Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Monopod, maar welke?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 05 Jun 2006, 22:21    Post subject: Monopod, maar welke?
Ik kom steeds vaker tot de conclusie dat ik echt een monopod nodig heb. Een hoop foto's die ik maak hebben toch dat beetje bewegingsonschepte.

Ik kijk veel op internet naar monopods, maar er zijn er zoveel.. Gitzo, manfrotto en dan nog, welke head moet er op.

Wat zijn (onder jullie monopod gebruikers) goede combi's en wat zijn ongeveer de prijzen?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes,

Ted

ad

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 05 Jun 2006, 23:03    Post subject:
ted .

ik zou zeggen een bezemsteel op maat zagen is het goedkoopst .
maar ik heb een manfrotto die je met een snelgreep kan verlengen of inkorten .
nadeel vind ik , ten eerste de prijs ( was meen ik 130 euro ) .
en hij is erg slap .test eerst in de winkel zou ik zeggen .
ik heb hem zo besteld want ik ging er vanuit dat de prijs wel aan de kwaliteit zou hangen .

beter gezegt een miskoop .

gr ad .
Back to top
Reply with quote

Ad Sprang

PostPosted: Mon 05 Jun 2006, 23:07    Post subject:
Hoi Ted,
als je bij mijn profiel kijkt zie je welke eenpoot met vaste koppeling ik gebruik.
Vliegbeelden, en daar ben jij toch lekker mee bezig, zijn soms wat lastig te maken met de vaste koppeling die ik gebruik. Vaak wat achterover hangen of de camera met poot en al optillen.
Misschien heb jij dan meer aan een draai/zwenkbaar balhoofd oid.
De stevige eenpoot zelf is een echte aanrader en met simpele klik-koppelingen op elke gewenste hoogte te brengen. Werkt wat dat betreft sneller dan de veel duurdere Gitzo.
Ik betaalde vorig jaar nog geen 50 Euri´s.
Succes met de keuze.
Groeten,
Ad
Back to top
Reply with quote

Jacob

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Jun 2006, 23:13    Post subject:
Ik heb ook een monopod van Manfrotto 680B is een degelijk ding. Niet bepaald licht wel stevig. Ik merkte dat ik hem onbruikbaar vond zonder een een kop waardoor je ook kon kantelen. Die kop is 234RC ook van Manfrotto.

Al met al is het wat zwaar maar niet duur. Ik kocht de set via www.cornevaniperen.nl. Als je een wat ruimer budget hebt kan je misschien beter een carbon monopod kopen van Gitzo, het is allemaal allemaal afhankelijk van je gebruik. Ik loop meestal te vogelen met om mn schouder of op mn tas de monopod al dan niet aan de camera (meestal om mn schouder met camera en al). Wat dat betreft is een licht model wel erg lekker, wel weer duurder...

Ik kan iig niet meer zonder en vond het resultaat erg veel beter dan zonder wel een aanrader dus. Hopelijk heb je hier wat aan.

Jacob

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 9:07    Post subject:
Ik gebruik ook een Manfrotto-monopod, typenaam heb ik niet zo bij de hand (ik dacht iets van 681 B). Belangrijk is echter de lengte, er zijn monopods die niet hoger komen dan 1 meter 50. Ben je zelf langer dan 1 meter 80 wordt dit een probleem, dan sta je steeds met een gebogen rug, en dat ben je na korte tijd zat.

Ik gebruik wel een snelkoppeling tussen monopod en lens, maar geen kop. Horizontaal kantelen doe ik door de manchet van de lens los te zetten. Verticaal is nog eenvoudiger door iets naar voor of achter te gaan. Bij hogere vluchtplaatjes til ik mijn combinatie op aan monopod en camera. Monopod gebruik je dan niet echt tegen je trillingen, maar ontlast wel je schouders en dat geeft dan weer minder trillingen.

Zou wel gaan voor een gewone metalen monopod, een stuk goedkoper en toch ook weer niet zo zwaar (zeker niet in vergelijking met 3-poot statieven). Mijn Manfrotto monopod kostte me rond de 60 Euro.
Reply with quote

Joop2

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 9:15    Post subject:
Ik gebruik een Manfrotto-monopod, gekocht bij konijnenberg, 40,= euro, is geen lichtmetaal of carbon maar gewoon metaal,wel lekker stevig, lengte is ook goed, ik ben zelf 1,96 en hoef niet krom te staan.
Heb er geen aparte kop op, ook nog niet gemist.
Back to top
Reply with quote

Michael Van Bosch

PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 9:30    Post subject:
Ik heb een zwitserse MONOSTAT RS16K (draagt 8 a 10kg)...kostprijs was 200 euro maar wel handig met de rubbervoet met kogelgewricht...
Te vinden op http://www.monostat.de/
Daarop bevestigde ik een Manfrotto 393 (handig voor lange telelenzen)
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 21:34    Post subject:
Ik heb vandaag ( toevallig ) een Manfrotto 679B gekocht voor 43,- Euro. Een mooie stevige monopod. Ik wilde geen kop, dat heeft deze dus niet, wel een behoorlijk groot plateau tbv stabiliteit.

Sander
Back to top
Reply with quote

Elmar

PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 22:08    Post subject:
Onlangs heb ik de Manfrotto 685B gekocht voor onder mijn Sigma 50-500 met 30D.
Lekker stevige monopod met een handgreep die je door inknijpen snel in hoogte (74.5-170cm) kan verstellen. Ligt goed in de hand, en door de rubbervoet stevig op gladde ondergrond. Door deze voet eraf te trekken kan je gebruik maken van de "spike" voor ruw terrein. De uitklapbare voetsteun kan je eventueel met een haring oid vastzetten zodat je je voet er niet op hoeft te zetten en dus ook vanaf een stoel oid voldoende stabiele mogelijkheden hebt.

Suc6 met je keuze!

Groeten, Elmar
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost

PostPosted: Tue 06 Jun 2006, 22:11    Post subject:
Ben zelf ook op zoek naar een monopod (maar eerst naar wat geld ervoor), dus lees dit topic met aandacht. Joop2, weet je welk type monopod jij hebt? Ben zelf 2 meter, en als jij niet hoeft te bukken, dan zal ik dat ook vast niet hoeven.

Alvast bedankt

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Wed 07 Jun 2006, 15:02    Post subject:
Ik moet toch zeggen dat ik het gebruik van mijn swivel/tilt head erg gemakkelijk vind maar ik denk dat dit ook te maken heeft met het feit dat ik een 300mm heb en dus anders met de lens omga. Meer lopen etc ipv wachten vanaf een goeie positie, iets dat je met een zwaardere lens sneller zal doen.

adjuh

PostPosted: Sat 10 Jun 2006, 15:11    Post subject:
Hoi

Ik heb een Manfrotto 679B met een 234RC kop erop. Dit bevalt me prima. De kop is niet alleen prettig bij hoge of lage shots, maar maakt het setje ook erg stabiel. Ik zet de poot een stuk verder weg en ga er met mijn hele gewicht op hangen. Linkerhand op de lens. Benen een beetje gespreid. Zo maak je ahw een driepoot en je staat super stabiel.
De klips van het statief maken het mogelijk om eenvoudig, met een hand, de hoogte te verstellen.
De kop heeft dezelfde snelkoppeling als mijn driepoot statief. Dan hoef je dus niet steeds dat plaatje te wisselen.

Succes met je keuze
mvrgr Ad
Back to top
Reply with quote

JoCa

PostPosted: Thu 15 Jun 2006, 11:43    Post subject:
Jacob wrote:
Ik heb ook een monopod van Manfrotto 680B is een degelijk ding. Niet bepaald licht wel stevig. Ik merkte dat ik hem onbruikbaar vond zonder een een kop waardoor je ook kon kantelen. Die kop is 234RC ook van Manfrotto.

Deze combi heb ik ook,en ook bij Corné vandaan...Fijne monopod,en Corné is daar t goedkoopste mee:wink:
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Sat 17 Jun 2006, 15:42    Post subject:
Quote:
Corné is daar t goedkoopste mee

en hij is super zorgvuldig en aardig. Echt een top internet winkel.

Jan-Jaap
Guest

PostPosted: Tue 20 Jun 2006, 11:49    Post subject:
Ik ben in het bezit van een Manfrotto 680B met daarop een snelkoppelingsplaat-gebeuren van het type 323.

Ik moet zeggen dat de set mij wel bevalt. In totaal was het bij elkaar ongeveer € 80.- bij konijnenberg.

En als ik een poging onderneem om een vluchtfoto te nemen dan til ik de heleboel gewoon op.
Back to top
Reply with quote

André G. Duiven

PostPosted: Wed 21 Jun 2006, 11:05    Post subject:
Zoals de meesten ook in het ebzit van een Manfrotto monopod, ik meen de 680 of 685B (zwart dus). Ben zelf 1.91 m. lang, maar heb het probleem van de weinig lengte opgelost door een Manfrotto 222 ballhead grip te monteren. In combinatie met de statief ring op mijn 80-400 VR lens en de verstelmogelijkheden van de grip kan ik werkelijk alle kanten op. Een simpeler ballhead, zoals Mf er vele heeft kan ook. Carbon is leuk, maar ook voor monopods geldt hoe zwaarder hoe beter (tot zekere hoogte). Het blijft per slot van rekening fotograferen volgens een mobielere werkwijze dan met een tripod en vet-gave swivelhead. De prijzen van Manfrotto monopods zijn me behoorlijk meegevallen.

TIP: Zorg voor extra doppen onder aan de voet (ook op je tripod) of zet ze loeihard vast. Ik ben er al meerdere malen kwijtgeraakt doordat ik in de modder (in het water) stond en het hele zaakje eruit trok.

jhemelrijk

PostPosted: Thu 22 Jun 2006, 12:18    Post subject:
Ook ik heb, zoals velen, een manfrotto monopod. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat het uitstekend werkt tot 300mm. Je ziet met het WK niets anders langs de lijnen staan.
Met mijn 400 mm en 1.7x TC kwam ik er achter dat er toch altijd iets bewegingonscherpte waar te nemen bleef. Toen weer terug naar de driepoot. Maar daar stuitte ik op het probleem van het balhoofd.
Na 2 fluid head miskopen uiteindelijk besloten door de zure appel heen te bijten en een Wimberley aan te schaffen. Bij de afrekening moest ik een tabletje innemen, maar voor de rest is dit fenomenaal. De lens hangt als het ware gewichtloos in een cardanische ophanging. Op 650 mm kun je met één hand de camera bedienen en afdrukken. Zie ook www.tripodhead.com
De enige leverancier in Nederland is Konijnenberg.
Manfrotto statief met ball head.
Back to top
Reply with quote

Henk en Els de Gans

PostPosted: Fri 30 Jun 2006, 17:00    Post subject:
Hoeveel typen heeft die Manfrotto eigenlijk??
Ik heb vandaag een 682B Self St.Monopod gekocht bij konijnenberg.
Hij is niet zo heel licht, maar wel stevig!
En hij is lekker lang, en dat is wel handig als je op twee centimer na 2 meter bent Wink
Heb er nog geen kop bijgekocht, eerst maar eens kijken hoe het zo bevalt!
Nog een aardigheidje, wat volgens de verkoper alleen deze monopod heeft, is dat je de dop er aan de onderkant af kan schroeven.
Er klappen dan 3 pootjes uit, waarna je de dop er weer op kunt schroeven.
Hij blijft dan uit zichzelf staan.
natuurlijk geen vervanger van de driepoot, maar wel makkelijk als je even de handen vrij wilt hebben.

o ja, ik heb 82 eurie betaald, als je het niet omrekend naar guldens een prikkie voor zo'n hebbeding Very Happy groeten

Henk
Reply with quote

Henk en Els de Gans

PostPosted: Sat 01 Jul 2006, 9:11    Post subject:
Ben maar eens even bij Manfrotto op de site wezen kijken, en de verkoper had helemaal gelijk, alleen dit model heeft die handige driepoot!
Ook werd me duidelijk dat dit inderdaad het langste model was (172 cm), het laagste model is 154 cm hoog. Ik moet daarvoor wel weer het zwaarste gewicht zeulen, hij is 1.15 kg, terwijl de lichtste slechts 400 gram weegt! Ik denk echter dat die ook aanmerkenlijk minder stevig zal zijn!

groeten

henk
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Mon 31 Jul 2006, 15:57    Post subject:
jhemelrijk wrote:
Ook ik heb, zoals velen, een manfrotto monopod. Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat het uitstekend werkt tot 300mm. Je ziet met het WK niets anders langs de lijnen staan.
Met mijn 400 mm en 1.7x TC kwam ik er achter dat er toch altijd iets bewegingonscherpte waar te nemen bleef. Toen weer terug naar de driepoot. Maar daar stuitte ik op het probleem van het balhoofd.
Na 2 fluid head miskopen uiteindelijk besloten door de zure appel heen te bijten en een Wimberley aan te schaffen. Bij de afrekening moest ik een tabletje innemen, maar voor de rest is dit fenomenaal. De lens hangt als het ware gewichtloos in een cardanische ophanging. Op 650 mm kun je met één hand de camera bedienen en afdrukken. Zie ook www.tripodhead.com
De enige leverancier in Nederland is Konijnenberg.

Ik heb hem direct in de USA besteld, was iets voordeliger. Denk eraan dat je invoerrechten en BTW moet betalen!!

Peter Vercruijsse
Editor

PostPosted: Mon 31 Jul 2006, 16:34    Post subject:
Ik heb (nog) een Zwiterse Monostat RS16SL X-Long. Die heeft geen klips maar schroefklemmen. Maar in het veld bleek het een hoop gehannes te zijn om de schroeven vast genoeg te draaien, want ieder keer gebeurde het weer opnieuw dat de poot langzaam inzakte door het gewicht van de lens.

Ik heb nu onlangs een Manfrotto 685B gekocht omdat die met één handgreep supersnel te verlengen of in te korten is zonder schroef- of klipvattingen. En daar heb ik een Wimberley Head bijgekocht omdat ik niet nog eens mijn vingers tussen lens en monopod geplet wil hebben. Embarassed Ik heb deze combinatie echter nog niet gebruikt dus ik kan er nog geen ervaringen over vermelden.

Groet,
Peter

R. P. McMurphy

PostPosted: Tue 22 Aug 2006, 22:14    Post subject:
Interessant topic dit! Stel, je hebt een 500mm/f4 van Canon, wat voor monopod zou dan de voorkeur genieten? Bij Arie zag ik al de 681B staan, is dat de monopod voor grote lenzen?
Luc
Back to top
Reply with quote

Leonard Sloots

PostPosted: Tue 22 Aug 2006, 22:59    Post subject:
Stel, Luc heeft gespaard en zit zich nu te verlekkeren op de 500mm F4?

Ik heb zelf de 680B van Manfrotto, deze is 4-delig i.p.v. 3-delig zoals de 681B. In de winkel nog getwijfeld tussen deze twee, toch gekozen voor de korte transportlengte van de 680B. Ingeschoven is de eenpoot slechts enkele cm's langer dan de combi van 20D, 1.4 extender en de 500 met omgekeerde zonnekap, wel handig als je de spullen samen in één tas wilt vervoeren. Ik gebruik het statief niet vaak, maar heb nog nooit een mooi fotomoment gemist omdat ik (door de keuze voor dit statief) 3 delen uit moest schuiven i.p.v. 2.

Op het statief heb ik de Novoflex Miniconnect, bevalt ook prima. De snelkoppeling voor de statiefbevestiging, die aan de lens zit, is niet meer dan een ring met de grootte van een euromunt.

Groeten, Leonard.

Doodles

PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 8:08    Post subject:
De 680B is net zo degelijk als de 681B, al heeft ie een koppeling meer. In de praktijk maakt die ene klem echt niet het verschil, niet qua stabiliteit en niet qua snelheid van opzetten.

Behalve dat ie makkelijker in je tas past, kun je er ook nog eens dichter mee bij de grond komen, bijvoorbeeld voor steltlopers. En die paar centimeter betekenen wel het verschil tussen een mooie vage voor- en achtergrond en eentje vol detail.

En, niet onbelangrijk, als ik op de grond ga zitten met de camera op de 681B is het oculair eigenlijk net te hoog en zit ik boven mijn macht te werken (ik ben 1,84). Met de 680B van een vriend van me is het veel prettiger zittend fotograferen.

Ik heb de 681B, maar de 680B was misschien wel beter geweest, met name vanwege het lagere standpunt.
Back to top
Reply with quote

R. P. McMurphy

PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 9:29    Post subject:
Prima reacties heren, daar heb ik wat aan, vooral dat argument van de laagte is voor mij goed om te weten (ben ook niet zo lang)! Eens kijken wat er op het vogelfestival aangeboden wordt Wink
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum