Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

verschil EF28-300mm f3.5-5.6 IS USM enEF 300mm f4 IS USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 May 2006, 21:54    Post subject:
voordeel van de F4 op de 300mm is dat als je er een 1.4x converter tussen zet je op 420mm zit met F5.6 en dus je AF behoudt.

Remco Gulien

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 May 2006, 22:27    Post subject:
Laat maar....
Ik dacht dat het over een budget 28-300 lensje ging...

Canon EOS 40D... EF 500 F4 IS USM
Back to top
Reply with quote

jankees
Guest

PostPosted: Thu 25 May 2006, 8:26    Post subject:
Zoom is erg handig zeker als de vogel soms dicht in de buurt komt maar je gaat inderdaad AF missen bij gebruik van een converter. Bovendien is deze lens natuurlijk ook gemakkelijk voor andere doeleinden zoals vakantie ed.

Overigens wel een goede lens. Gisteren nog iemand gesproken die deze lens onlangs 2e hands heeft gekocht. Hij is erg tevreden.

f4 missen...tsja bij somber weer wellicht maar ander zal het wel meevallen denk ik.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 May 2006, 20:38    Post subject:
(volgens mij kun je net zo goed appels met appeltaart vergelijken als een ultra-zoom met een prime. Ik heb dpreview er niet op na gelezen, maar ik vermoed dat een 300 F4 wel wat meer biedt dan alleen F4 dan alleen de mogelijkheid van een convertor, ongeacht hoe goed de zoom is)
Back to top
Reply with quote

bart.k

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 May 2006, 0:41    Post subject:
Volgens verschillende tests is de optische kwaliteit van de 28-300 goed, maar zeker niet zo goed als de 300/4.0. Zelfs met extender is deze laatste nog beter. Daarnaast is de zoomlens een halve kilo zwaarder, en 1000 Shocked euro duurder.
Natuurlijk is je bereik met een zoomlens groter, maar op jou eos 350D wordt het een 45-480mm lens, dus zonder echte groothoek, daarom zul je toch lenzen moeten wisselen.
Over scherptediepte gesproken, ik vind het verschil meevallen. Bij een afstand van 10 meter en een diafragmawaarde van 5.6 heeft de zoomlens een scherptediepte van 9.74 tot 10.27, en de vaste lens van 9.79 tot 10.22, een verschil van ongeveer 20 procent. Maar bij vogelfotografie probeer je meestal je onderwerp los te maken van de achtergrond, en dan is een grotere scherptediepte een nadeel.
Het voordeel van een f4 lens is, dat je zelf kunt kiezen of je een grote scherptediepte wilt of niet, en je kunt kortere sluitertijden gebruiken, en zoals eerder vermeld is ook het gebruik van een extender belangrijk voor het fotograferen van vogels, 300mm is aan de korte kant.

Sterkte met je keuze,
Bart

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum