Posted: Wed 08 Mar 2006, 21:09 Post subject: fotograferen bij hoog contrast
Hallo,
ik heb nog altijd moeite met het fotograferen van onderwerpen met hoog contrast. Vaak heb ik uitgebeten witte plekken in de foto, die met Cam. Raw van PS nauwelijks zijn weg te werken. In mijn PA staat bijvoorbeeld een foto van meeuw waarbij de bovenkant van de vogel door het mooie weer is uitgebeten. Vervolgens heb ik wat 'geoefend' op meerkoeten, maar ook nu weer uitgebeten delen in de foto.
Onlangs kreeg ik al een tip van Adri Hoogendijk (waarvoor nog dank) om de camera in een laag-contrast instelling te zetten, iets wat ik komend weekend zeker ga uit proberen. Hebben nog andere mensen tips of ideeen om met contrast-rijke situaties om te gaan?
Groetjes,
Joopstra _________________ D70 18-70 en 70-300, Sig 50-500
Posted: Thu 09 Mar 2006, 8:10 Post subject:
Ik heb ook meerkoeten gebruikt om dit te leren, toen nog analoog. Meerkoeten zijn een nachtmerrie voor fotografen, maar sinds digitaal is het allemaal veel makkelijker geworden. Het probleem zit hem erin dat de mens lui is en niet meer echt leert te beoordelen wat een belichting moet zijn. Mijn tip is om goed te bekijken waar de highlights in een foto zitten en dan te beoordelen of die punten belangrijk zijn voor het plaatje. Soms is het niet erg om die punten te klippen in je histogram. Ik heb naar je meeuw gekeken en daar moet je dus duidelijk corrigeren.
Age: 45 Joined: 03 Jan 2005 Posts: 36 Location: Vlaardingen
Posted: Sat 01 Apr 2006, 14:26 Post subject:
Meerkoeten bij mooi warm licht zijn prima te doen hoor....geen enkel probleem. Het zwart wordt dan mooi warm van tint en het contrast met het wit is dan ook niet zo'n probleem. Bij minder ideale omstandigheden is het idd lastiger...maar wanneer je dan goed inflitst is het ook zeer goed te doen. _________________ Jasper Doest
www.Doest-Photography.com
Gender: Male Age: 74 Joined: 19 Aug 2005 Posts: 13 Location: Rotterdam
Posted: Sat 01 Apr 2006, 16:09 Post subject:
Om goed inzicht te verkrijgen in deze problematiek zou je ook belichtingstrappen kunnen maken. Bijvoorbeeld -1 stop, - halve stop, precies, + halve stop en +1 stop.
Aan de hand van deze gegevens ga je het histogram bekijken. Dan weet je hoe je camera reageert.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum