Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats


Sigma 500mm F4.5
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Conny Ellison
Guest







PostPosted: Thu 30 Mar 2006, 17:37    Post subject:
Quote:
Volgens mij kun je beter een 170-500 of een 50-500 Sigma nemen, deze zijn veel goedkoper en wegen veel minder.
Maar als ik dan met het maximum bereik van 500mm wil fotograferen zit ik op een max. diafragma van 6.3 - dan kan ik net zo goed m'n huidige Tamron 200-400mm F5.6 blijven gebruiken.

Quote:
mischien kun je beter investeren in een goed statief,
Dat werkt niet handig wanneer je vnl. vanuit de auto schiet...

Ik ben er nog steeds niet uit, maar goed: het geld heb ik ook nog niet bij elkaar, dus wat dat betreft kan ik nog even nadenken Wink
Back to top
Reply with quote
 
NicoBeun


Gender: Male
Age: 77
Joined: 23 Dec 2004
Posts: 24
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Mar 2006, 18:38    Post subject:
Als je van uit de auto gaat fotograferen is het gewicht geen probleem en hoef je er ook niet mee rond te lopen, maar overal kun je niet met de auto komen. Ik denk dat een 500mm 4.5 behalve meer lichtsterkte ook nog meer voordelen heeft, dikwijls heeft het diafragma van deze duurdere lenzen meer lamellen, waardoor men een zachtere overgang naar de achtergrond heeft en het is natuurlijk een vast brandpunt lens waardoor een wat betere beeld kwalitijd. Ook gebruiken fotografen en vooral dia fotografen met b.v. 50 asa film, graag een heel lichtsterke lens om een zo laag mogelijke filmgevoeligheid te kunnen gebruiken, dit geld natuurlijk ook voor digitaal. Maar 3250 euro is niet niks en de kwaliteit van de fotograaf heeft toch ook wel veel invloed en met een 170-500 ( 690 euro ) of een 50-500 (975euro ) kun ook heel mooie foto,s maken. Voor een profesionel licht dit wat anders b.v de sportfotograaf, kan dikwijls een vaste plaats innemen en hoeft er geen kilometers mee te gaan lopen. Wat betreft die Tamron 200-400 is een hele goede lens en als je digitaal fotografeerd en bv een Nikon D70s hebt, word die lens vergelijkbaar met een 300-600 met de zelfde lichtsterkte.
_________________
Sony A77 -Sony 16-80 Zeiss - Sony 70-400 G . Tamron 90mm 2.8 Macro . Sigma 10-20 3.5 EX. Minolta 80-200 Sony HVL-F58AM Flitser.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Mar 2006, 19:04    Post subject:
en je kunt - zoals al vaak eerder gezegd - ook kiezen voor een ouder type merkeigen lens waarmee je het goede van beide kunt combineren: niet zo heel zwaar, wel redelijk lichtsterk, en fantastische beeldkwaliteit. Deze lenzen waren jarenlang de standaard voor beeldkwaliteit in hun range en kosten nu 2e hands nog maar een fractie van wat ze optisch waard zijn.

Zo zijn de nikkors 400 F3.5 ais en 600 F5.6 ais bijzonder mooie lenzen waarmee je prima en snel handmatig scherp kunt stellen. Die 400 F3.5 kost bijna niets meer. De 600 staat nu voor 1750 te koop bij camera-express.nl en wordt ook door mij en marc guijt aangeboden op de marktplaats van birdpix.
(of je met die op k-e.nl kunt lichtmeten op een d70/d100/d50/d1x? ik denk het niet, wel met die van marc en mij. Op de d200 maakt het niet meer uit, en die zou ik bij de 600 F5.6 aanraden).

Een sigma 500 F4.5 HSM EX of hoe die allemaal heet, combineert natuurlijk snelle autofocus en een sneller ontwerp dan bovengenoemden.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum