Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Formatteren

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 9:21    Post subject: Formatteren
Hoe wist jij je foto's van je schijf in je camera? Doe je je schijf formateren of handmatig wissen?

Doe dit laatste vooral niet! Formateer je schijf altijd. Gisteren hoorde ik het voldende:
Een fotograaf was naar Costa Rica geweest en heel zn schijf was vol met foto's. Thuis aangekomen wilde hij zijn foto's op zn pc zetten. Hij kreeg een foutmelding dat de schijf niet meer in orden was. Op geen enkele wijze kreeg hij zijn foto's van de schijf. Ook bij verschillende fotozaken lukte het ze niet.

Hoe kan dat? Stel je voor je maakt een tekening op een wit vel. Daarna gum je hem weg en maak je weer een tekening. Steeds herhaal je dit proces. Op een gegeven moment is het nog onmogelijk om te tekenen. Dit is exact hetzelfde wat er gebeurt met handmatig wissen van je foto's van je kaart. Het is daarom verstandiger om als je je geheugenkaart schoon wilt maken je formateren gebruikt. Dit is de veiligste manier om je kaart schoon te maken en zo lang mogelijk plezier te hebben van je kaart.

Maak daarom dus je kaart leeg door hem te formateren en voorkom dat je foto's onbruikbaar worden.

Ted

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 9:39    Post subject:
Thnx voor de tip menno, gelukkig doe ik dat altijd al. Het kan nooit kwaad om iedereen er nog eens aan te herinneren!

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 9:51    Post subject:
Ik zet mijn foto's vrijwel altijd via Zoombrowser op mijn PC. Het kaartje stop ik daartoe in een aparte cardreader. Na het downloaden wis ik ze ook via Zoombrowser. Een enkele keer haal ik de foto's via de verkenner van het kaartje en delete ik ze daarna, ook met de verkenner. Ik gebruik altijd hetzelfde CCF kaartje (Sandisk 1GB ultra II) en heb dat al honderden malen gewist. Ik gebruik nooit formatteren via de camera.

Ik vraag mij af of het door jou genoemde euvel wel te wijten is aan het herhaaldelijk wissen. Misschien is er iets fout gegaan bij het wegschrijven in de camera. Kaartje eruit gehaald, of deurtje opengeklapt, of camera uitgezet terwijl de camera nog foto's aan het wegschrijven was. Ik ga mij niet al te veel zorgen maken over dit euvel. Er bestaan ook nog altijd recovery programma's.

Menno van Duijn

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:14    Post subject:
Jan, ik heb het zelf niet geconstateerd of ervaren. Het bedrijf vertelde het aan de gedeputeerde dia nu niet zijn 600 JPG foto's op zn pc kan zetten. Verhaal is via via. Zo zie je maar hoe voorzichtig je met je handelingen moet zijn.

Formateren gaat ook nog eens buidend sneller dan handmatig wissen. Als je in het veld bezig ben kan dit net de tijd schelen dat je de foto maakt.

Last edited by Menno van Duijn on Fri 17 Mar 2006, 10:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 10:19    Post subject:
Wat in ieder geval zo is (weet ik uit ervaring) dat er nog wel gegevens op de schijf achter blijven als je gewoon de foto's verwijderd.

Schiet maar eens een kaart vol en verwijder alle foto's dan, als je dan kijkt hoeveel vrije ruimte er is, zul je zien dat hij niet helemaal leeg is. Na formatteren is hij overigens ook niet helemaal leeg (ik geloof dat hij zo'n 30kb er altijd op laat staan) maar dit is een stuk beter dan na verwijderen. Eerst verwijderde ik mijn foto's altijd gewoon. En toen ik hierachter kwam, bevatte een lege kaart bijna 1mb aan gegevens.

Sinds dien formatteer ik altijd.
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 11:12    Post subject:
@Menno: Het is natuurlijk altijd goed om te waarschuwen en men moet zelf maar zien wat men er mee doet. Ik vond die vergelijking met het beschrijven en uitgummen van papier wat vreemd. Ik neem aan dat dit ergens uit een fotozaak vandaan komt. Dan denk ik, hoe zit het dan met het geheugen en de schijven op je PC? Daar wordt per seconde meer gewist en opnieuw beschreven dan jij en ik ooit in ons leven (dat hopelijk nog heel lang duurt Wink ) op een CF kaartje zullen doen. Ik hoor dan graag een officieel statement van de kaartjesfabrikant.

@Arjen: Ook de harde schijf op je PC heeft hiermee te maken. Hoe het zit met de CF kaartjes kun je o.a. hier nagaan:
http://www.sandisk.com/Assets/Categories/Products/card_capacitydisclaimer.pdf

Klaas van Haeringen

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 11:15    Post subject:
Heel erg bedankt voor de tip Menno, laatst stopte een cf-kaart van mij er plotseling ook mee en ik merk ook dat er iets achterblijft op de kaart als je handmatig wist.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 11:17    Post subject:
@Jan Nee, dat gaat over het verschil tussen de definities van 1 gig (tenminste voor zover ik het begrepen heb). Als ik kijk hoeveel ruimte er in gebruik is, dan kom ik nooit onder de 32kb. Nou hoor je mij hier niet over klagen, maar als ik dus lang alleen de foto's verwijder, dan staat er ineens 900kb, en dat is toch wel weer aardig wat.

Overigens, je moet je computer toch ook eens in de zoveel tijd defragmenteren, heeft dat niet met hetzelfde principe te maken?
Back to top
Reply with quote

René Kriek

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 12:19    Post subject:
Ook als je formatteert blijven er gegevens achter op je kaart! Ik heb al een paar keer met behulp van een herstelprogramma bestanden kunnen terughalen van een geformatteerde kaart. Bij de nieuwste scandisk extreme III kaarten krijg je er zelfs een rescueprogramma bij Idea !.

René.

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 12:19    Post subject:
@Arjen: Het defragmenteren hoeft natuurlijk niet. Ik heb dat nog nooit gedaan en er gaan geen gegevens verloren. Wel is m'n PC, denk ik, in de loop der jaren wat langzamer gaan lopen omdat de gegevens wat verspreid raken.

Wat er op mijn CF kaart achter blijft na het wissen is een Map DCIM met daarin een submap 100Canon. Als je formatteert denk ik dat deze mappen worden gewist en weer worden aangemaakt door de camera zodra je de kaart erin schuift. Ik zie dan tenminste even een rood ledje flikkeren. Volgens mij maakt iedere camera waarin je het kaartje gebruikt zijn eigen submab aan. En natuurlijk is er wat ruimte op de kaart nodig voor administratieve doeleinden. Van iedere foto moet tenslotte geregistreerd worden op welk adres hij zich bevindt.

Last edited by Jan Hendriks on Fri 17 Mar 2006, 12:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 12:27    Post subject:
@Jan het gaat me niet zo zeer om die 30kb, dat maakt me niet uit. Maar zoals ik dus duidelijk probeer te maken blijft bij gewoon verwijderen van je foto's er dus veel meer op je kaart staan (ik had echt een keer 900kb op een "lege" kaart staan).

Vandaar dat ik dus altijd formatteer.
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 12:32    Post subject:
Arjen, ik heb net nog even gecheckt. Bij mij blijft na het wissen, via Zoombrowser, 977Mb beschikbaar. 32Mb is in gebruik en volgens mij is dat ook normaal. Vreemd dat het zo kan verschillen.

Tom van Hell
Guest

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 17:07    Post subject:
Door bijna elke fabrikant word na het overschrijven van je foto's het formateren vanje kaart op je fototoestel aanbevolen, en dat is ook de beste manier. pas op vakantie kwam mijn zwager bij me en op zijn kaart waar eerder 150 foto's op konden in het betreffende formaat, gaf nu vol aan terwij er no geen 50 foto's opstonden. Het was mij meteen duidelijk dat hij de foto's
op zijn computer verwijderde. Nadat we de 48 foto's op de laptop hadden gezet, heb ik de kaart op het fototoestel geformateerd, en je raad het al er kondenweer 150 foto's op.

Nog even voor de volledigheid het betrof een canon-camera met een compactflash-kaart geen prutsspullen dus
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 18:15    Post subject:
Ik heb gezocht naar fabrikanten die dit ergens hebben vastgelegd maar niet kunnen vinden. Overigens vraag ik mij wel af wat er gebeurt als tijdens het formatteren je batterij het voor gezien houdt. Enfin, ik blijf gewoon wissen totdat ik aan den lijve ondervind dat dit geen goede manier is.

Bert de Vette

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 19:14    Post subject:
De problemen die hier geschetst worden komen mij niet onbekend voor. Echter de oplossingen ook. Als je tijdens het fotograferen je bestanden bekijkt en je besluit om er een aantal te verwijderen dan komt er plek vrij voor nieuwe opnamen. En nu gebeurt het, de vrijgekomen plek is niet toereikend voor de volgende opname, dus wordt deze in plaats van achter elkaar op meerdere plaatsen op de kaart weggeschreven. Zodoende kan je er opeens minder op kwijt.

Voor mij betekende dit het volgende. Telkens als ik de bestanden op de laptop of imagetank had weggeschreven wordt de kaart geformatteerd en sindsdien heb ik geen problemen meer.
Back to top
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Sat 18 Mar 2006, 20:47    Post subject:
Het "verdwijen" van ruimte op een kaartje bij wissen (dus niet formateren) van je foto's via je camera wordt (in ieder geval bij Canon) veroorzaakt doordat er folders achterblijven (elke 100 foto's krijgen een eigen folder). Dus als je een tijdje doorgaat, dan heb je aardig wat folders.

Bij wissen via de PC (cardreader) gooi je wel al deze folders weg (als je ze selcteerd natuurlijk Laughing ). Zelf doe ik dat al geruime tijd en heb nog nooit last van "verdwijnende" ruimte gehad.

Eens in de zoveel tijd je kaartje formateren (in de camera !!! nooit via de PC) kan zeker geen kwaad. Dan wordt het "bestandje" dat aangeeft waar de data op de kaart staat (de zogenaamde FAT, File Allocation Table) weer netjes gemaakt.

Zowel bij formateren als verwijderen van foto's wordt trouwens alleen deze FAT aangepast. De verwijzing naar de foto wordt gewoon weggehaald. De data staat echter nog wel op de kaart. Daarom kan je ook vaak nog aardig wat oude foto's (of perongeluk verwijderde natuurlijk) terughalen met speciale programma's (als Rescue Pro van Sandisk).

Dat een kaartje niet meer te lezen valt (ook niet via dit soort speciale programma's) komt m.i. trouwens door een defect aan de kaart, niet door de manier van verwijderen.
Heb zelf ook eens een kaartje gehad dat op geen mogelijkheid meer te lezen viel. Vermoedelijk "gewoon" electronisch iets kapot....
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum