Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Een verrekijker - maar welke?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 20:49    Post subject: Verrekijker
Ik weet niet of ik reclame mag maken voor mijn eigen werk, maar ik werk bij Vogelbescherming Nederland in Zeist en wij hebben de grootste collectie verrekijkers. Wij hebben een testtuin waar je rustig kunt testen wat voor jou het beste product is. Kortom kom eens langs in Zeist ons adres staat op www.vogelbescherming.nl

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 21:27    Post subject:
Nou ja, als jij het niet zou mogen, zal ik het nog wel een keer doen Wink

Dit is inderdaad zeker een aanrader. Veel kijkers (van goedkoop tot duur) en je kunt rustig in de tuin (op echte vogels of op borden [handig voor vervorming aan randen, beeldgrootte enzo]) kijken welke het beste bevalt.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Christian

PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 21:39    Post subject:
Verrekijkers zijn zeer persoons gebonden, wat de een een ''must'' vind kan de ander niks schelen.
Zelf heb ik niet zo'n ''vaste hand'' en een 10x zou dan ook niks voor mij zijn, maar een 8x is voor mij dan weer perfect.
Als je je goed laat informeren en je goed gaat oriënteren op de verschillende merken en types dan kom je er wel.

http://www.verrekijkerkopen.nl/kijkershtml/Verrekijkers%20en%20Telescopen/Expert1.html
Mijn kijker.

Groetjes,
Christian

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 23:03    Post subject: VB
Ik kan je van harte aanbevelen Martien's tip op te volgen: ga bij de vogelbescherming in Zeist kijken en uitproberen. Er is veel voorhanden en je kunt het prima uitproberen. Plus goed advies.

Succes, Phil

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 0:15    Post subject:
Bij verrekijkers staat het eerste getal voor de vergroting, het tweede voor de diameter van de lens in mm(dus het deel wat je op de vogel richt Wink ).

Hoe dichtbij dat de vogel haalt is simpel: als je 1000 meter van de vogel afstaat haal je het 8x dichterbij, ofwel; het lijkt of je er maar 125 meter van af staat. Dit is volgens mij ook uitgelegd op de site van vogelbescherming, maar deze is dan cadeau... Smile
Verder moet je rekening houden met de lichtsterkte: hoe groter de diameter (laatste getal Wink ), hoe helderder je beeld. En ook een lagere vergroting zorgt voor een helderder beeld (dus een 10x40 is minder helder dan een 8x40). Echter, een 8x30 van Leica is helderder en contrastrijker van beeld dan een 8 x 44 van Bynolyt...dat ligt aan de dure lenselementen en prisma's van leica (dus de kwaliteit van het merk). En je gaat niet de hele dag met een 1,2 kg zware 8x56 sjouwen, tenzij je daar goede redenen voor hebt.

In veel vogelboeken wordt de 8x40 als dé vogelkijker beschouwt, alhoewel de meeste vogelaars die ik ken met 10x40 of 44 rondrennen.
En ten slotte; stel vooraf een budget vast, leg een grens. En ga niet naar de winkel van vogelbescherming maar bijvoorbeeld foto Rooijmans (Budel), dat scheelt nogal in de prijs en zij hebben ook zeer kundig advies en goede service (sorry Martin!):

www.fotorooijmans.nl

Richard Burgmeijer

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 16:56    Post subject:
Ik heb mijn kijker gekocht bij Foto Konijnenberg. Inderdaad een Bresser 9x56 "Special Jagd". Een voor mij prima kijker. Helder en superscherp. En dat voor minder als €.100,-. (En voor die prijs is het inclusief thuisbrengen) Ik denk geen verkeerde optie!

Richard Burgmeijer Wink
Reply with quote

martin

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 18:53    Post subject: Re: Verrekijker
Martin Hierck wrote:
Ik weet niet of ik reclame mag maken voor mijn eigen werk, maar ik werk bij Vogelbescherming Nederland in Zeist en wij hebben de grootste collectie verrekijkers. Wij hebben een testtuin waar je rustig kunt testen wat voor jou het beste product is. Kortom kom eens langs in Zeist ons adres staat op www.vogelbescherming.nl

Voor het testen van een kijker is de vogelbescherming ideaal en zeer behulpzaam,het probleem is alleen dat ze veel te duur zijn.
Mijn swarovski was toen de tijd 700 gulden goedkoper bij een winkel in Arnhem dan bij de vogelbescherming,en dat vind ik nog al een groot verschil.
Maar het geld van de vogelbescherming gaat natuurlijk naar een goed doel Laughing
Back to top
Reply with quote

Hendrik

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 19:00    Post subject:
Om even op de bresser jagd terug te komen, bresser heeft wel beter kijkers die ook weinig kosten. Neem dan in ieder geval iets van hun met bak4 prisma's erin. Het beeld van de jagd is vrij grijs en beslist niet helder. Voor een par tientjes meer heb je ook een bresser kijker die de vloer aan veegt met de jagd.
Back to top
Reply with quote

Richard Burgmeijer

PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 19:16    Post subject:
De Bresser die ik heb, is overigens een 9x63, kost nu €.109,- en heeft wel degelijk BAK 4 Prisma`s. Ik weet niet hoe je er bij komt dat het een grijs beeld heeft, maar dat hangt denk ik af van degene die er door kijkt. Misschien had je wel teveel gedronken dat je een beetje wazig zag. Very Happy
Reply with quote

etii0

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 21:05    Post subject:
Ik vraag me dan af, stel dat het echt superscherp is, hoe kan dat dan voor €109 euro? Voor een topmerk betaal je snel 1500 euro...

Is de kijker dan niet superzwaar of zo? Dat is dan ook de vraag die je je moet stellen: is de kijker niet te zwaar? Want het kan verdomd lastig zijn om met een te zware kijker te vogelen. Hoe zwaarder, hoe lastiger stil te houden, en hoe onhandiger.

Groetjes

Robin

DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6

www.natuur-foto.be.tt
Back to top
Reply with quote

icrietdijk

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 22:48    Post subject:
Ik heb zelf een half jaar geleden de Canon 10x30 IS gekocht. Het is een kijker met Image Stabilizer. Zelden heb ik door zo'n fijne kijker gekeken. Hij is niet te zwaar en niet te groot. Ik kan iedereen die overweegt om een kijker te kopen de serie van Canon kijkers aanbevelen. Ze zijn zeker niet goedkoop maar dan heb je ook wel wat.

Bart van Buren

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 23:00    Post subject:
Ik zal het ook maar een keer zeggen: Ga een kijkje nemen bij de Vogelbescherming in Zeist. Je kan kijkers in alle prijsklassen vergelijken.

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat het beeld aan de rand goed scherp is en dat er geen verkleuring optreed. Ik ben zelf het meeste weg van een 10 x kijker. Je hoort vaak dat dat te sterke vergroting is en een onrustig beeld geeft tov een 8 x kijker maar daar heb ik zelf nooit problemen mee. Het is overigens ook heel fijn als een kijker waterdicht is!

Zelf gebruik ik een kijker van Kite, een merk dat(wat mij betreft) een hele goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. Vogelbescherming heeft zelf tegenwoordig ook een eigen lijn die ook goed schijnt te zijn. Nogmaals: Probeer het rustig allemaal uit.

Bart

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 23:09    Post subject:
icrietdijk wrote:
Ik heb zelf een half jaar geleden de Canon 10x30 IS gekocht. Het is een kijker met Image Stabilizer. Zelden heb ik door zo'n fijne kijker gekeken. Hij is niet te zwaar en niet te groot.

Ik ken deze kijkers, maar persoonlijk zou ik ze niet nemen omdat de helderheid (vanwege de kleinen lenzen) tegenvalt en bovendien de batterijen voor de IS erg snel de geest geven (kijker zuipt stroom). Maar als deze niet uitvallen werkt idd prima, heb het gezien.

Ik zou de leica trinovids (bv. 8x30 of 44 of 10x44) in de gaten houden; topkijkers die echter door vernieuwde series van hetzelfde model (de nieuwe serie heeft een iets andere coating en kleinere scherpstelafstand) vaak in de aanbieding vallen (nu ook bij Rooijmans...).
Maar dan nog praat ik over een kijker van rond de 700 eurie, dus ik weet niet of dat over de grens gaat. Inmiddels heb je ook de Ultravid kijkers, die gaan het overnemen van de trinovids. In Camera Magezine beschreef men in een test van topkijkers dat de leica trinovids kwa handligging "gepolijste bakstenen" zijn, maar dat is dan het enige minpunt wat ik ken van deze kijkers.

Ik heb zelf een bynolyt 7x44 kijker van 475 gulden destijds, en bevalt prima. Overdag zie je geen grote verschillen in beeldweergave tussen deze kijker en bv. de trinovids, maar in de schemer wel (bij de trinovid ga je dan een paar uur terug in de dag kwa helderheid, zo beschreef een vogelaar me, en ik heb het mogen ervaren... Wink ).
En zoals Bas al aangaf; neem de tijd om alles rustig te bekijken, je koopt een kijker voor een lange periode en dan is een goede keuze het halve werk Smile .

Hendrik

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 23:50    Post subject:
Pluus wrote:
De Bresser die ik heb, is overigens een 9x63, kost nu €.109,- en heeft wel degelijk BAK 4 Prisma`s. Ik weet niet hoe je er bij komt dat het een grijs beeld heeft, maar dat hangt denk ik af van degene die er door kijkt. Misschien had je wel teveel gedronken dat je een beetje wazig zag. Very Happy

Ik weet bijna wel zeker dat ze ook bak7 hadden (in een winkel zag ik diverse jagd modellen met alleen maar) misschien oudere serie? In ieder geval waren het ook porro's en geen dakkanten. Deze dakkant kijkers hebben inderdaad allemaal bak4.
Back to top
Reply with quote

icrietdijk

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 1:24    Post subject:
Nog even over de Canon 10x30 IS. Het is opmerkelijk hoe helder de kijker is. Ik heb een goed vergelijk want ik heb zeker nog wel 10 andere kijkers. Allemaal moeten ze het afleggen tegen de helderheid van de Canon. Mijn vrouw zegt over de kijker "dat ie de natuur nog mooier maakt dan ze is" En tuurlijk als je de normale regels op de kijker loslaat heeft ie een laag schemergetal vergeleken bij een 7x50 kijker. In de praktijk is daar helemaal niets van te merken.
Over de batterij. Ik gebruik de kijker dagelijks en heb vanaf 2 mei 2005 nog niet de batterij hoeven vervangen. Dus wat heet stroom zuipen!

Albert de Jong

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 19:09    Post subject:
Het ligt er natuurlijk aan wat je er aan uit wilt geven. Een bresser geeft je een paar jaar plezier voor weinig geld (in verhouding). Maar doorsparen voor een middenklasser is de moeite waard. Voor merken als bynolyt, vixen, kite betaal je zo'n 400 euro, maar je hebt er wel meer beeldkwaliteit en duurzaamheid voor. En dakkant is zeker aan te raden.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum