Posted: Thu 30 Mar 2006, 14:30 Post subject: Canon 300mm F4
Twee weken geleden was het zover, mijn eerste L-lens aangeschaft. Ik helemaal blij maar toch had ik enkele
vraagtekens bij alles.
1: wanneer de IS aangaat is er een duidelijke tik te horen, soms ook wanneer de IS uitgaat
2: de focus werkt niet 100% eerder 50% als de lens en camera een object willen focussen dan blijft de
focus regelmatig gewoon steken. Of in het oneindig of in het nabije. Nu is dat ook wanneer er voldoende licht
en contrast aanwezig is.
Ik heb contact gezocht met de verkopende partij en die gaf te kennen dat ik de lens kon omruilen voor een
nieuw exemplaar. Maar ik ben benieuwd of andere 300mm gebruikers ook deze mankementen kennen.
Tijdens het weekend heeft een medevogelaar de lens op een canon 350D gehad en had dezelfde problemen,
zelf heb ik een 300D en toen ik zijn 100-400 op mijn camera klikte deed alles het na behoren, direct focus
en ook geen klikjes.
Mijn vraag is dus deze is het een autorit van 1,5 uur heen en ook weer 1,5 uur terug waard of doen alle
300mm lenzen zo raar?
p.s. wat een verschil in focus tijd tussen de Sigma 170-500 en de 300mm F4. Ik wou er eerst niet aan maar
nu ik al enkele dagen weer de sigma aan de camera heb hangen....... Wat een verschil.
Nu sparen voor de 500mm F4, dus over 10 jaar kan ik weer een nieuwe lens aanschaffen
1) tik wanneer je is aanzet herken ik, tik als je hem uitzet niet.
2) dat gebeurt vooral als je de camera op al servo zet en de lens op 1,5m-oneindig en bijvoorbeeld een vliegend beest tegen een egale achtergrond wil pakken. De lens zoekt zich scheel, wat werkt is handmatig de lens snel scherpstellen en het laatste tikje met de autofocus doen. Ff oefenen en de lens op 3 - oneindig zetten. Het is eigenlijk zoals met alles: goeie spullen werken alleen als je weet hoe je ermee om moet gaan. Ik zit ook nog steeds in dat leerproces, maar het verschil met bijvoorbeeld een jaar geleden, toen ik begon, voelt als gigantisch.
Posted: Thu 30 Mar 2006, 17:12 Post subject:
Jan-Jaap,
Bij mij bleef de auto-focus ook steeds hangen toen ik dezelfde lens nog maar pas had.
Ik heb direct actie ondernomen om de lens om te ruilen voor (weer) een nieuwe.
Sindsdien geen problemen meer ondervonden.
Je moet er even een stukje voor rijden maar ik zou het je zonder meer aanraden.
Succes ermee.
Groeten,
Ad _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Posted: Mon 03 Apr 2006, 21:55 Post subject:
als je de IS aan hebt en je drukt de ontspanknop half in om scherp te stellen, is het idd zo dat je IS hoort aanslaan en na een aantal seconden ook weer hoort afslaan, dit is normaal, weet je gelijk dat ie werkt. _________________ www.ltdphoto.com
Goed nieuws, voor mij althans, ik heb afgelopen vrijdag de lens geruild en ik moet zeggen dat de tik er nog
wel is maar dat het geluid veranderd is. Eerst leek het net alsof het stabilisatiemeganisme tegen de
zijkant van de lens aantikte. Het geluid was een wat hoger tikje, zoiets alsof je met je nagel op de tafel
tikt. Nu is het geluid alsof je met je vinger, zonder nagel, op de tafel tikt. Ik ben nog niet in het veld
geweest met de lens maar bij de testjes in de achtertuin van mijn ouders bleef de focus in iedergeval
niet vervelend.
Vanmiddag ga ik een stuk fietsen langs het hoge water langs de ijssel en dan zullen we wel zien.
Iets anders is dat mijn broertje een hele hoge toon hoort wanneer de IS ingeschakeld is. Hopenlijk gaat
dat geen vogels verjagen als straks mijn schuiltentje klaar is.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum