Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Tussenring

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:34    Post subject: Tussenring
Ik heb laats van iemand gehoord dat het gebruik van tussenringen het bereik flink kan verhogen. Ik ben nog een beginner en heb van vele materialen geen verstand.
Kan me iemand vertellen wat de nadelen en voordelen zijn. Zijn er verschillende soorten en wat gebeurd er als ik deze gebruik in combinatie met een 300 mm lens. Weet iemand in welke prijsklassen ik moet denken.

Groet Martin
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:47    Post subject:
hi M.
tussenringen vergroten de afstand tussen beeldvlak in de camera en de lens. (Er zit geen glas in oid. Dus verder geen optische magie.)
Daardoor kan je dichterbij het onderwerp dan de kortste instelafstand die de lens van zichzelf heeft en krijg je dus vanzelf een groter beeld van je onderwerp.

Maar uh, hoe vaak ben jij dichterbij je onderwerp dan de kortste scherpstelafstand van je lens? Ik maar heel af en toe. 't Heeft alleen zin vanuit een schuilhut of zo.

De tussenringen zijn er voor canon van canon zelf, voor de overige merken (inclusief canon) alleen van solligor (in amerika kenko geheten). Het merk maakt voor de beeldkwaliteit niet uit. Deze automatische tussenringen zijn met ca 160 euro voor een set - niet los te koop - trouwens behoorlijk prijzig.

Op Nikons'kun je wel oude Nikkor-tussenringen gebruiken, maar dan werkt de lichtmeting en de diafragma-koppeling niet meer, dus heb je geen van de automatische instellingen meer beschikbaar (is toch best redelijk te doen hoor).

zo duidelijk?
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:53    Post subject:
Dat is duidelijk. Ik fotgrafeer niet alleen vogels maar in dit geval is het dus geen optie.
Bedankt voor de informatie

Groeten Martin
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 12:41    Post subject:
Een set van soligor kost 124 euro bij K'berg, inderdaad nog best veel voor ringen zonder glas.

Tussenringen zorgen niet alleen voor een kleinere minimale scherpstelafstand, ze zorgen wel degelijk ook voor een grotere vergrotingsfactor zonder dichterbij je onderwerp te gaan. Hier een uitstekend artikel over tussenringen:

http://www.oncloserinspection.com/Photomacrography/Articles/Extubes/extubes.htm
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 16:02    Post subject:
beste doodles,

dank voor de link.

[url]Tussenringen zorgen niet alleen voor een kleinere minimale scherpstelafstand, ze zorgen wel degelijk ook voor een grotere vergrotingsfactor zonder dichterbij je onderwerp te gaan.[/url]

fysisch gezien lijkt dat klare onzin, aangezien een tussenring uitsluitend de afstand tussen lens en camera vergroot.

In principe is het enige wat een objectief doet, het licht op zo'n manier afbuigen dat de lichtstralen uit het punt waarop je hebt scherpgesteld samenkomen in 1 punt op het beeldvlak.
Vanuit een onderwerp straalt licht in alle richtingen weg. Als je scherp hebt gesteld, dan convergeren de lichtstralen die vanuit het onderwerp wegstralen en daarmee onder een bepaalde hoek tov elkaar de lens binnenkomen allemaal in 1 punt op het filmvlak.
Als je de afstand tussen lens en beeldvlak vergroot, dan kunnen stralen die een grotere hoek tov elkaar maken convergeren in een punt, dus punten die dichter bij de voorkant van de lens zijn.
Het hele verhaal over "magnification" is verkeerd geformuleerd. Je vergroot niet met tussenringen, je kijkt van dichterbij.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 23:14    Post subject: mee eens
Ik ben het met Peter's redenering eens (ben tenslotte net als hij ook fysicus Wink ). Je fotografeert inderdaad van dichterbij zoals Peter schrijft, sterker nog: je moet bij gebruik van tussenringen dichterbij je onderwerp gaan, waardoor de afbeelding dus ook groter wordt. Er is dus geheel geen sprake van een magnification zoals bij converters en telelenzen het geval is.

Ik gebruik de Soligor ringen (12, 24 en 36 mm) die goed bevallen.

Phil

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum