Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Verrekijker, welke?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 May 2006, 18:36    Post subject:
Echt gewoon uit proberen in winkels of bij de Vogelbescherming.
Ook gewoon vragen aan mensen of je even mag kijken.
Een verrekijker is heel persoonlijk.Vraag je ook af waarvoor je hem gaat gebruiken en onder welke weersomstandigheden,overdag of ook 's avonds.
Wil je langdurig observeren of alleen maar even kijken wat het is.
Neem het bedrag wat je uit wil geven als uitgangspunt en ga dan vergelijken.Ik ben niet volledig maar ik wil je wat zaken in overweging laten nemen.
Zo zie je dat er toch nogal wat bij komt kijken!
Wil je later ook een telescoop ,bespaar dan wat op je verrekijker en besteed meer geld aan een echt goede telescoop!
Daar krijg je geen spijt van.

Tenzij je een grote zak met geld klaar hebt staan natuurlijk! Wink
12-24 Tokina
90 Macro Tamron SP
Back to top
Reply with quote

Scarecrow

PostPosted: Wed 24 May 2006, 19:49    Post subject:
Zelf heb ik een verrekijker om even te zien wat er zit en ga dan observeren met de scope(teletoeter).
Met een telescoop gaat er een wereld voor je open!
Als je nog geen spiegelreflexcamera hebt zou je kunnen overwegen te gaan digiscopen met de telescoop.
Ik ken jouw gebied goed ,ik ben meerdere keren per week langs de Ijssel te vinden.

Succes!
12-24 Tokina
90 Macro Tamron SP
Back to top
Reply with quote

Luc

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 May 2006, 9:35    Post subject:
Scarecrow wrote:
Echt gewoon uit proberen in winkels of bij de Vogelbescherming.
Ook gewoon vragen aan mensen of je even mag kijken.
Een verrekijker is heel persoonlijk. (...)
Wil je later ook een telescoop ,bespaar dan wat op je verrekijker en besteed meer geld aan een echt goede telescoop!

Dacht toch dat een verrekijker meer gebruikt wordt dan een telescoop.Zelf heb ik verrekijkers (gehad) van de merken Zeiss (West), Leica en Swarovski.Optisch gezien bieden deze drie merken topkwaliteit,met een lichte voorkeur voor de nieuwe Leica BR modellen.Maar zoals Scarecrow ook schrijft, een verrekijker is iets heel persoonlijk.Zeker als je brildrager bent bijvoorbeeld zal de ene kijker beter passen voor je ogen dan een andere.Dus bij voorkeur de verschillende merken en modellen even uittesten,hoewel dit niet altijd zo makkelijk is natuurlijk.

Scarecrow

PostPosted: Thu 25 May 2006, 10:09    Post subject:
Tuurlijk worden verrekijkers meer gebruikt.Dat zeg ik ook niet.Ik zeg alleen dat als je niet over een grote zak geld beschikt en je behalve een verrekijker toch ook een scope wilt hebben, je het geld beter in een goede telescoop kan steken dan in de verrekijker .Juist omdat je de verrekijker dan meestal even gebruikt om te zien of er iets zit en dan verder gaat kijken met de telescoopwat er zit.En dan is een mindere kwaliteit telescoop heel frustrerend vooral bij grote vergrotingen en bij slecht licht.
Zelf gebruik ik de Zeiss 10x40B(oudje maar nog steeds perfect!) en de Swarovski AT80 met 20-60 x zoomocculair.
12-24 Tokina
90 Macro Tamron SP
Back to top
Reply with quote

JMKimstra

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 May 2006, 18:27    Post subject:
Ik ben het niet helemaal met Scarecrow eens. Ik gebruik mijn kijker wel degelijk als determinatiemiddel. Ik heb ook allebei, maar als ik weet dat ik naar het bos ga neem ik echt de telescoop niet mee, want daar heb je niks aan in het bos en dan baal je als je een flutkijkertje van 20 euro bij de Perry hebt, want daar zie je ook weinig tot niks mee. Ook loop je niet graag een hele dag met een telescoop te sjouwen, hoe modern en lichtgewicht ook. Je hebt een flink beurse schouder als je de hele dag met dat statief over je schouder gelopen hebt!! Ik zou zeggen begin met het aanschaffen van een goeie kijker (hoeft echt geen Swarovski of Zeiss van meer dan 1000 Euro te zijn. Ik heb een Nikon 8*32 van (2jaar geleden) EUR 275,=. Het model wat ik heb is niet meer leverbaar, maar de opvolger is alleen maar beter (water en stof afwerend) en kost ook rond de EUR 300,=. Een telescoop kan je ook heel goed 2e hands kopen (er staat er momenteel een hier op de marktplaats), het zijn zaken die niet echt aan sleet onderhevig zijn, zeker als ze van de betere makelij zijn.

Derop, veel succes met komen tot een goede beslissing. Als ik je nog een tip mag geven. Ga gerust proberen bij de Vogelbescherming, en vervolgens rond shoppen voor een goeie prijs. VBN is erg duur (kan 10-tallen Euro's schelen)

Janneke
Back to top
Reply with quote

politrix

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 May 2006, 21:12    Post subject:
Ik ben vandaag bij de vogelbescherming geweest. Na het noemen van mijn budget (400 euro) kreeg ik 4 kijkers mee en kon makkelijk testen. Uiteindelijk de Bynolyt tern 8*45 gekocht. Ruim onder dat budget, zeker met de 10% korting.

Goede service en je krijgt ruim de tijd om te testen en vragen te stellen. Wie weet heb je er wat aan.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum