Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


camera instellingen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
GuusPrick


Gender: Male

Joined: 03 May 2006
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 May 2006, 15:17    Post subject:
Hi Kevin,

meestal... it depends..

Rondwandelen met een tele (doe ik meestal) kun je beter niet met diafragmavoorkeuze doen ivm bewegingsonscherpte. Daarvoor is de vuistregel 1/[focal distance] als grens om beweginsonscherpte door beweging van de lens te voorkomen.

Met statief kun je natuurlijk naar langzame sluitertijden en kleine diafragma's (maar het scherptedieptegebiedje van een tele veranderd veel minder dan dat van een 50mm wanneer je diafragma veranderd), waar je bij lanzame sluitertijden rekening moet houden met bewegingsonscherpte door beweging van het beestje zelf.

Iso meestal zo hoog (100=hoog) mogelijk, tenzij je echt korrels wil.

Ik heb nog lang geen kant-en-klaar antwoord (ben een jaartje of twee bezig nu met een 300/2.Cool op alle situaties en volgens mij kun je het beste scherp blijven, door je iedere keer weer opnieuw af te vragen wat het beste is.

Groet,
Guus.
_________________
20D 70-200 4.0
Back to top
Reply with quote
 
Rob S


Gender: Male
Age: 66
Joined: 17 Mar 2006
Posts: 8
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 May 2006, 17:01    Post subject:
Met de tele (100-400) wandel ik juist wel rond met diafragmavoorkeuze, en dan met het grootste diafragma ingesteld. ISO staat dan afhankelijk van de hoeveelheid licht, maar meestal op 200. Op die manier heb je altijd de kortst mogelijke sluitertijd. In die stand maak ik ook meestal gelijk de eerste foto, en ik ga dan wel eens op m'n gemak kijken voor de volgende foto's of ik misschien wat scherptediepte tegen mogelijke bewegingsonscherpte, of tegen wat meer ruis bij gebruik van hogere ISO, uit wil wisselen.
_________________
Canon EOS 40D en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM voor de vogeltjes, soms met een Tamron 1.4x
Back to top
Reply with quote
 
GuusPrick


Gender: Male

Joined: 03 May 2006
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 May 2006, 19:04    Post subject:
zo deed ik het eerst ook, maar dit heeft voor mij als nadeel dat wanneer ik te laat ben met het aanpassen van iso aan meer donkere luchten de fotos onherstelbaar onscherp worden, terwijl ze met vaste sluitertijd 'slechts' onderbelicht raken. ook niet in orde, maar beter dan onscherp.
_________________
20D 70-200 4.0
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 58
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 22 May 2006, 9:18    Post subject:
ik gebruik 95% diafragma-voorkeuze (met de waarde die het licht toestaat) en de rest manual instelling.
Dit omdat je met diafragma voorkeuze weliswaar automatisch werkt, maar met de meest belangrijke parameter, het diafragma, altijd weet wat je aan het doen bent.
Alleen als ik beweging wil vastleggen dan is de sluitertijd leidend en zou ik eventueel voor sluitertijdvoorkeuze kunnen kiezen (maar kies ik dus manual, want dit zijn altijd maximaal gecontroleerde momenten).

De ISO-waarde die het licht toestaat. (ik ga, vanaf statief, liefst niet lager dan 1/80s en streef naar minstens 1/200s). Bij mijn camera (d70/d200) is iso200 aanzienlijk mooier dan iso400 of 800, maar liever een scherpe ruizige foto. Als het een dolle boel is (veel mooi licht, al een hele hoop goede foto's gemaakt, bij meerdere diafragma-waarden) dan probeer ik iso100 (d200).

verder...
als je tegen de lucht wilt fotograferen, kun je het beste van te voren kijken hoe een onderwerp in de lucht overkomt (achter op je schermpje), en daar je instellingen op vastzetten: manual je sluiter en je diafragma instellen (bij gegeven, zo laag mogelijke ISO-waarde). Voordeel is dat deze waarde redelijk gelijk blijft ongeacht de richting waarin je fotografeert (rond je hoofd vliegende vogels).

Als je je lichtmeter toch gebruikt, dan moet je je verplaatsen in wat dit ding meet: het licht op grootste deel van het beeldveld. Als dat lichter is dan de neutrale grijswaarde, dan moet je overbelichten om het onderwerp goed belicht te krijgen.
* Stel, een vogel is voor 5% in beeld, en de rest is een witte lucht. Dan meet de camera 95% lichte lucht en maakt daar grijs van. Je moet dan overbelichten om lucht en vogel goed weer te geven.
* Stel, de vogel is beeldvullend met circa 30% dekking van het beeld, dan meet de camera bijna de juiste waarde (als het geen meeuw of kauw is).
* Stel de vogel vliegt voor de zon langs of een sluierwolk, vergeet het dan maar. Het belichten van de zon is geen streven (en kijk uit voor je ogen).

Vuistregeltjes, ten opzichte van wat je lichtmeter aangeeft:
* normale redelijk blauwe lucht is 1 a 1,5 stop overbelichten.
* zeer donkere lucht normaal belichten, soms zelfs onderbelichten (zeker bij een klein vogeltje)
* helle lucht // sluier wolken: 2 tot 3 stops overbelichten.
* tegen de zon in (eventueel gesluierd) soms meer dan 5 stops overbelichten.

Wat je ook kunt proberen, als je camera het toestaat, is de spotmeter op de vogel gericht houden. Gaat goed met houtduiven. Als een kauw of een meeuw langsvliegt, dan had je dat vooraf moeten weten en hierop je belichting moeten corrigeren: meeuw is overbelichten, kauw is onderbelichten.

mooi licht gewenst
Back to top
Reply with quote
 
Bert de Zwart


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Mar 2006
Posts: 11
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 22 May 2006, 20:10    Post subject:
Beste Kevin,

Deze pdf is echt heel interessant om te downloaden:

http://www.natuurfotografie.be/fotocursus/Fotocursus.htm

Veel leesplezier,

Gr, bert
_________________
Nikon D70s, 18-200 VR, AFS 300 F4 + TCE 1.4, Sigma 150 Macro.
Back to top
Reply with quote
 
GuusPrick


Gender: Male

Joined: 03 May 2006
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 May 2006, 16:14    Post subject:
Hoi,

Leuk al die antwoorden. Ik merk dat ik al rondwandelende met 300mm zonder statief, leidende sluitertijden ipv diafragma en vooral op zoek naar extreme actiefoto's een tamelijke exoot ben in 't vogelfotowereldje. Lekker Smile
Over kauwen en meeuwen gesproken.. toevallig kwam ik gisteren een jonge ekster tegen, die zich lekker in het zonnetje had genesteld (http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=60732). Dankzij birdpix koos ik meteen voor een laag standpunt (toevallig net ergens gelezen), plat op het natte gras dan maar, en begon met m'n standaard instellingen te schieten (ik was net bezig met wat kraaien tegen een blauwe lucht). En die maakten natuurlijk een zooitje van de witzwarte vogel in volle zon tegen een donkere achtergrond, het wit was volledig uitgebrandt. Vergelijkbaar met de open plek in het bos waar wat zonnestralen binnenvallen, automatische instellingen maken daar ook troep van. En daar komt een enorm voordeel van de digitale camera's - waar ik in 't verder leuke pdfje niks over las trouwens - naar voren, je kan meteen zien of je belichting klopt op het LCDtje en histogram, en met een beetje mazzel of een wat traag subject heb je nog tijd genoeg om te korrigeren of zelfs een hele range aan instellingen te gebruiken [bracketen]. Snel naar manual gegaan dus.

Groet en prachtlicht allen,
Guus.
_________________
20D 70-200 4.0
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum