Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

novoflex/leica 560mm of canon 400mm?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Apr 2006, 22:30    Post subject: novoflex/leica 560mm of canon 400mm?
Ik zoek mm geweld, maar voor een redelijke prijs (doen we dat niet allemaal?) Al of niet in combinatie met een 1,4 converter.
Wat zou de beste keus zijn?
leica 560mm/f 6,8 op novoflex scherpstelkop (€ 700,- incl adapter voor eos)
canon 400/f 5,6 L USM

De leica lijkt heel verleidelijk vanwege de 560mm. Tevens schijnt deze lens beter te zijn dan de 400 of 600mm novoflex? Is er iemand die ooit de vergelijking gedaan heeft met de canon? Gebrek aan autofocus is voor mij geen probleem. Of zijn er andere alternatieven in deze prijsklasse? Alle input is welkom!
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Apr 2006, 11:40    Post subject:
Dag Hendrik,

Voor 700 euro zou ik niet de Novoflex met telyt kopen; ik heb zelf deze combinatie in maart dit jaar voor 300 euro weten over te nemen (+ 69 euro voor een nieuwe aansluitring voor Canon) van de vorige eigenaar. Je hebt namelijk bij deze combi 2 nadelen;
- geen autofocusindicatie; bij mijn EOS 350D werken de scherpstelpunten niet bij deze combi. Je kunt dus niet a.h.v. deze scherpstelpunten zien of je goed zit. Je bent dus puur afhankelijk van de kwaliteit van je ogen bij het handmatig scherpstellen.
- geen automatische belichting; je moet zelf in het M-programma de bijhorende sluitertijd instellen, kan bij snel reageren een nadeel zijn.

Met deze 2 nadelen in het achterhoofd zou ik in ieder geval geen 700 eurie neertellen voor deze combi, spaar dan verder naar de 400mm (heeft geen van beide nadelen). De 560 mm f6.8 leica is idd stukken beter als de novoflexkoppen, ik heb ook de 400mm kop van Novoflex en is duidelijk minder contrastrijk dan de telyt.
Karel Mauer gebruikt ook de telyt 560 mm en daarnaast de 300 mm f4 IS van Canon. Wellicht kan hij even een toelichting geven op je vraag, dat heeft hij bij mij destijds ook gedaan (waarvoor hartelijk dank Karel!).

Een andere optie die veel birdpixers gebruiken is de Sigma 50-500mm welke zeker een goed alternatief vormt.

Ondanks de genoemde nadelen vind ik de telyt voor 300 eurie als student zijnde een mooie 'tussenstap' en wil ik zeker niet zeggen dat je er geen mooie platen mee kunt maken (kijk anders maar eens bij Karel's PA). Op mijn site kun je bij "Recente foto's" mijn eerste platen met de telyt zien. Bij "Techniek" vind je nog 3 plaatjes van mijn telyt en wat nadere info.
Als ik het geld had, zou ik verder zijn gegaan naar de 300 mm f4 IS met de 1.4 extender. Dan praat ik wel over minimaal 1200 eurie prijsverschil...dus tot die tijd ben ik tevreden met de telyt!

Hendrik

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Apr 2006, 18:27    Post subject:
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Nou is autofocus iets wat ik toch nooit gebruik en ik werk altijd in manual mode. Als we dan puur alleen naar de optische prestaties gaan kijken, blijft hij het geld dan wel waard of is de canon 400/5.6 duidelijk beter? De leica is wel 560 tegenover de 400mm van canon.
De sigma 50-500, het schijnt toch dat deze in het laatste zoombereik het laat afweten. Gebruik met converter is er niet bij. Komt nog eens bij dat ze last hebben van een error, als je een nieuwe koopt is de kans erg groot dat hij eerst weer naar sigma moet.
€ 700,- incl adapter vond ik ook al wat aan de hoge kant, toch zie je ze echter ook wel voor meer voorbij komen. Ik kwam deze combo laatst in een fotozaak tegen voor € 1200,-
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Apr 2006, 8:09    Post subject:
Dag Hendrik,

Ik laat aan jouw over of je 700 euro wil spenderen aan deze combi, maar als je een dergelijk budget hebt zou ik persoonlijk de resterende 200 tot 300 euro bijelkaar sprokkelen voor de 400 mm. De telyt scoort idd optisch ietwat (maar niet veel!) minder dan de hoogwaardige UD elementen van een Canon L lens. Voor mij is dat geen bezwaar, aangezien de telyt in mijn geval slechts 300 euro kostte. De Sigma zal bij 500 mm idd ietwat minder presteren dan een prime van Canon, maar dat verschil in kwaliteit is geringer dan tussen de canon en de telyt. Het bereik van 560 mm van de telyt maakt in mijn ogen veel goed, maar deze kun je met de canon ook bereiken met de 1.4 extender, je hebt dan wel f8 als volle opening (en 200 - 250 eurie erbij rekenen Cool ). Je hebt dan geen AF maar dat is dus geen bezwaar voor jouw.
Al met al zou ik in jouw schoenen doorsparen voor de canon 400mm al dan niet met de extender, denk dat je dan een heel mooie lens hebt waar je lang plezier van zult hebben.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum