Posted: Sat 06 May 2006, 13:58 Post subject: Onverwijderbare NEF-bestanden
Ik heb foto's van de vakantie zitten sorteren maar nu blijken er NEF-bestanden te zijn die niets meer doen. Kan de naam niet veranderen, en ze zijn ook niet meer te verwijderen. Ik krijg van Windows de melding dat ze door een ander programma in gebruik zijn en het advies om alle programma's te sluiten. Dit helpt echter niet, zelfs de computer herstarten geeft geen verbetering. Ook windows alle bestanden laten herstellen helpt niet.
Welke computerdeskundige heeft nog een ander trucje in huis? _________________ Nikon, Gitzo
Hendrik, heb je het al geprobeerd onder Safe mode (Veilige modus)? Misschien dat je dan wel aan de bestanden mag komen. _________________ Canon 20D, Canon 1D Mk.II, Canon 1D Mk.III, Canon 17-40L USM, Canon 17-85 IS USM, Canon 28-105 USM, Canon 100-400L IS USM, Canon 500/4L IS USM, Sigma 150/2.8 EX HSM macro, Gitzo 1325 Mk.2
Bedankt voor de tip, heb het geprobeert maar krijg de computer niet in de veilige modus. Het werkt allemaal anders dan het stappenplan van HELP aangeeft.
Nog meer suggesties? _________________ Nikon, Gitzo
Voor opstarten in veilige modus druk je tijdens het opstarten van de computer (een aantal keren) op F8. Je krijgt dan een keuze menu waaruit je veilige modus kunt kiezen. _________________ Groeten Jan Bosch
http://www.jan-bosch.eu/
Na meerdere malen op F8 drukken pakte hij de veilige modus wel. Maar helaas, daarin lieten de bestanden zich ook niet verwijderen.
(ik denk dat het een softwareconflict tussen Nikon capture en Windows is. Toen ik Nikon view gebruikte sleepte ik van daaruit mijn geselecteerde foto's in de archiefmappen. Toen ik dit zelfde vanuit Nikon capture probeerde creerde ik de onverwijderbare bestanden) _________________ Nikon, Gitzo
Gender: Male Age: 61 Joined: 19 Mar 2006 Posts: 11 Location: Haarlem
Posted: Sat 06 May 2006, 21:52 Post subject:
Hoi Hendrik,
Dit zelfde probleem heb ik ook gehad, thuis en ook op mijn werk, het is een typisch windows probleem. Als oplossing heb ik zowel thuis als op het werk, windows commander als bestandsbeheer programma geinstalleerd en dan kun je zonder problemen de bestanden verwijderen, het is een shareware progje dat je hier kunt downloaden:
Ik heb het programma gedowload. Ik kan nu een heel klein beetje met de files manipuleren. Eén ervan heb ik in de prullenbak gekregen maar nu wil hij daar niet meer uit. Gevolg is dat daardoor de hele prullebak ook niet meer leeg wil. Alle andere bestanden die nog in de mappen zitten (stuk of drie) zijn nog volledig geblokkerd.
Posted: Sun 07 May 2006, 21:31 Post subject: NEF bestanden verwijderen.
Hendrik,
Als je NIKON CAPTURE gebruikt ga dan naar de menubalk en klik op bestanden. Er zou nu een soort van windows explorer geopend moeten worden. Hierin zou je zonder problemen bestanden moeten kunnen weggooien......
Ik heb dit even gezocht op internet en vertaald. Ik heb zelf het programma niet, dus ik weet niet of het allemaal gaat werken.
Succes,
Ron van Elst _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Gender: Male Age: 61 Joined: 19 Mar 2006 Posts: 11 Location: Haarlem
Posted: Sun 07 May 2006, 22:13 Post subject:
Hoi Hendrik,
Ik zou zowieso je harddisk even defragementeren, dan in veilige modus, proberen je prullemand te legen. Weet niet of je Photoshop gebruikt, die heeft ook een eigen browser, waar je je bestanden kunt verwijderen, het zelfde als in Capture. Nogmaals succces. Gr, bert _________________ Nikon D70s, 18-200 VR, AFS 300 F4 + TCE 1.4, Sigma 150 Macro.
Bedankt voor het meedenken. Het lukt nu. Met Windows commander krijg ik de bestanden in de prullebak en vervolgens kan ik de prullebak legen in de veilige modus.
De oorzaak van het probleem heb ik nog niet achterhaald. Zou het gebruik van de FlashTraxII als tussenstap de bestanden hebben beschadigd of zou er iets verkeerd kunnen zijn gegaan met de omschakeling van Nikon View naar Nikon Capture?
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum