Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Sigma lenzen; knudde ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Aug 2004, 22:19    Post subject: Sigma lenzen; knudde ?
titel "Sigma lenzen; knudde ?" is natuurlijk een lokkertje om je naar dit bericht te brengen. Toch heeft deze vraag wel degelijk een serieus karakter. Omdat ik naast mijn analoge zaakjes ook digitaal wilde gaan, was ik van plan om met een nieuwe body ook een Sigma 170-500mm aan te schaffen. Allerlei reviews (ook buitenlandse) en enkele persoonlijke mededelingen waren namelijk alleen maar lovend. Nu is het geschreven woord één ding, maar ik wilde met eigen ogen toch wel wat resultaten zien. Dus op het net naar plaatjes gezocht (ook op Birdpix). En ik moet zeggen dat de resultaten (met name de scherpte) onder mijn verwachtingen lagen. Op z'n minst had ik verwacht (en gehoopt) dat de lens/lenzen mijn oude vertrouwde Novoflex (met Leitz kop) zou(den) evenaren (zelfs een aantal digiscoops zijn nog scherper, bekijuk de Oeverzwaluw van Eelke Schoppers maar eens). Vandaar ook dat ik in een ander bericht had gevraagd of iemand mij kon vertellen of ik mijn oude lens gewoon op een dig camera kon gebruiken zonder een "Error99" te krijgen (of op z'n Hollands gezegd; of tie 't zou doen). Ik weet het even niet meer, dus wacht ik nog maar even met aanschaf (de tig duurdere Canons en Nikons zijn overigens geen optie).
Ben ik nou gek, of heb ik toch een beetje gelijk ?
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Aug 2004, 22:56    Post subject:
Hoi Karel,

Ook al eens gedacht aan een 2e hands merklens? Er zijn verschillende adressen waar je het aanbod kan bekijken (b.v. www.kamera-express.nl ).
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Aug 2004, 23:33    Post subject:
Hoi Karel,

Ik weet niet of het representatief is maar van de recente voorbeelden die ik heb gezien van een D10 met een Sigma 500 lens (zowel op internet als de uitvergrotingen van een fotograaf die ermee plaat) vielen de resultaten mij ook erg tegen.
Was onaangenaam verrast én verbaasd over hoe onscherp bijna alle foto's waren ........
Wat mij betreft vervalt deze optie daarmee als ik een DSLR koop.
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Aug 2004, 8:56    Post subject:
Of die lens goed of slecht is, hangt een beetje af van het resultaat wat je ervan verwacht. Ik ken mensen die hardstikke tevreden zijn met de 170-500, maar ook mensen die na 10 foto's het ding terug gebracht hebben.

Als je deze lens met de dichtstbijkomende Canon lens vergelijkt, de 100-400, redt ie het niet. Ook al is de 100-400 niet de scherpste lens van de wereld. Vooral aan de lange kant (400-500) wordt ie vrij snel onscherper. Voor de prijs-kwaliteit mag je denk ik niet klagen.

Wat ik er nog wel bij wil opmerken, is dat zorgvuldig aan je fotografie techniek werken met lange lenzen vaak de oplossing is tot scherpe(re) foto's.

Succes

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Aug 2004, 15:52    Post subject: sigma goed of niet
Karel

Bij alle merken is de ene lens de andere niet. ZOOM-lenzen zijn iha beduidend minder contrastrijk en kleurvast dan vaste brandpuntsafstanden. Mijn tip: neem alleen een zoomlens als het echt niet anders kan. Het schijnt dat Nikon en Canon nu erg goed zijn. Mijn vraag is: waar is een zoomlens goed voor?

Ik had een 400 5.6 APO Sigma, en die was erg goed. Lekker dichtbij scherpstelbaar en (nog net) handzaam. Met een convertor van Nikon (tc200) verliest ie wel heel erg veel. (tc = zoiets als zoomlens)

De 400 heb ik in geruild voor een 2e hands Nikon 600 mm (niet AF) 5.6 en een tc 301, via markplaats resp e-bay (DE). Heerlijk ding, en nog steeds is maar een deel van mijn fotos goed want: lange lenzen vragen ook kortere sluitertijd, zwaarder statief (of rijstzak) draadontspanner, etc etc etc.

Tip: zoek ook in Duitsland, veel is daar goedkoper, VEEL goedkoper.
Tip II: kijk niet naar mijn fotos voor voorbeelden, want ik kan niet scannen.
peter

PS chris (zie onder) z'n commentaar lezende over de lens die je nu hebt: je zou wel gek zijn om over te stappen van A- naar B-merk. Misschien is het beter de vatting aan te laten passen van je huidige lens.
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Tue 14 Sep 2004, 15:39; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Aug 2004, 21:30    Post subject:
Die Novoflex met 560mm Leitzkop van je is natuurlijk niet zomaar de eerste de beste lens, daar zijn al heel wat plaatjes om van te watertanden mee gemaakt. Mijn advies, maak geen overhaaste beslissingen en kijk inderdaad eens rustig rond naar wat er bijvoorbeeld tweedehands te koop is.
_________________
Nikon D300, D90, 4.0/500 VR, 4.0/300, 16-85 VR, 70-200 VR, 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
Hans Stel


Gender: Male
Age: 59
Joined: 01 May 2004
Posts: 86
Location: Zeevang
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Aug 2004, 0:03    Post subject:
Ik heb in dit forum gelezen dat de 170-500 van Sigma niet werkt met een converter (gepost door h.j.de groot).
_________________
CANON
Back to top
Reply with quote
 
Steward




Joined: 14 Jul 2004
Posts: 6
Location: Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Sep 2004, 23:56    Post subject:
Ik ben heel tevreden van de Sigma 50-500 mm en gebruik die samen met de 1.4 tc
Verschillende foto's zijn met deze combinatie te zien op de fotopage, lijken me echt wel scherp hoor Wink
http://stewardsphotos.fotopic.net/
_________________
Rudi Petitjean
NATURE GALLERY
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 02 Oct 2004, 10:22    Post subject:
Ik denk dat een aantal mensen een paar zaken over het hoofd zien.

Ik ken de 170-500 (en de 135-400) van Sigma goed. Ik heb ze zelf. Sinds 2 jaar liggen ze echter permanent in Kenia en worden dus nog maar 2 maanden per jaar gebruikt.

Wanneer je vroeger zo'n objectief gebruikte (vroeger waren zoomlenzen inderdaad veel slechter dan de objectieven met een vast brandpunt, maar dat is al lang niet meer zo) zette je er een groot stevig statief onder. Door de mogelijkheid van films met een hoger ISO-waarde konden langere sluitertijden worden bereikt, zodat meer en meer mensen uit de hand gingen fotograferen. Doe ik zelf overigens ook.

Er is een feit/gegeven/verhaaltje dat de sluitertijd omgekeer evenredig zou moeten zijn aan de brandpuntsafstand (500mm wordt tus ten minste 1/500 sec). Ik denk -weet eigenlijk- dat hier vaak de hand mee wordt gelicht.

Wanneer zo'n objectief op een digitale camera wordt gebruikt met een brandpuntsverlengingsfactor van, zeg 1,5, dan hebben we het op 750mm. Dat zou geen normaal mens niet op een statief gebruiken, maar toch doen we dat, ik in ieder geval wel. Hebben we het hier nog niet over een verhoging van de sluitertijd naar 1/750 sec.

Daarbij komt ook nog dat een digitale camera de neiging heeft om de foto wat onscherper af te beelden. Dit is veelal op de camera of achteraf in te stellen, maar dan moet je dat wel doen.

Mijn ervaring is dat het prima objectieven zijn die echter wel snel slijten (wanneer je ze zoveel gebruikt als wij doen). Voor normaal gebruik zijn ze prima.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum