Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Upgrade Canon

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Dec 2023, 19:44    Post subject: Upgrade Canon
In het komende jaar wil ik graag de overstap gaan maken naar de systeemcamera's van Canon (dit in verband met mijn lenzen en het feit dat ik tevreden ben over de Canon apparatuur). Nu zie ik veel verschillende varianten: de R8, de R10, de R6, maar ik ben benieuwd of er ook tussen jullie zitten die ervaringen mee hebben of mij wat verder kunnen helpen. Verschillen die ik al merk zijn bijv. een APS-C sensor of fullframe, wat is daarin wijsheid? Door mijn telelens zit ik vaak met beperkter licht, dus dan zou ik sneller neigen naar fullframe. Mochten er mensen zijn met ervaringen met één van deze camera's, dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt!

Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 27 Dec 2023, 23:47    Post subject:
Full frame en cropcamera heeft allebei zijn voor- en nadelen. Daarbij is het ook belangrijk om aan te geven hoe je meestal fotografeert (vanuit schuilhut, wandelend/fietsend, enz.), met wat voor lens je wil gaan werken en wat voor budget je in gedachten hebt. Ik heb zelf geen ervaring met Canon systeemcamera's, maar voor zover ik begrepen heb zijn de R6 en R7 allebei prima keuzes voor vogelfotografie. En de R8 is het wat goedkopere broertje van de R6 (ook wat trager geloof ik).
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Dec 2023, 15:51    Post subject:
Dank voor je reactie!
Ik zal dan met name fotograferen met mijn sigma 150-600mm contemporary en mijn stijl is met name wandelend of vanuit de auto. Verder is het budget zo rond de €1500.

Groeten,

Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Vuik
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 36
Joined: 27 Jul 2016
Posts: 1570
Location: Krimpen aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 9:27    Post subject:
Met dat budget kom je het meest in de buurt van een R7. Misschien ook nog een adapter nodig voor je lens? Of een tweedehands R6 proberen te vinden. Iemand met gebruikerservaring met de R7?
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jan 2024, 11:19    Post subject:
Ja, zag nu wel dat de R6 een cashback actie heeft, daardoor zou ie nu wel te halen zijn, heb al wel wat rondgekeken op internet, resultaten zien er wel erg goed uit. Dank voor je reactie opnieuw!
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jan 2024, 23:33    Post subject:
Ik fotografeer nu al een tijdje met de Canon R7 i.c.m. de Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM. Ik fotografeer meestal wandelend of uit de auto. Af en toe boek ik een fotohut.

Groet, Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Jan 2024, 11:22    Post subject:
Dank voor je antwoord, Leo. Dat is inderdaad wel vergelijkbaar met hoe ik het doe, heb even wat recente foto's van je bekeken, maar dat ziet er wel goed uit.
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male
Age: 77
Joined: 03 Oct 2007
Posts: 393
Location: Oud Gastel / Diever
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Jan 2024, 14:01    Post subject:
Ik gebruik al langer Canonspullen. Van Powershot D10, D40, 7D, 7DII, 5DIV opbouwend. Met de daarvoor benodigde millimeters voor vogelfotografie, bijvoorbeeld zo’n 150-600 mm. Het totaalgewicht begon me te hinderen.

Daarom en vanwege de technische vooruitgang de overstap gemaakt naar systeemcamera met de aankoop van R6 met vrij snel daarna de RF800mm. Een heerlijke combinatie. De honger naar meer millimeters bracht me naar de R7 met cropfactor 1,6.

Mijn huidige praktijk is dat de R7 altijd voorzien is van de RF800 mm (effectief 1280 mm) en de R6 gebruikt wordt voor al het andere werk met RF 100-500, 100 macro en soms RF 28-70.

De websites van Cameranu en KameraExpress bieden de mogelijkheid om geselecteerde camera’s te vergelijken. Dan kun je RP, R6, R7, R8, R10 en R50 naast elkaar zetten. Wat zijn dan de belangrijke, doorslaggevende zaken?
Voor vogelfotografie met telelenzen is beeldstabilisatie de grote plusfactor. Dit werkt fenomenaal. Ik zou een camera cadeau doen voor een vriendin en gooide er meteen alle camera’s zonder beeldstabilisatie uit. Dan vervallen R8, R50, RP en R10. Feitelijk blijft dan, behalve de zeer dure R3 en R5, alleen de R6 en R7 over. Mijn vriendin kreeg een R7.

De R7 heeft wat meer pixels (6960 x 4640) dan de R6 (5472 x 3648). Je kunt dus wat meer uitsnijden om bijvoorbeeld 1024 px (Birdpix formaat) te houden. Bij zo extreem uitsnijden zie je wel dat de R6 sensor wat meer kwaliteit heeft dan de R7.

Bovendien vind ik een grens voor de ISO instellingen. De R7 begint ruis te vertonen bij meer dan 1000 ISO, de R6 pas bij meer dan 3000 ISO. Bij donker weer heeft de R6 dan weer mijn voorkeur.

Ruben, mijn advies is voor vogelfotografie de R7. Je huidige 150-600 kan hier op met tussenring.
_________________
Canon R spullen
Back to top
Reply with quote
 
Ruben de Bruijn
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 32
Joined: 15 Jun 2006
Posts: 154
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 05 Jan 2024, 18:20    Post subject:
Dank je wel voor het uitgebreide antwoord, Henk. Hier kan ik zeker wat mee, de punten van beeldstabilisatie, sensor en ISO waarden vind ik wel belangrijk.

Groeten, Ruben
_________________
Canon 70D
Canon 70-300mm
Tamron 90mm
Sigma 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum