Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Kwaliteitsverschill tussen canon 300 en 400mm?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 11:33    Post subject: Kwaliteitsverschill tussen canon 300 en 400mm?
Hallo,

ook op zoek naar een nieuwe lens!
Heeft iemand ervaring met het kwaliteitsverschill tussen Canon EF 300 / 4 L IS USM en de 400 mm van canon zonder IS?

in prijs is het maar weinig..... maar in scherpte?
Ik weet dat dat de 300 goed werkt met een converter 1,4 doet de 400 dat ook?

Groet Alex Roetemeijer

' De mens heeft geen tijd om voor alles tijd te hebben'.
Back to top
Reply with quote

FRANCOIS roland

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 12:07    Post subject:
Hallo,
Met de EF300mm F4 IS met de TCx1.4 heb je al een 420mm en IS waar je met de EF400mm F5.6 ...geen IS hebt.
Ik gebruik zelden de TCx1.4 op mijn EF400mm omdat ik een EF500mm F4 IS heb, maar die is dan ook heel zwaar om dagelijks mee te nemen.
Ik was/ben uiterst tevreden van mijn EF400mm F5.6 maar de EF300mm F4 IS is natuurlijk recenter

PS: ik zie dat je in Zweden woont. By the way, Ken je het Zweedse ornithologisch tijdschrift "Road runner"?
In de editie van sept 05 staat een prachtig artikel over juveniele Jagers met dito vliegbeelden "Juvenila labbar i flykten"
Op blz 34 staat een foto van mij van een juveniele Middelste jager gefotografeerd met de EF 400mm F5.6
Groetjes,
Roland
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 12:43    Post subject: Re: Kwaliteitsverschill tussen canon 300 en 400mm?
Uggla wrote:
Hallo,

in prijs is het maar weinig..... maar in scherpte?
Ik weet dat dat de 300 goed werkt met een converter 1,4 doet de 400 dat ook?

Groet Alex Roetemeijer

Ik heb alleen maar ervaring met de 400mm in combinatie met de goedkope Tamron 1.4x converter. Dat is voor mij een perfecte combinatie want de AF blijft dan werken op mijn 350D.

Ikzelf zou niet voor een 300mm gaan omdat ik ook met 400mm plus 1.4x converter nog vaak lengte te kort kom. De IS die ik wel had op mijn 75-300mm miste ik alleen in het begin. Nu ben ik gewend aan het uit de hand schieten en zou ik echt niet meer terug willen. Vrijwel al mijn foto's hier, behalve uit het begin, zijn gemaakt met de 400 plus 1.4x combo. Zelf vind ik de beeldkwaliteit prima maar daar kun jij natuurlijk anders over denken.

Jouw vraag, en velen zijn je hierin al voorgegaan, brengt me trouwens wel op de gedachte dat het handig zou zijn als bij de foto's op Birdpix ook aparte invulvelden voor de gebruikte apparatuur zouden staan, zodat men ook daarop zou kunnen zoeken.

Groet en sterkte bij het maken van je keus,
Jan

FRANCOIS roland

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 13:04    Post subject:
Hallo Jan,

Het verwondert me wel dat je AF dan nog werkt, gelukkig voor jou, de Canon EF400mm F5.6 samen met de TCx1.4, want met een diafragma boven de F5.6 werkt de AF normaal niet meer.

Of ligt het misschien aan de Canon 350D, werkt het ook met de Canon 300D?

Ikzelf heb jammer genoeg niet zoveel chance, want noch met de Canon 300D noch met de Canon D60 werkt de AF !

Nochtans is mijn convertor een Canon TCx1.4 II

Mijn lens EF400mm is echter wel al meer dan 10 jaar oud.

Groetjes,
Roland
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 13:27    Post subject:
FRANCOIS roland wrote:
Hallo Jan,

Ikzelf heb jammer genoeg niet zoveel chance, want noch met de Canon 300D noch met de Canon D60 werkt de AF !

Nochtans is mijn convertor een Canon TCx1.4 II

Het komt door je Canon TC. De Tamron geeft bepaalde informatie niet door aan de camera en daardoor blijft de AF werken. Om hetzelfde met je Canon TC te bereiken moet je een paar pennetjes, die de informatie doorgeven, aftapen.

Quote:

Mijn lens EF400mm is echter wel al meer dan 10 jaar oud.

De ouderdom doet er niet toe. De lens is al vanaf 1992 in productie en sindsdien niet veranderd.

Groet, Jan

FRANCOIS roland

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 17:32    Post subject:
Bedankt voor de nuttige informatie Jan
Groet
Roland
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 19:10    Post subject:
Misschien heeft u hier iets aan? http://www.birdsasart.com/faq_4f56or3is.html
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 19:12    Post subject:
FRANCOIS roland wrote:
Bedankt voor de nuttige informatie Jan
Groet
Roland

Voor mijzelf was het ook nuttig want ik wist nog steeds niet precies welke "informatie" de Tamron niet doorgeeft. Een typisch geval van klok en klepel dus. Ik ben dus nog even druk aan het googelen geweest en denk het nu te weten. Wink

De Canon body's mogen niet autofocusen met lenzen waarvan het grootste diafragma hoger is dan 5.6. Als je nu een Canon 1.4x converter (neemt één stop licht weg) op een 400mm f5.6 zet dan geeft deze door dat het grootste diafragma niet meer f5.6 is maar nu f8 is. Dan zegt de body: "ok, best, maar dan mag ik niet autofocusen dus zoek het zelf maar uit."
De Tamron geeft die informatie niet door, dus de body denkt dat het nog steeds een f5.6 lens is. De gemeten lichtwaarde wordt echter wel goed doorgegeven, dus blijft het allemaal goed werken.

Om nu ook de Canon 1.4x converter te belemmeren deze informatie door te geven heeft een handige jongen (of meisje) bedacht dat je de pennetjes die deze info doorgeven kunt aftapen zodat ook de Canon TC deze info niet meer dorgeeft.

Hier een foto van een Canon converter met tape:
[url]
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=0078YS
[/url]

Pffff, en nu maar hopen dat er niet iemand is die dit onderuit weet te halen. Crying or Very sad

groet,
Jan

FRANCOIS roland

PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 21:10    Post subject:
Nogmaals bedankt Jan voor zoveel moeite, per gelegenheid probeer ik het eens uit.
Groet
Roland
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Mon 27 Mar 2006, 0:17    Post subject:
Jan, je uitleg is helder en helemaal foutloos. Wat ik alleen jammer vind is dat niemand ooit de moeite neemt om gewoon eens op het forum te zoeken naar dit soort dingen want in de afgelopen 2 weken is deze vraag al minstens 4 keer langsgekomen in diverse onderwerpen. Even zo vaak is er al antwoord op gegeven.

Groet Michel
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum