Posted: Thu 13 Apr 2006, 20:02 Post subject: flitsers
hallo allen,
ik ben me een beetje aan het oriënteren op flitsers, probleem is dat ik er helemaal niks van weet, dus dacht ik bij mezelf laat ik een nieuw onderwerp maken waar iedereen alles kan vertellen over het gebruik van een flitser.
-kan je een flitser instellen op afstand, felheid o.i.d.?
-tot welke afstand bij welke flitser? (en dan voor mij m.n. voor de canon)
-hoe kan je hem het beste gebruiken 's nachts en hoe kan je hem het beste gebruiken overdag?
en dat soort dingen, als iemand iets weet over het gebruik van een flitser, maakt niet uit wat, vertel het dan hier.
Posted: Thu 13 Apr 2006, 21:19 Post subject:
Ik had mijn flitser (Canon 550 EX) vorig jaar gekocht, eigenlijk enkel en alleen maar voor de Kerkuilen waarvan ik anders geen platen had kunnen maken omdat ze alleen maar bij absolute duisternis aktief worden.
Thuis wat test-opnamen gemaakt in het donker in de tuin op zomaar wat objecten. Als ik de automatische stand van de flitser gebruikte vond ik de belichting voor mijn doel, het weergeven van de kerkuil in niet al te zonnige omstandigheden, niet goed uitpakken (foto´s wel goed belicht maar juist voor dit doel m.i. te licht).
Ik heb gekozen voor handmatige instelling waarbij ik met een zo hoog mogelijke diafragma-waarde werkte om een zo groot mogelijk scherpte-veld te bereiken; immers ik wist nooit exact waar de Kerkuil zou landen.
Bij de Kerkuil-foto´s op Birdpix staan steeds de gekozen sluitertijden en diafragma-waarden vermeld, alles in combinatie met met Canon 300 F4 lens en zonder converter.
Verder gebruik ik de flitser eigenlijk nooit aangezien ik daglicht-opnamen nog altijd mooier vind.
Ik loop nog wel met plannen rond om eens te proberen wat kleinere soorten vliegend te fotograferen; heb deze zomer in de tuin wat geprobeerd met Huismussen die door ons dagelijks gevoerd worden en meestal vanuit de Kamperfoeli op het voederhuisje aanvliegen. De eerste resultaten waren bemoedigend.
Groet,
Ad _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Posted: Thu 13 Apr 2006, 21:29 Post subject:
bedankt Ad, voor je antwoord, als je nog meer weet, vertel het gerust, hoe meer hoe beter, geldt ook voor anderen.
tot welke afstand gebruik jij hem ongeveer Ad. _________________ www.ltdphoto.com
Posted: Thu 13 Apr 2006, 21:36 Post subject:
Lesley,
Ik heb de flitser gebruikt van zeer korte afstand, Kerkuil formaatvullend, tot wel zo´n 15 meter. In het laatste geval had ik de ISO-waarde op 400 gezet omdat ik een vliegende uil met een zo hoog mogelijke diafragma-waarde wilde vastleggen. _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Sat 15 Apr 2006, 21:14 Post subject:
ik gebruik een flitser voor homo sapiens sapiens - altijd indirect of met een joekel van een diffusor - en zo min mogelijk voor vogels - dan heb ik met die diffusor ook te weinig bereik. Direct flitsen vind ik niet mooi. (ik heb ook hier wel een paar geflitste foto's).
Als je een flitser koopt, neem er dan liefst 1 die alle automatische gadgets van je camera ondersteunt. Goed flitsen is moeilijk en vergt voorbereidingstijd die je meestal van je vogeltje niet krijgt: alle slimme automatiek helpt.
succes
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum