Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Tussenring

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:34    Post subject: Tussenring
Ik heb laats van iemand gehoord dat het gebruik van tussenringen het bereik flink kan verhogen. Ik ben nog een beginner en heb van vele materialen geen verstand.
Kan me iemand vertellen wat de nadelen en voordelen zijn. Zijn er verschillende soorten en wat gebeurd er als ik deze gebruik in combinatie met een 300 mm lens. Weet iemand in welke prijsklassen ik moet denken.

Groet Martin
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:47    Post subject:
hi M.
tussenringen vergroten de afstand tussen beeldvlak in de camera en de lens. (Er zit geen glas in oid. Dus verder geen optische magie.)
Daardoor kan je dichterbij het onderwerp dan de kortste instelafstand die de lens van zichzelf heeft en krijg je dus vanzelf een groter beeld van je onderwerp.

Maar uh, hoe vaak ben jij dichterbij je onderwerp dan de kortste scherpstelafstand van je lens? Ik maar heel af en toe. 't Heeft alleen zin vanuit een schuilhut of zo.

De tussenringen zijn er voor canon van canon zelf, voor de overige merken (inclusief canon) alleen van solligor (in amerika kenko geheten). Het merk maakt voor de beeldkwaliteit niet uit. Deze automatische tussenringen zijn met ca 160 euro voor een set - niet los te koop - trouwens behoorlijk prijzig.

Op Nikons'kun je wel oude Nikkor-tussenringen gebruiken, maar dan werkt de lichtmeting en de diafragma-koppeling niet meer, dus heb je geen van de automatische instellingen meer beschikbaar (is toch best redelijk te doen hoor).

zo duidelijk?
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:53    Post subject:
Dat is duidelijk. Ik fotgrafeer niet alleen vogels maar in dit geval is het dus geen optie.
Bedankt voor de informatie