Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 18 May 2006, 15:41 Post subject: Hoeveel procent...
Momenteel zit ik in een behoorlijk beroerde periode, in die zin dat rondstappen met de camera op statief over mijn schouder, op zoek naar onderwerpen, weinig tot niets oplevert (behalve een snee in mijn nek toen mijn nekvel pijnlijk kwam klem te zitten tussen de statiefplaat en een statiefpoot van mijn Gitzo, maar goed, dat is offtopic...).
Ik ben daarom eens gaan kijken naar mijn eigen beelden (zie site, ik post hier niet zo heel veel) en kwam tot de volgende conclusie:
Van alle "keepers" (dus zeg maar de beelden waarvan ik trots ben dat mijn naam eronder staat) zijn er maar verdomd weinig te voet gemaakt. Een goeie schatting is als volgt:
Vanuit de auto - 60%
Vanuit een schuilhut/tent - 30%
Te voet: - 10%
Mijn ervaring is dat je lopend weinig kans hebt een vogel zo te benaderen dat je hem fatsoenlijk in beeld krijgt, tenzij je geluk hebt. Het kan natuurlijk aan mijn benader-techniek liggen. Ik ben dan ook benieuwd hoe deze verhouding bij jullie ligt en hoe jullie het "te voet benaderen" aanpakken.
Posted: Thu 18 May 2006, 19:57 Post subject:
Lopend of op de fiets levert inderdaad ook bij mij niet vaak goede beelden op. Maar het levert vind ik wel een veel beter gevoel op. Natuurlijk sjouwen met een zwaar statief e.d door het bos is niet ideaal, maar voor mij toch te verkiezen boven het "lui"in de auto zitten
Vorige week was ik op texel. Heerlijk gefietst en gelopen en gelukkig ook nog een paar goede foto's kunnen maken. Bij de Ottersaat zat een stel duitse fotografen in een vw busje. Natuurlijk je zit redelijk confortabel en vogels zijn veel minder schuw dan als ik daar aan kom fietsen, maar volgens mij mis je toch een heel belangrijk stuk natuur beleven.
Wat ik wel merk is als je regelmatig door hetzelfde stuk bos loopt leer je vanzelf de goede plekken kennen en kun je je daar een beetje op instellen. Tegenwoordig loop ik lang niet meer zo veel als vroeger omdat ik nu weet waar, op welk moment van de dag het licht het meest gunstig is. Daardoor kan ik andere stukken overslaan, en dat scheelt weer heel wat gesjouw.
Vind het trouwens nog steeds vreemd dat vogels over het algemeen veel banger zijn voor een fietser dan voor een auto.
piet
Oh ja was ik vergeten ik denk dat ongeveer 1 op de 3 tochten een goede foto opleverd. _________________ canon 50d met tamron 150-600
Last edited by deek el bacher on Thu 18 May 2006, 20:14; edited 1 time in total
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 18 May 2006, 20:06 Post subject:
Onderwerp spreekt me erg aan, daarom mijn verhouding van technieken:
te voet/liggen/zitten: 40%
observatiehutten/ schermen in natuurterreinen: 30%
schuiltentje e.a. tijdelijke opstellingen: 20%
auto: 10%
Ik moet ook bekennen dat ik over het algemeen vooral vanuit vaste hutten mooie platen heb kunnen maken. Toch kom ik te voet ook veel leuke dingen tegen en hobbel ik regelmatig achter waarnemingen op waarnemingensites aan. Hierbij is er geen 'vaste' techniek, hooguit simpele dingen als rustig bewegen en proberen via een omweg de vogel te benaderen. Soms moet je gewoon snel reageren, denk aan vliegende vogels of dit bijvoorbeeld:
Schuiltentjes gebruik ik weinig omdat er bij mij in de buurt weinig plekken in de buurt zijn waar ik toestemming heb om deze te mogen plaatsen voor meerdere dagen.
Daarnaast moet ik opmerken dat het lage percentage aan platen vanuit de auto wordt veroorzaakt door het simpele feit dat ik geen eigen auto heb, maar deze leen van mijn ouders. En die vinden het niet leuk als deze zwaar onder de modder terug komt....Wanneer ik een eigen auto heb zal dit percentage flink toenemen (gelijk ook de ironie van deze hobby als natuurliefhebber....). _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Posted: Thu 18 May 2006, 20:16 Post subject:
Voor het maken van vliegbeelden ga ik, in de optimale perioden, meestal gewoon een dagdeel strategisch langs de rivier (in mijn geval de Lek) zitten op een plaats waar veel "luchtverkeer" is. Omdat ik tussen de vegetatie op mijn vaste stek nauwelijks opval hebben de overvliegende vogels mij pas zeer laat in de gaten en is de kans op succes redelijk groot.
Ik loop in dit geval dus niet achter de vogels aan maar laat ze gewoon aan mij voorbij trekken, een passieve benadering maar minder vermoeiend dan zomaar wat met de lens rondlopen en je geniet tevens ook nog van alles wat er om je heen gebeurt. Altijd spannend wat er over gaat komen; vaak kom je met onverwacht materiaal thuis.
Wat mij betreft een aanrader.
Groeten,
Ad _________________ Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Ben niet zo'n hele fanatieke vogelschieter, maar vind het toch wel leuk om er een op de plaat te zetten zo nu en dan. Echter ik ben te lui om een schuilhut te regelen en daar uren in gaan zitten wachten. Ook heb ik geen auto.
Als ik vogels fotografeer dan zijn dat vaak vogels die makkelijk benaderbaar zijn. Er zijn vaak plekken waar vogels dichtbij de mensen komen omdat zij daar hun voedsel vandaan halen. Soms zijn vogels makkelijker benaderbaar op specifieke plekken. Die zoek ik dan op. Vaak kom ik zo'n plek toevallig tegen en dan ga ik er vaker heen.
Soms geef ik ook wel eens brood aan eenden en mussen. Dit doe ik dan op plekken waar dat meer gebeurd. De vogels komen dan (vrijwillig!) heel erg dichtbij jou ipv dat jij hen probeert te benaderen.
Ander goed voorbeeld zijn reigers. Deze dieren worden vaak gevoerd door vissers. Op plekken waar dat gebeurd zie je vaak reigers naast vissers staan wachten. Heb dit een keer ontdekt toen ik roeiers aan het fotograferen was. Plotseling kwam er een reiger naast mij zitten. Kijken of ik nog wat te eten had.
Dus, creatief gebruik maken van mens/vogel interacties bied mogelijkheden. _________________ Nikon D7200 sigma 10-20mm, sigma 105mm, sigma 60-600mm, manfrotto 055DB
Nu ben ik net terug van twee weken Lesbos en wat doe je daar anders dan fotograferen. Ik heb al de drie mogelijkheden flink mogen beoefenen daar. De eerste dagen was het vooral te voet welke meestal inhield gewoon wachten aan Kalloni Pool. Nu zijn de vogels daar zo makkelijk te benaderen dat dit hier de werkwijze is. Vanaf 6 uur s’morgens stonden alle fotografen daar allemaal op een rijtje. Dus soort afhankelijk zeg maar.
De volgende dagen heb ik een fiets gehuurd. Nu had ik de mogelijkheid om de een groter gebied te verkennen. Fietsen en dan effe vlug stoppen om een foto te nemen werkt bij mij niet. Met je 400mm kom je gewoon niet dichtbij genoeg wat vaak tot frustratie leidt. Dus een geschikte plaats zoeken en wachten tot de vogels jou opzoeken. Hier heb ik toch met enkele andere soorten goede resultaten mogen hebben. Hier is de beleving met de natuur het grootst. Niet alleen vogels maar ook de planten en insecten kan je horen voelen en ruiken. Met rode irritatie’s als gevolg. Dit leunt dus aan bij het eerste te voet.
Daarna heb ik enkele dagen een wagen gehuurd. Met de wagen kan je weer dichterbij komen maar heb je ook weer beperkingen. Het lastigste van de wagen vind ik dat je altijd lichamelijk gebroken thuiskomt. Meestal eerst naar de plaats rijden dan de soort zoeken en wachten op die éne goede shot. Steeds vermoeiend en de uren vliegen voorbij in een ongemakkelijke houding. Het zijn de resultaten die tellen en ik mag zeker niet klagen hier.
Vervolgens heb je nog de schuiltent. Deze had ik ook bij ginder op het Griekse eiland. Mijn Maskerklauwier is hier een voorbeeld van http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=59782 Zo heb ik ook de bijeneters en nog enkele andere soorten kunnen shooten. Dit vraagt echter veel voorbereiding wat dikwijls moeilijk is als je daar maar voor enkele dagen bent. Over de wind op dat eiland zullen we nog maar zwijgen. Ik vind dit echter wel een heel intense beleving en ondanks dat je geduld hier wel serieus op de proef wordt gesteld is dit voor mijn lens meestal wel heel dankbaar.
Samengevat. Toch materiaal afhankelijk en de soort. Voor mij persoonlijk altijd afwisselen omdat de belevenis toch anders is. Natuurlijk zijn er meer soorten schuw dan goed te benaderen.
Te voet benaderen gaat wel, alleen bij een beperkt aantal soorten. Dat zijn dan voornamelijk kleine zangvogels. Bij de beweegelijke soorten als Staartmees, Fitis, TjifTjaf enz probeer je te voorspellen welke richting ze uitgaan. vervolgens strategisch opstellen en wachten tot ze langs komen.
Sommige soorten zijn nieuwschierig en komen soms even polshoogte nemen, Grasmus, Kleine karakiet. Er zijn ook soorten die een aantal vaste zangposten hebben, b.v. Blauwborst, Rietzanger, Roodstaarten. Als ze even weg zijn daar stilletjes gaan staan tot ze terug komen (of niet :) )
Tenslotte heb je nog soorten die een vaste zangpost hebben, b.v. Snor, Sprinkhaanzanger deze kan je heel langzaam stapje voor stapje benaderen. Onmiddelijk stoppen als de zang aarzelender wordt en wachten tot ze weer voluit gaan. Vooral bij de Snor ben ik soms vebazingwekkend dichtbij gekomen. Af en toe verlaten ze de zangpost om even voedsel te zoeken. Tijdens zulke momenten zag ik de Snor wel op twee meter afstand van mij zijn gang gaan. _________________ Nikon, Gitzo
Last edited by Hendrik van Kampen on Fri 19 May 2006, 11:11; edited 1 time in total
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Fri 19 May 2006, 8:12 Post subject:
@ Piet: ik denk dat je hier een belangrijk punt maakt dat ik volledig kan onderschrijven. De dagen dat ik zonder mooie beelden thuiskom heb ik wel altijd een mooie natuurbeleving gehad. We zijn immers geen pro's!
@ Ad: goeie tip, wellicht de moeite waard om eens te proberen!
@ Hendrik: inderdaad is het soortafhankelijk. Als ik eenmaal weet waar een soort zich ophoudt ga ik daar staan wachten (in the open, tent of auto). Ik doel vooral op de dagen dat je zonder onderwerp voor ogen erop uitgaat en je je onderwerpen pas ziet als ze wegvliegen omdat ze jou eerder hebben gezien. Ik ben vooralsnog overigens nog een betere fotograaf da vogelaar, dus op dat punt is er nog veel winst te boeken.
Meer inzichten en reacties zijn welkom! Iemand nog goeie tips om een regenachtig weekend toch vogelfotograferend te besteden?
Gender: Male Age: 87 Joined: 09 Jan 2005 Posts: 174 Location: OOSTENDE BELGIE
Posted: Fri 19 May 2006, 8:39 Post subject:
Op een regenachtig week-end kan je nog altijd terugvallen op: "meeuwen fotograferen" Doodles, je hebt zelfs geen zon nodig en... zij zijn alomtegenwoordig! _________________ Canon EOS D60 - 300D - 40D- 1-D Mark IV
Canon Lenzen: EF70-200mm USM f2.8 IS II, EF 500mm USM f4 IS, EF 800mm f5.6 IS USM en extenders : TC1.4 III en TC2 III
Canon EF100mm f2.8 USM Macro
Recente vakantieervaringen: Op Lesbos alles vanuit de auto gedaan op locaties waar veel vogelaars kwamen en hoge vogelconcentraties aanwezig waren. Ik kreeg op een gegeven moment echt de zenuwen als er weer van die witte busjes (of zelfs een heuze touringcar) aan kwamen, waar de vogelliefhebbende britten, belgen, finnen, duitsers of hollanders uit werden geslingerd en al kwebbelend langs auto met fotograaf werden gedirigeerd...de vogels waren dan vaak al lang en breed vertrokken (als gids zou ik me kapot schamen tegenover de vogels, en ook tegenover mijn klanten trouwens). Oftewel: een auto is daar zeer geschikt, niet alleen vanuit fotografie, maar ook vanuit sociale overwegingen tav andere autovogelaars/fotografen. Overigens liepen ook vaak mensen met dikke apparatuur in dat soort groepen rond.
Uiteraard ook foto's gemaakt tijdens wandelingen, maar dan ging het meestal om soorten als baardgrasmus, kuifleeuwerik en andere nieuwsgierige beestjes. Toch werd meestal de telelens snel vervangen door de groothoek of macro, daar kun je te voet gewoon veel meer mee.
Gender: Male Age: 41 Joined: 21 Dec 2004 Posts: 118 Location: Huizen
Posted: Fri 19 May 2006, 13:56 Post subject:
Als digiscoper zal ik maar niet beginnen over percentages, want dat is bijzonder laag doordat ik altijd met bursts fotografeer.
Als ik ga digiscopen ga ik op een plek staan waar ik van weet dat er vogels zitten (territoria, zangposten, voedselbronnen). Ik doe weinig aan camoflage, de meeste vogels wennen wel aan je aanwezigheid (hoewel dat wel veel geduld vraagt). Doordat de vogels weten dat je erbent krijg je bijna geen schrikreacties o.i.d.
Ik moet wel zeggen dat ik niet dichterbij dan 5 meter hoef te komen, vaak zijn het de vogels die te dichtbij komen. Het is ook zo dat de vogels midden in het bos na een tijdje minder schuw zijn dan in het open veld.
Soortkennis (gedrag, voorkeuren enz.) en kennis van de omgeving is voor mij belangrijk om tot een goede foto te komen. Zo maar ergens heen lopen kan ook wel succesvol zijn, maar dan moet je geluk hebben. _________________ Huidig:
Canon 400D, 400/5.6, 70-300 IS, 1.4 Kenko
Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Age: 62 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 4620 Location: Zoetermeer
Posted: Fri 19 May 2006, 18:55 Post subject:
Schuiltent gebruik ik nooit. Alleen al het idee om mijn 2 meter + te moeten opvouwen staat mij niet aan. Bovendien geeft digiscopen meestal ruim voldoende bereik.
Eigenlijk beoefen ik de fotografie op drie manieren
-- Vanuit de auto
-- In het voorbijgaan wandelend of fietsend
-- Vanuit een min of meer vaste positie.
In het najaar is dat tijdens de trektellingen voor 90% van de gevallen vanaf een vaste positie. Op de telpost vliegen de heggenmussen en winterkoninkjes al niet meer voor mij op. Ik kan bij wijze van spreken recht op ze aflopen en vanaf een meter of 5 fotograferen. Bezoekers aan de telpost worden niet zo makkelijk geaccepteerd. Kwestie van gewenning dus.
In de winter werk ik het meeste vanuit de auto (60-70%), maar ook vaak fotografeer ik in het voorbijgaan lopend of fietsend. Je ziet een interessante foto, stopt, zet de spullen klaar en als je geluk hebt, kan je nog een foto maken. Vaak wat frustrerend want het duurt soms veel te lang voordat alles op zijn plaats staat. Een belangrijk nadeel van digiscopen. Vanuit de auto heb ik zo mijn vaste stekken waar ik regelmatig terugkeer en heb ik de spullen wel altijd schietklaar.
In voorjaar en zomer, is het ongeveer 40% auto, 50% wandelen/fietsen en 10% vaste positie. In het voorjaar wordt geleidelijk duidelijk waar de vogels zich vestigen. Vervolgens zoek ik de plekken en tijdstippen uit waar het goed fotograferen is. Als het kan werk ik vanuit de auto, hoewel je bij veel vogels met geduld en toewijding ook zonder auto goed uit de voeten kan. En eerlijk gezegd vind ik de natuurbeleving zonder auto net wat leuker. De sprinkhaanzanger van afgelopen weekeinde is ook het resultaat van 4 keer voor niks komen, wel gehoord maar niet zichtbaar, en de 5e keer is het opeens wel bingo en kan je de vogel tot op een paar meter benaderen.
Marcel _________________ Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum