Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Schoonmaken Nikon D70

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 15:40    Post subject: Schoonmaken Nikon D70
Afgelopen week heb ik geprobeerd de chip van mijn camera (Nikon D70) schoon te maken met een schoonmaakmiddel dat mij door mijn verkoper als zeer goed en betrouwbaar werd aanbevolen. Kosten: €70....behoorlijk prijzig, vond ik, maar goed. Het schoonmaken middels een soort spuitbus met plastic slangetje dat als een soort stofzuigertje diende...en middels twee staafjes...1 vochtig...1 droog, bleek echter geen verbetering te geven, integendeel, daarna waren er alleen nog meer duidelijkere vlekjes waarneembaar op de foto's die ik maakte. Dus terug naar de leverancier, die mij aanvankelijk toezegde het middel terug te nemen, maar vandaag terugbelde dat zijn baas het gebruik ervan voor eigen risico achtte...Daarbij werd me ook duidelijk gemaakt dat professioneel laten reinigen via Inca ca € 80, euro gaat kosten en dat ik mijn camera 2 tot 4 weken kwijt zal zijn. Het voelt allemaal erg onrechtvaardig, en ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of jullle vergelijkbare ervaringen hebben gehad....bij voorbaat dank voor mogelijke tips

Peter Teune

Last edited by P.Teune on Mon 03 Apr 2006, 18:05; edited 3 times in total
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 16:16    Post subject:
peter,
zelf naar inca in haarlem gaan maakt het hele verhaal een stuk goedkoper. Je kunt er heen, en dan maken ze hem gelijk voor je schoon (tenzij er echt iets stuk is, maar dat is niet waarschijnlijk).

Sinds een akkefietje met een spuitbus met lucht onder druk - heel vergelijkbaar verhaal -, durf ik zelf alleen een hele grote blaasbalg te gebruiken.

Zoek even op het forum onder stof op sensor oid.
succes,
peter
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 16:34    Post subject:
Ik heb het zelfde setje met stofzuigertje enz. tot grote tevredenheid. De verkoper had mij wel van tevoren gemeld dat ik eerst wat vloeistof van het doekje ergens anders op moest smeren, om het wat droger te maken.

P.Teune

PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 18:51    Post subject:
hartelijk dank voor deze snelle reactie's...vooral de tip om in dit forum ook even naar andere berichtgeving hierover te zoeken heeft me al heel veel nieuwe informatie opgeleverd...incl. de verwijzingen naar sites over dit stoffige onderwerp. En ik vind het ook waardevol om te horen dat hetzelfde materiaal als ik gebruik blijkbaar ook wel goed kan helpen. Dan wordt het dus meer een kwestie van goed mee leren omgaan...iets wat ik, net als Peter, nu nog doodeng vind.
Reply with quote

williedevries

PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 19:21    Post subject:
Peter,

Vorige week kwam ik onderstaande site tegen. Wat daar wordt verteld en aanbevolen staat me wel aan. Bij een volgende sensor reiniging laat ik dat daar doen. Nijmegen is voor mij natuurlijk om de hoek.

http://www.chipclean.nl/

P.Teune

PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 19:31    Post subject:
kijk!...dat scheelt me in ieder geval al de nodige euri in vergelijking met de Inca in Haarlem en bovendien ben ik mn camera geen weken kwijt!...hartelijk dank ook voor deze tip! (Nijmegen ligt ook voor mij een stukkie gunstiger)..
Reply with quote

joopcor

PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 19:37    Post subject:
Toen ik mijn camera kocht werd ik gewaarschuwd voor stof op de sensor en geadviseerd om bij het wisselen van de lens deze naar beneden te houden zodat er geen stof van boven op de sensor kan vallen. Lijkt me wel een bruikbare tip weet niet of het werkt in de praktijk ik heb nog niet veel te wisselen.
Joop
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 19:50    Post subject:
Deze tip kreeg ik inderdaad destijds ook bij de aanschaf...en die pas ik dan ook van begin af aan toe. De tip om dat in combinatie te doen met bij voorkeur een redelijk stofvrije ruimte als de badkamer...daar had ik nog niet aan gedacht. Geweldig, deze site...ook wat betreft zo,n forum als dit!! Nogmaals hartelijk dank voor uw aller reactie's
Reply with quote

Hans Stel

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 9:26    Post subject:
Hoi,
Konijnenberg maakt je kamera voor 22,50 euri schoon. Ik ga er zelf niet aan beginnen na al die nachtmerrie verhalen van mensen die hun sensor de soep in hebben gecleaned.
Groet,
Hans

Jan-Jaap
Guest

PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 11:24    Post subject:
Wat ik mij afvraag is het volgende? Wat nu als Chipclean of Knijnenberg juist de chip beschadigen? Wie betaald er dan
een nieuwe chip? Ik ben even op de site van Chipclean heengebrowst maar heb niet zo snel iets gezien over enige
vorm van garantie ofzo. Behalve dat ze uitleggen dat ze in proffesionele ruimte werken.
Quote:
Door te werken in geconditioneerde ruimtes en met high-tech apparatuur kunnen wij uw digitale SLR
schoonmaken als geen ander.

Kan ik niets vinden omtrent garanties. Lijkt me lullig als je een vuile chip wegbrengt en dat ze een bekraste chip
weer retour doen.

Ik moet mijn camera binnen kort ook eens aan een algehele schoonmaakbeurt onderwerpen maar dat doe
ik bij de plaatselijke fotozaak. De verkoper maakt zonder zorgen zijn eigen digiflexxen schoon. Dan denk
ik die heeft vast veel ervaring dan mag hij de mijne ook schoonmaken. Maar zover is het nog niet.
Back to top
Reply with quote

M. ten Wolde

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 14:56    Post subject:
Ik ben ook terug gegaan naar de fotozaak waar ik mijn camera heb gekocht. Hij maakt ook zijn eigen camera's schoon. Hij heeft die van mij voor niks schoon gemaakt. Nou probeer ik met een blaasbalgje het stof eraf te blazen. Werkte de laatste keer aardig.
Reply with quote

pwsonline

PostPosted: Tue 04 Apr 2006, 18:04    Post subject: schoonmaken sensor D70
Hoi,
als je jezelf voldoende vertrouwt, en echt heel voorzichtig bent, is het ook zelf prima te doen.
Ik heb ook een D70 en heb 'm al heel vaak zelf schoongemaakt. (ik ben veel buiten en zo, dan heb je al heel snel rommel op de sensor....).
Eerst kijken waar het stof zit (Testfoto, en dan precies omgekeerd denken (linksboven op de foto is rechtsonder op de sensor!!)
Op statief zetten en schuin naar boven richten zodat je de sensor goet ziet "spiegelen" Je ziet het stof NIET zitten.
Met wattenstaafjes van de C1000, en een heeeel klein beetje isopropyl-alcohol erop. Daarna met een droog wattenstaafje voorzichtig poetsen.
Wel zorgen voor een netdapter of VOLLE accu!!
Steeds schone staafjes, en NIET te hard drukken.
Ik ben niet aansprakelijk, maar ik doe het zelf wel!! Nooit problemen.
Zie ook mijn website
DSLR Nikon D70, Rubinar 500mm 5.6 Mirror, Matsukov 1000mm 10 Mirror, Nikkor 80-200 2.8AF Nikkor TC200, Soligor 1.7 DC, Nikkor 18-70mm DX, Nikkor 85 en 50mm 1.8, div. tussenringen, Manfrotto statief en veel klein - rommel
Back to top
Reply with quote

P.Teune

PostPosted: Fri 07 Apr 2006, 22:43    Post subject:
Inmiddels een aantal dagen verder....de eigenaar van de fotozaak in kwestie heeft uiteindelijk mijn camera helemaal gratis schoongemaakt. Hij vertelde dat het belangrijk is om sowieso eerst de rest van de camera schoon te maken voordat je uberhaupt begint aan de sensor. (Een logica waar niets tegen in te brengen valt, lijkt me) Dat schoonmaken doet hij primair met een zachte kwast waarmee hij alle zichtbare stof van de buitenkant en van de randen van het objectief verwijderd. Vooral niet blazen (ook niet met een blaasbalg) is zo'n beetje zijn devies en daarnaast...vooral geen vloeistoffen gebruiken, maar alles alleen maar met het zuigertje. Zo doet ie het bij z'n eigen camera ook al 5 jaar lang zonder problemen...Mijn camera zag er inderdaad weer tip top uit en ik was dan ook in de veronderstelling dat het daarmee wel klaar zou zijn. Maar bij de eerste beste foto's van blauwe luchten zag ik opnieuw vlekjes en daarbij een streepje van iets dat groter is dan zo'n vlekje. Ik zie me dus genoodzaakt om toch weer langs te gaan, al heb ik daar niet zoveel zin meer in. Voorlopig overweeg ik om mijn echtgenote het 'vuile' werk maar eens te laten doen. Zij heeft ws een vastere hand dan ik en misschien blijkt dat wel de gouden greep...(wordt vervolgd...indien daar behoefte aan is.) Sowieso zijn er door de reactie's via dit forum en via pb's mij nu legio mogelijkheden om de sensor te reinigen duidelijk geworden...ik wist nog niet dat het zo'n algemeen voorkomend probleem is. Nogmaals hartelijk dank ook voor de verschillende opties.

Peter Teune
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum