpix overgenomen, maar in een ander jasje. En natuurlijk doen ze dan hun best om dat nieuwe jasje er mooi uit te laten zien.
(.....)
Het ontwikkelen van de nieuwe site kost veel tijd en geld. De visie van Pixfactory is dat er mogelijkheden zijn voor een groter en levendiger platform als de vogelaars en vogelfotografen samen komen op één site. Wel hebben beide groepen duidelijk andere behoeften. Daarom ontstaan er straks twee "subsites", elk met een eigen ingang en eigen homepage. Geen plicht om te buurten bij de buren, maar de deur staat wel altijd open.
(....)
Bij Pixfactory hebben ze ervoor gekozen om geen 90%-versie aan jullie te laten zien, maar juist een (zeg) 50%-versie, zodat er nog alle ruimte is om het product aan te laten sluiten op onze behoeften. Dat vind ik persoonlijk heel fijn.
(...)
Een andere wens van Pixfactory is om het makkelijker te maken om foto's van Birdpix te gebruiken in boeken, tijdschriften en in artikelen van vogelskijken. Ik denk dat dat voor de meeste fotografen alleen maar een mooie extra stimulans is. En als je het niks vindt, dan zet je de toestemming op "nee".

Geeft dit wat meer duidelijkheid over de reden/noodzaak van de verandering?
Naar boven


Dank je wel, Vincent! Dit is precies wat ik nodig heb om begrip te hebben voor wat er nu gebeurt!
Verstandig lijkt me, dat er gekozen is voor WordPress. Volgens mij is dat inderdaad verreweg de beste optie momenteel. De laatste jaren ben ik bij het opzetten van meerdere nieuwe websites betrokken geweest. Zonder uitzondering zijn die allemaal op basis van WordPress. Twee daarvan zijn voor 'mijn eigen' stichting. Ik ben daar buitengewoon tevreden over.

En de rest spreekt nu voor mij voor zich. (Uit hobby(!) heb ik vele jaren geleden mijn AMBI-certificaat Pascal gehaald. In de praktijk nooit iets mee gedaan, maar het helpt me nog altijd om allerhande zaken m.b.t. programmeren beter te begrijpen.)

Hartelijk dank! Ik ben blij dat ik de achtergrond en insteek nu begrijp. Mij zal dat zeker helpen.

Veel succes verder.
Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 20:50    Post subject:
Ik ben geen specialist @rbos. Ik kan er van alles van zeggen, maar ik kan alleen maar dingen nazeggen. Nog jarenlang onderhouden en doorontwikkelen van het huidige Birdpix is niet kansrijk. Wat precies de redenen zijn (skills van de programmeurs, verouderde programmeertaal, enz.) weet ik niet, maar het is een gegeven. Beveiligingstechnisch is Birdpix verder ook zo lek als een mandje. We moeten als admins dagelijks tussen tientallen nepaccounts (aangemaakt door bots) de serieuze nieuwe accounts zien te onderscheiden. De site zou zomaar een keer gehackt kunnen worden. Het schijnt een geluk bij een ongeluk te zijn dat ook hackers zich minder richten op verouderde producten als Birdpix. Tot zover mijn bijdrage als leek over de technische kant van het verhaal. Wink

Groet, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 21:10    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
Ik ben geen specialist @rbos. Ik kan er van alles van zeggen, maar ik kan alleen maar dingen nazeggen.

Dat begreep ik inderdaad. Neem van mij aan dat het onzin is over phpBB. Ik zie het stoppen van Birdpix.nl als een verhuizing naar een website die te weinig aandacht krijgt. Commerciele belangen dus. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken. Succes met de verder ontwikkeling van BP.
Back to top
Reply with quote
 
Erna Koelman
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Apr 2017
Posts: 490
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 22:05    Post subject:
rbos wrote:
Vincent Vuik wrote:
Ik ben geen specialist @rbos. Ik kan er van alles van zeggen, maar ik kan alleen maar dingen nazeggen.

Dat begreep ik inderdaad. Neem van mij aan dat het onzin is over phpBB. Ik zie het stoppen van Birdpix.nl als een verhuizing naar een website die te weinig aandacht krijgt. Commerciele belangen dus. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken. Succes met de verder ontwikkeling van BP.


Ik kan het niet laten om toch nog even te reageren @Rbos.
Ik heb geen verstand van phpBB, dus het ik er zojuist even naar gegoogeld. Wat ik daarbij vind, is dat het software is die is bedoeld om een internetforum te ontwerpen.
Maar BirdPix (en het nieuwe Vogelskijken.nl) is weliswaar ook voor een community, maar is toch veel meer dan alleen een internetforum???
Ik heb ook een paar sites bekeken die gebouwd zijn op phpBB. Daarbij ben ik er geen een tegengekomen die meer had dan een forum, terwijl voor BP de albums toch echt een heel belangrijk (voor mij het belangrijkste) onderdeel vormen!??

Of zie ik dat verkeerd?

Groet, Erna
_________________
CANON EOS R6 met 100-500mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 20 Jan 2024, 22:27    Post subject:
rbos wrote:
Vincent Vuik wrote:
Ik ben geen specialist @rbos. Ik kan er van alles van zeggen, maar ik kan alleen maar dingen nazeggen.

Dat begreep ik inderdaad. Neem van mij aan dat het onzin is over phpBB. Ik zie het stoppen van Birdpix.nl als een verhuizing naar een website die te weinig aandacht krijgt. Commerciele belangen dus. Ik zal er verder geen woorden meer aan vuil maken. Succes met de verder ontwikkeling van BP.

Je bent flink aan het speculeren over drijfveren, terwijl je niet al te dicht bij het vuur zit. Er wordt al jaren gepraat over de eindige houdbaarheid van BP, al lang voordat vogelskijken.nl bestond. Vanzelfsprekend zitten er ook commerciële ideeën achter de vernieuwde website, want zonder inkomsten heb je geen bedrijf. Het volste recht van Daan en consorten. Maar er zit ook een drive achter om bepaalde doelstellingen te bereiken, zoals het slaan van een brug tussen vogelaars en fotografen, waar nu nogal eens met de vinger naar elkaar gewezen wordt. Het huidige BP levert niet of nauwelijks geld op. Als er bij Pixfactory enkel en alleen aan euro's gedacht zou worden, hadden ze er ook gewoon de stekker uit kunnen trekken. Ik ben er persoonlijk blij mee dat ze dit pad zijn ingeslagen. En ik merk dat de overwegend positieve reactie vanuit de BP community ook aan hun kant voor energie zorgt.
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 0:55    Post subject:
Zo is dat! Alleen fotografen met naam verdienen nog iets aan fotografie en 'creatievelingen' met uitzonderlijke nabewerkingen. Respect voor Daan en consorten want ze laten de Pixen, waar het allemaal mee begon en dat geleidt heeft tot het Pixfactory, niet vallen. Iets, dat in deze hedendaagse maatschappij, zeldzaam is. Alles draait tegenwoordig om geld. En juist in de natuureducatie valt wat te verdienen. In het Covid-tijdperk hebben heel veel mensen ontdekt dat Nederland qua natuur best mooi is en ik zie het de laatste jaren bij ons in de uiterwaarden tussen Everdingen en Culemborg. Het zijn niet meer de mensen die voor de kilometertjes gaan maar geïnteresseerd zijn in wat er te zien is. Het sociale media heeft daar grote invloed op en das mooi. Zelf vind ik het ook mooi, mensen zijn geïnteresseerd als je met die teletoeter rondloopt en vragen.....Het komt best goed met die nieuwe site en geduld, dat hoort bij vogelfotografie. De site onder de aandacht brengen bij mensen die vragen....zorgt voor kijkcijfers en waardering voor de foto's.

Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....


Last edited by LeerdammerKees on Sun 21 Jan 2024, 17:44; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 10:13    Post subject:
Toevallig krijg ik vandaag een reminder over mijn pixpas, die verlengd moet worden.
Is het vreemd als ik dat voor dit moment niet een goed idee vind? Als er nog geen duidelijkheid is over wat er gebeurd met de foto's van betalende leden die nu op birdpix staan?
Diezelfde onduidelijkheid is er ook over de foto's in de database .......
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
rbos


Gender: Male

Joined: 19 Jun 2018
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 10:22    Post subject:
Vincent Vuik wrote:
Vanzelfsprekend zitten er ook commerciële ideeën achter de vernieuwde website

Dan klopt het toch? Maar kom niet met arguenten dat phpBB verouderd is. Een argument zou zijn dat het zeer lastig is om de huidige omgeving om te zetten naar de laatste (veilige) versie van phpBB.

@Erna Koelman Ja, phpBB is open source forum software. Je kunt alles verbouwen en combineren en er een volledige eigen draai aangeven en er een hele community omheen bouwen.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 14:50    Post subject:
josephine wrote:
Toevallig krijg ik vandaag een reminder over mijn pixpas, die verlengd moet worden.
Is het vreemd als ik dat voor dit moment niet een goed idee vind? Als er nog geen duidelijkheid is over wat er gebeurd met de foto's van betalende leden die nu op birdpix staan?
Diezelfde onduidelijkheid is er ook over de foto's in de database .......
grtz, josephine

Alle foto's gaan mee, zowel in de database als in het verzamelalbum. Ik begrijp dat je twijfelt over het verlengen van je pixpas. Ik weet ook nog niet of pixpassen overgezet gaan/kunnen worden van oude naar nieuwe site straks. Lijkt me wel netjes, maar zekerheid durf ik niet te geven. De exacte voordelen als betalende gebruiker op de nieuwe site moeten nog duidelijk worden. Waarschijnlijk vooral in termen van aantal foto's per dag/week dat je mag uploaden, en niet meer in maximaal aantal foto's op de site of fotokwaliteit. Keuzes moeten nog gemaakt worden.

Groeten, Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 14:56    Post subject:
rbos wrote:
Vincent Vuik wrote:
Vanzelfsprekend zitten er ook commerciële ideeën achter de vernieuwde website

Dan klopt het toch? Maar kom niet met arguenten dat phpBB verouderd is. Een argument zou zijn dat het zeer lastig is om de huidige omgeving om te zetten naar de laatste (veilige) versie van phpBB.

@Erna Koelman Ja, phpBB is open source forum software. Je kunt alles verbouwen en combineren en er een volledige eigen draai aangeven en er een hele community omheen bouwen.

Het forum op BP was ooit levendig, maar al jaren niet meer. Alleen nog wat forumactiviteit rond de maandopdracht. Logisch dan toch dat voor de nieuwe site geen forum-gerichte oplossing als basis meer wordt gekozen, maar meer gebruikelijke software voor websites? Verder hoeven commerciële ideeën en een ambitie om iets moois te doen elkaar niet te bijten, maar kunnen die twee ook samengaan. Mijn persoonlijke beeld is dat dit het geval is. Maar iedereen is natuurlijk vrij om daar andere gedachten over te hebben Smile
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend


Gender: Male
Age: 50
Joined: 01 Jun 2005
Posts: 225
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 15:01    Post subject:
Quote:
Het forum op BP was ooit levendig, maar al jaren niet meer.


Het forum is dan ook een beetje weggemoffeld op de site. Dat helpt ook niet mee.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Jan 2024, 17:44    Post subject:
Het forum is toch iets dat een heel stuk actiever zou moeten zijn, of in elk geval weer worden. Vooral wanneer inderdaad zowel "gewone vogelaars" als vogelfotografen de website moeten gaan delen. Want juist zo'n ouwehoer-hoekje, over van alles is erg leuk. Ooit was er een topic met reisverhalen. Toen indertijd ook weer eens de software werd vernieuwd raakten de bijbehorende foto's verloren. Of de rubriek fotograaf van de maand. Maar als je dat soort topics af schaft, is het logisch dat het een soort mededelingenbord gaat worden. En de mogelijkheid voor persoonlijke berichten? komt dat er ook nog?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 8 of 10


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum