Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Fotowedstrijd Vogelfestival 2006
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
wilfred oosterom


Gender: Male
Age: 31
Joined: 06 Apr 2006
Posts: 6
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jul 2006, 7:41    Post subject:
Inderdaad een goede kans maar ik zou wat meer commentaren willen zien. Dan kun je zien wat de anderen over jouw foto zeggen, waarvan je weer kan leren.

groeten Wilfred
_________________
Canon 400d + Canon EFS 18-55 + Canon EF 100mm F2.8 Macro USM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sigma 50-500 EX APO DG HSM + Canon EF 300mm F4 L IS USM + Canon EF 1,4x II extender


www.pbase.com/wilfredoosterom
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jul 2006, 21:23    Post subject:
Helaas had ik mij een week in de inzenddatum vergist. Kom ik gisteren terug van vakantie was de inzending al gesloten Crying or Very sad Volgende keer beter.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jul 2006, 13:10    Post subject:
idd, nu je het zegt, jammer.
daar is wat aan te doen, door alle foto's op 1 langere pagina te zetten .
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
ikke


Gender: Female
Age: 51
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 2
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jul 2006, 22:21    Post subject:
is inderdaad een goed idee alles op 1 pagina, of anders de volgorde van de foto's willekeurig elk bezoek anders laten zijn, zodat het niet altijd dezelfde foto's zijn op de 1e pagina...
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jul 2006, 22:23    Post subject:
dat laatste lijkt me wat lastiger aan te passen.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Fred
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 02 Feb 2005
Posts: 94
Location: Schildwolde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 24 Jul 2006, 13:10    Post subject:
comentaar onder de foto's was me echt teveel moeite. [bewondering voor degene die er wel het geduld voor heeft en de tijd voor neemt]
Wel heb ik elke foto in iedere catagorie van een cijfer voorzien.Het is denk ik wel zo eerlijk ,als je cijfers geeft om dan ook iedere foto een cijfer te geven en niet alleen je favorieten.

groeten Fred Zandinga
_________________
Olympus
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 24 Jul 2006, 22:12    Post subject:
Breng je stem uit op de foto’s van de roofvogelwedstrijd!

Er zijn bijna 100 foto’s ingestuurd voor drie categorieen! Tot en met 31 juli heb je de gelegenheid om de foto’s een cijfer te geven, zodat de beste foto’s boven komen drijven. Jij bepaalt welke foto’s worden geexposeerd tijdens het vogelfestival.
Hoe werkt het? Er zijn drie albums waarin de foto’s van de drie verschillende categorieen staan. Als je op de thumbnail klikt wordt de foto vergroot en kun je onder de foto een commentaar schrijven en een cijfer geven.

Klik voor de foto’s van de categorie “Digitale Spiegelreflex” hier: http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=36
Klik voor de foto’s van de categrorie “Digiscoping en Compactcamera” hier:
http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=37
Klik voor de foto’s van de categorie “kinderen” hier:
http://www.birdpix.nl/album_cat.php?cat_id=38

Heel veel succes. Op 1 augustus wordt bekend gemaakt welke foto’s worden geexposeerd.

De volgende criteria kan je gebruiken om op een min of meer objectieve manier een cijfer aan een foto te geven.

10: Inspirerend. De fotograaf toont uitzonderlijke technische, creatieve vaardigheid en/of doorzettingsvermogen om een unieke inzage in het onderwerp te geven. Het blijft een genoegen naar de foto te kijken, telkens weer, om de esthetische, artistieke dan wel informatieve waarde. Er is niets dat veranderd kan worden om de foto nog beter te maken. De foto heeft een magische uitstraling.

9: Uitstekend. Dit is een zeer goede foto met voorbeeldige uitvoering die het onderwerp ondersteund. Er is echter een klein gebrek in techniek of compositie dat afleid van het onderwerp, de compleetheid en de magie van de foto die het een 10 had gemaakt. De fotograaf had dit waarschijnlijk niet kunnen veranderen.

8: Zeer goed. Dit is een foto waarin alles aanwezig is om het een 10 te maken. Er is echter iets in de techniek of compositie dat afleid van het onderwerp. De fotograaf had dit beter kunnen interpreteren. Commentaar is uiteraard op zijn plaats om aan te geven wat de fotograaf anders had kunnen doen om die 10 te krijgen/maken.

7: Goed. De fotograaf heeft een interessant onderwerp gepresenteerd, er is echter een aspect dat afleid van het onderwerp. Dit had door de fotograaf voorkomen kunnen worden Commentaar en uitleg zijn gewenst.

6: Interessant. Het onderwerp is interessant, maar er is een duidelijke afleiding door gebrekkige techniek en/of compositie. Commentaar met uitleg zijn als eerder gewenst.

5: Gemiddeld. De fotograaf heeft de basisbegrippen onder de knie en het is duidelijk wat hij wilde doen. De foto mist echter afwerking en stijl om meer dan gemiddeld te zijn.

4: Onduidelijk. Het is niet duidelijk waarom deze foto is gemaakt, het onderwerp spreekt niet aan. Basale fotografische kennis is aanwezig. Misschien is de fotograaf aan het experimenteren of aan het oefenen op een nieuw soort onderwerp. Advies van fotografen die zich met een soortgelijk onderwerp bezig houden is nuttig. Het is verhelderend als de fotograaf kan aangeven wat hij wil bereiken.
Back to top
Reply with quote
 
Renate


Gender: Female

Joined: 24 Jul 2006
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Jul 2006, 10:17    Post subject:
Jammer dat je pas een cijfer mag geven nadat je zelf drie foto's hebt geplaatst, helaas heb ik niet een bijzonder goed fototoestel, zodat ik zelf niet van die prachtige foto's kan maken. En het is vast niet de bedoeling dat ik zomaar wat foto's instuur, zodat ik wel mee kan doen met de 'beoordeling' van de foto's voor het Vogelfestival.
Ik vind dit overigens een prachtige site, ik geniet van alle fantastische mooie foto's.

Renate
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 19:11    Post subject:
ik vind het heel erg belachelijk dat er in totaal 85 foto's zijn ingestuurd, dus er doen minimaal 43 mensen mee (waarschijnlijk meer) en er zijn hoogstens 11 cijfers gegeven, sommige foto's hebben zelfs maar 7 cijfers gehad, zowiezo belachelijk dat er mensen zijn die alleen een bepaalde foto een cijfer geven en niet alle foto's.

ik ga na deze opdracht ook kijken wie wel een foto heeft ingestuurd en geen cijfer heeft gegeven, die mensen hoeven van mij ook geen cijfers of commentaar meer te verwachten, als je niet eens de moeite neemt om de foto's die meedoen een cijfer te geven, maar wel verwacht dat mensen dat bij jou doen, dan ben je dus zeker NIET goed bezig.

moest ik even kwijt.

oh ja, geld ook voor de maandopdracht trouwens, hoewel daar meer cijfers zijn gegeven.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
hannah


Gender: Female

Joined: 31 May 2006
Posts: 1
Location: amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 19:50    Post subject:
Hi, ik wil je er alleen maar even op attenderen dat niet iedereen MAG ofwel KAN stemmen. Je moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om te kunnen stemmen en die voorwaarden kun je niet zomaar realiseren! Ik bedoel dat het dus moeilijk is na te gaan in hoeverre je kritiek terecht is Question . groetjes
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 20:41    Post subject:
dat geldt idd niet voor iedereen, maar dan mag je wel commentaar geven, kan je dus toch nog een bijdrage leveren.
ik vind het alleen vervelend dat er mensen zijn die denken, ik doe wel mee, maar het moet niet teveel moeite kosten, als je geen commentaar of een cijfer geeft (hoeft niet eens allebei, heb ik ook niet gedaan) vind je het dus ook niet erg als je dat zelf niet krijgt, toch?

groeten Lesley
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 20:50    Post subject:
Ok Lesley, dankzij jou aandringen toch nog maar even bezig geweest (ook al heb ik zelf niet meegedaan) Smile
Probleem vind ik deze maand dat 4 competities in 10 dagen beoordelen en van commentaar voorzien wel erg veel is. Vrees dus dat ik de DSLR competitie aan me voorbij laat gaan. Of ik moet morgen nog heeel veel zin hebben. Maar heb de overige twee intussen wel gedaan.

Overigens vind ik dat je gelijk hebt hoor, als je met een competitie meedoet, kun je toch op z'n mist de moeite opbrengen om ook even cijfers uit te delen/commentaar te geven. Neem aan dat je het zelf ook leuk vindt om cijfers en commentaar te krijgen...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Carel v/d Sanden



Age: 70
Joined: 16 Aug 2004
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 21:26    Post subject:
Quote:
ik vind het heel erg belachelijk dat er in totaal 85 foto's zijn ingestuurd, dus er doen minimaal 43 mensen mee (waarschijnlijk meer) en er zijn hoogstens 11 cijfers gegeven, sommige foto's hebben zelfs maar 7 cijfers gehad, zowiezo belachelijk dat er mensen zijn die alleen een bepaalde foto een cijfer geven en niet alle foto's.


Helemaal met je eens Lesly

Wat ik eigenlijk vind in deze competitie is dat er punten gegeven worden.
Het gaat niet om de 1e plaats enz. het gaat over de beste 10 foto`s die doorgaan naar een volgende ronde
het zou veel eenvoudiger worden wanneer je de beste 10 foto`s in mijn ogen hoefde aan te wijzen
geef de beste 10 alle 1 punt en de andere niks
tel alle 1 tjes op en de beste 10 rollen er uit
veel eenvoudiger en ik denk dat dan de bezoeker sneller zal meewerken.
(Mijn mening)

ik heb zelf ook ingezonden in de digiscoping en compact camera`s
daar zijn 11 of 12 keer gestemt
heb het zelf ook gedaan en uiteraard geef je jezelf geen punten
alleen met een klein aantal stemmers zou dit jezelf de das kunnen omdoen omdat je punten aantal natuurlijk daalt tegenover de andere
daarom heb ik getwijfeld om te stemmen en vind het bovenstaande gewoon beter in dit soort wedstrijd
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 21:36    Post subject:
op zich een goed idee Carel, toch vind ik dat je daarmee de andere inzenders (die niet bij de eerste tien staan) te kort doet, ook die willen nl. graag een commentaar of een cijfer.

@ Arjen: klasse, je doet zelf niet eens mee, maar neemt toch de moeite, vind ik helemaal fantastisch.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Carel v/d Sanden



Age: 70
Joined: 16 Aug 2004
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 21:59    Post subject:
Quote:
toch vind ik dat je daarmee de andere inzenders (die niet bij de eerste tien staan) te kort doet, ook die willen nl. graag een commentaar of een cijfer.



Er komen zoveel foto`s voorbij op birdpix die nooit enig commentaar of punten krijgen !

welliswaar niet in een wedstrijd verband maar ook deze of juist deze inzenders vinden een reactie op hun foto zeer belangrijk
Ik weet wel dat wanneer je niet bijna 3x per dag kijkt je door de bomen het bos niet meer ziet zoveel komen er voorbij op een dag

Ik vind een commentaar op een foto in het algemene album belangrijker dan in een wedstrijd zoals deze
straks op de eindronde op het vogelfestival zul je ook alleen maar de prijswinnaars te horen krijgen en verder niks
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 22:16    Post subject:
spooky wrote:

Er komen zoveel foto`s voorbij op birdpix die nooit enig commentaar of punten krijgen !

welliswaar niet in een wedstrijd verband maar ook deze of juist deze inzenders vinden een reactie op hun foto zeer belangrijk
Ik weet wel dat wanneer je niet bijna 3x per dag kijkt je door de bomen het bos niet meer ziet zoveel komen er voorbij op een dag

Ik vind een commentaar op een foto in het algemene album belangrijker dan in een wedstrijd zoals deze
straks op de eindronde op het vogelfestival zul je ook alleen maar de prijswinnaars te horen krijgen en verder niks


Tuurlijk, het mooiste zou het zijn als alle gebruikers alle foto's die langskomen van commentaar zouden voorzien, en ook nog cijfers geven. Dat is wel zo eerlijk en wat iedereen graag heeft. Helaas heeft het grootste gedeelte van de bezoekers hier ook nog een baan naast het bekijken van Birdpix, en is het dus niet doenelijk om alle foto's van commentaar te voorzien. Helaas. Dus zullen, buiten de competities, alleen de foto's die eruit springen van commentaar worden voorzien. Dat is jammer, maar is nou eenmaal niet anders.

Met de competities ligt dit toch anders, lijkt me. Bij de competities (niet alleen die van het festuval) zal d'r toch een winnaar/selectie uit moeten komen. En dit kan nou eenmaal alleen maar als d'r mensen cijfers gaan geven. En, omdat cijfers nou eenmaal vreemde dingen zijn, is het dan voor de deelnemers ook wel leuk als er ook nog een beetje een uitleg bij komt hoe dat cijfer tot stand gekomen is.

En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best wel belachelijk vindt dat, met zeker zo'n 300 actieve gebruikers, slechts 10-15 de moeite nemen om de foto's van een competitie te beoordelen. En zoals Lesley al zegt, als je zelf meedoet, dan kun je toch op z'n minst de moeite nemen om de andere foto's wel te beoordelen?
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Carel v/d Sanden



Age: 70
Joined: 16 Aug 2004
Posts: 99

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 22:34    Post subject:
Quote:
Dus zullen, buiten de competities, alleen de foto's die eruit springen van commentaar worden voorzien


Juist Arjen hier sla je de spijker op zijn kop !

Dit zijn veelal de fotograven met toch de betere materialen

Hier kunnen de meeste niet tegen op dat geeft niks maar pak bv de groep digiscopers die denk ik niet zo groot is
de meeste van hun foto`s vallen in het niet tegen het grote geweld van de dslr camera`s

je kunt ook nergens meer zien of het digi of dslr is
maak een apart album voor de digiscopers zodat deze foto`s met elkaar vergeleken kunnen worden en niet met de dslr
zou denk ik meer waardering zijn voor deze groep

Dat is in de wedstrijd toch ook een aparte groep ?
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 22:50    Post subject:
Ja, ik ben het met je eens dat juist beginnende fotografen behoefte hebben aan commentaar. Zij moeten het meeste nog leren. Ik heb een tijd ook geprobeerd om dit te doen, maar heb intussen mijn werkzaamheden een beeje verlegd naar Nederpix, dus hier blijft het er een beetje bij.

Maar ik blijf erbij dat competities niet zonder commentaren en vooral cijfers kunnen. Als er maar een paar mensen cijfers geven hiervoor, dan krijg je onterrechte winnaars en dat lijkt me weer niet de bedoeling van competities.

Los hiervan, als iedereen gewoon bij z'n foto zou zetten met welk aparatuur hij de foto gemaakt heeft, dan weet je ook welke platen gedigiscoopt zijn. Een apart album lijkt me wat overdreven eigenlijk. Bovendien, het merendeel van de gebruikers klikt toch gewoon op "recente foto's", en dan zou het toch weer door elkaar staan.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 23 Jun 2005
Posts: 128
Location: Prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 22:52    Post subject:
ik vind het aantal ingezonden foto's al erg mager .
als je kijkt dat er dik 3200 ingeschreven mensen zijn .
dat mensen die goede foto 's hebben en kunnen maken .de moeite niet meer nemen om aan de wedstijd mee te doen .komt denk ik eerder dat men geen gevoel meer heeft dat het een eerlijke wedstijd meer is .
en daarom afhaken .
vandaar dat ik het systeem ook niks vind veranderen .

foto alleen een nummer geven .geen verhaal eraan .geen naam erbij .
helemaal geen info erbij .

laat de mensen punten geven .en de mooiste zal winnen .

daarna komt de man /vrouw achter de foto wel in beeld .
is gewoon het eerlijks .of men moet elkaar weer gaan mailen welke foto's ze hebben staan .tja dan denk ik dat je een vaste beoordelingscommite
moet maken .

ik zag vandaag op de site van zoom dat daar ook al het zelfde probleen voordoet .

jammer maar het kan schijnt niet anders meer .

gr ad .
_________________
canon 40D 100-400mm / 17-40mm L
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van der Tol
Admin
Admin



Age: 61
Joined: 31 Dec 2003
Posts: 4620
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 23:38    Post subject:
Quote:
de meeste van hun foto`s vallen in het niet tegen het grote geweld van de dslr camera`s


Dat valt toch wel mee? Ik plaats naar verhouding veel meer DSLR-foto's in het tijdelijke album dan digiscoopfoto's Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

Wel vind ik het ook zorgelijk dat er zo weinig naar de competities gekeken wordt. Mijn deelname aan het vogelfestival ging niet door vanwege een administratieve vergissing van mijn kant. Ook voor de maandopdracht ontbrak het mij aan geschikt materiaal.

Wel heb ik dit keer alle foto's beoordeeld en ik moet zeggen dat het tegenviel. Er gaat toch erg veel tijd in zitten als je de foto's serieus beoordeeld en er naar streeft om de foto's ten opzichte van elkaar eerlijk te beoordelen. Ik kan mij voorstellen dat velen die dit al eens gedaan hebben afhaken, je zou maar op het punt staan om op vakantie te gaan.

Een eenvoudigere opzet van de competities zou misschien kunnen helpen, bijvoorbeeld door alleen een stem te geven aan de foto die jij het beste vindt en alle birdpixers per e-mail uit te nodigen om net als bij een poll hun stem te geven.

Voor grote competities kan je dan een tweede ronde inlassen, met experts, ratings of publiek.

Maar laten we niet teveel somberen en gewoon nog even de foto's een cijfertje geven.

Marcel
_________________
Leica APO Televid zoom 25-50 met Olympus OM D-E M10 mark iii 14-42 mm pancake lens en 45 mm lens.
Olymous OM D-E M1 mark iii Zuiko 300mm F4 met 1.4 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jul 2006, 8:40    Post subject:
Bij deze nogmaals een dringende oproep om de foto's van de drie verschillende categorien te raten. Dit kan nog t/m vandaag (maandag).
De verschillen zijn klein, dus jouw stem kan het verschil uitmaken!
Back to top
Reply with quote
 
ikke


Gender: Female
Age: 51
Joined: 30 Mar 2006
Posts: 2
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Aug 2006, 19:21    Post subject:
als de uitslag al bekend moet zijn, waar is dan eigenlijk te vinden welke 10 foto's van de diverse categorieen door zijn gegaan voor het festival?
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Aug 2006, 19:26    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum