Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Tue 06 Jun 2006, 22:17 Post subject: Probleem met mijn RAW bestanden
Hallo allemaal,
Vandaag ben ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens een dag fanatiek aan het fotograferen geweest. Een paar keer heb ik mijn CF kaart op de X-Drive geleegd en bij thuiskomst kopieerde ik alles naar de PC.
Van de ca. 550 foto's die ik vandaag maakte kan ik 115 RAW bestanden niet openen met Canon EOS Viewer, met de andere RAW bestanden (eveneens ca. 115) kan ik alles doen wat je er normaal mee kunt doen.
Ik had het geluk dat ik vandaag ook veel in JPEG geschoten heb, iets dat ik normaal vrijwel nooit doe !! Van, op ca. 6 na, alle plaatjes die ik in JPEG schoot krijg ik in CEV geen preview te zien als ik ze met dit programma wil bekijken. Als ik deze met PSE 2 open krijg ik van slechts 1 bestand de melding dat de file corrupt is, hier kan ik dan ook niks mee doen, in geen enkel fotoprogramma.
Ik ben systematisch alles afgegaan waar het volgens mij aan zou kunnen liggen. Vandaag had ik voor het eerst een nieuwe 1 GB Sandisk Ultra II kaart mee die ik regelmatig gebruikt heb. Heb een aantal test shots gemaakt en alle bestanden (RAW of JPEG) openden probleemloos in PS en CEV. Ook heb ik veel foto's achter elkaar gemaakt, die van beide kaarten naar de X-Drive geloosd en vervolgens op de PC gezet, ook nu werkten beide kaarten en bestandsformaten zoals verwacht.
Daarnaast heb ik geprobeerd de CR2's te openen met Breeze Browser (een trial versie) BB gaf deze foutmelding http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=62961, JPEG's werden zonder problemen geopend.
Eigenlijk heb ik dus nog steeds geen idee waar het aan zou kunnen liggen en of ik de bestanden op de 1 of andere manier zou kunnen redden. Het is niet zo heel verschrikkelijk op dit moment omdat ik de meeste platen in JPEG gemaakt heb maar toch wil ik als het even kan de CR2's ook bekijken en uit kunnen zoeken.
Mijn vragen zijn:
Wie heeft een oplossing voor het probleem of heeft een idee wat er fout gegaan zou kunnen zijn.
Wie zou eens willen proberen of zijn/haar RAW converter de bestanden wel zou kunnen omzetten?? Een CR2 is op aanvraag te verkrijgen.
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Posted: Wed 07 Jun 2006, 6:50 Post subject: Re: Probleem met mijn RAW bestanden
Hallo Michel,
ik gebruik Faststone Image Viewer als browser (http://www.faststone.org) en het browsen in RAW's werkt probleemloos daarmee. Stuur me maar een CR2 toe die je niet kunt openen; dan kijk ik of het hier wel lukt.
gaat het alleen om bestanden op die nieuwe kaart, of ook op die oude kaarten. Als het alleen met die nieuwe gebeurt, dan is je Vosonic daar de oorzaak van. Ik hoor het wel voordat ik verder ga met mijn verhaal. _________________ Karel Mauer
Canon spullen
Posted: Wed 07 Jun 2006, 9:24 Post subject:
@ Fred: ik zal vanavond even een bestandje naar je opsturen.
@ Karel: Het is niet meer te achterhalen welke kaart ik gebruikt heb bij welke foto's.
De test die ik gisteravond thuis gedaan heb leverde geen verschil op in ieder geval. Alle foto's (In JPEg en CR2) die ik toen van beide kaarten op de X-Drive gezet heb en daarna naar de PC gekopieerd zijn goed en kunnen gewoon geopend worden met CEV en/of PSE2.
De problemen die jij beschreef met je X-Drive (CR2's niet te bekijken, bepaalde serienummers werken niet met de X-Drive enz.) heb ik gelukkig niet ondervonden, de kaart werkt probleemloos met de X-Drive Niks wees erop dat er iets fout was. Alle bestanden openden keurig toen ik in het veld controleerde of alles op de X-Drive stond.
Overigens heb ik de nieuwe kaart voor gebruik geformatteerd in de camera dus die samenwerking moet ook goed gaan lijkt me. Het gekke is dus eigenlijk ook dat ik niet kan reproduceren wat er nou fout gegaan is......
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Posted: Wed 07 Jun 2006, 18:51 Post subject:
Michel,
dat je het probleem niet kunt reproduceren maakt het oplossen natuurlijk erg lastig. Begrijp wel dat het erg veel onzekerheid geeft of dit een "toevallig" probleem was of dat het zo weer kan gebeuren....
Wat betreft de foutmelding in BB:
lijkt er op dat deze je CR2 als een JPG ziet en er dan niet uitkomt (wat logisch is). Duidt er voor mij op dat er bij wegschrijven (in camera of naar X-drive) iets in de header van de file is verminkt. Oorkzaak ???? (helaas).
Wat betreft niet tonen van preview in CEV:
Toont een ander programma wel de previews ? Bijvoorbeeld in windows explorer of krijg je ook hier errors / geen beeld.
Bij dat laatste duidt het m.i. (ook) op een schrijffout ergens in het proces.
Je mag ook mij een niet te openen CR2 en niet te previewen JPG sturen, wil altijd even kijken of ik er dan wat aan kan zien.
Gebruik trouwens zelf meestal CS2 (of in recent verleden Canon Digital Photo Prof. voor RAW conversie).
Edit: nog een ingeving:
Heb je tijdens het testen je kaartjes ook helemaal vol geschoten (dan met name de nieuwe) ?? Het kan zijn dat er slechte sectoren op de kaart zitten waardoor fouten tijdens schrijven ontstaan.
Doordat nieuwe foto's in principe eerst op delen worden geplaatst die recent niet gebruikt zijn (om kaart gelijkmatig te laten slijten) kan het zijn dat je deze tijdens je testen gemist hebt ....
Mogelijk dat je dit nog met speciaal programmatjes kan uitzoeken ?? (heb even geen een paraat ..)
Posted: Wed 07 Jun 2006, 19:29 Post subject:
-Hoi Kees,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Hieronder antwoorden op je vragen:
Wat betreft niet tonen van preview in CEV:
Toont een ander programma wel de previews ? Bijvoorbeeld in windows explorer of krijg je ook hier errors / geen beeld.
-
Bij dat laatste duidt het m.i. (ook) op een schrijffout ergens in het proces.
Je mag ook mij een niet te openen CR2 en niet te previewen JPG sturen, wil altijd even kijken of ik er dan wat aan kan zien.
- Is goed. Die krijg je van me.
Edit: nog een ingeving:
Heb je tijdens het testen je kaartjes ook helemaal vol geschoten (dan met name de nieuwe) ??
- Nee dat heb ik niet gedaan maar dat wil ik nog wel doen omdat ik me ook al gerealiseerd had dat het niet echt een uitgebreide test is die ik gedaan heb. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Mogelijk dat je dit nog met speciaal programmatjes kan uitzoeken ?? (heb even geen een paraat ..)
- Ga ik ook nog achteraan.
Bedankt voor het meedenken !!
Groet Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Mar 2006 Posts: 2 Location: Deventer Overijssel
Posted: Thu 08 Jun 2006, 8:36 Post subject:
Michel,
Je zal het waarschijnlijk al wel gedaan hebben maar check in ieder geval de sites van de leveranciers. Ik had problemen met een Lexar kaart in combinatie met Canon body. Stond keurig vermeld op de Canon site en Lexar site (en is inmiddels omgeruild). Misschien staan er nog tips of kan je de vraag gewoon direct bij Canon neerleggen. _________________ Canon 350D 55-200mm 4,5-5,6; 400 mm F5.6
Gender: Male Age: 42 Joined: 31 Dec 2003 Posts: 76 Location: Katwijk
Posted: Thu 08 Jun 2006, 11:01 Post subject:
Hoi Michel, vervelend voor je hopelijk was het net niet de foto.
Ik heb zelf ook dezelfde ervaring gehad bij de Roodoogvireo van Westkapelle. Ik had net de 20D en had er een "oudere" CF-kaart ingestopd die altijd in mn 300D zat. Ik kreeg toen ook bij foto's corrupted data-file. Dezelfde kaart toonde in de 300D gewoon de foto's zonder melding. Ik gebruik nu alleen nog kaarten van Sandisk, hier heb ik nog nooit problemen mee gehad. Sandisk 2 Gb Ultra II is mijn lievelingetje. Kan in RAW meer dan 200 foto's maken. Een week Polen kon er met gemak op, Vosonic 40Gb niet eens mee hoeven nemen.
Gelukkig heb je de JPG nog. Maar als ik het goed begrijp had je geen probleem met het overschrijven van de body naar de PC maar wel van je Portable HD naar je PC?
Zowel op JPG als RAW fotograferen op 1 kaart heb ik ook negatieve ervaring mee. Gelukkig bleef het bij mij 1 file die niet gelezen werd na meerdere malen proberen met verschillende standaard geleverde programma's. _________________ Zie profiel op www.mennovanduijn.com
Posted: Thu 08 Jun 2006, 20:54 Post subject:
Michel,
net even gekeken naar je ontvangen CR2.
Ik kan hem met al mijn beschikbare programma's openen.
Heb alleen net CEV niet geinstalleerd staan, wel de Canon FileViewer Utility (lijkt iets anders te zijn als ik op Canon site kijk). Deze ziet de file helemaal niet, maar kan liggen dat dit geen recente installatie is (gebruik het zelf nooit en is nog van mijn 300D).
In andere Canon tooling, inclusief Zoombrowser en Digital Photo Prof., kan ik de foto echter gewoon previewen.
In CS2 nog even proberen te bewerken en dat gaat ook prima.
Lijkt dus haast in CEV te zitten ....
Is m.i. trouwens nog geen verklaring voor de problemen met je JPG's ... misschien dat je daar nog een van kan sturen. Kan ik er ook wel even naar kijken.
Posted: Thu 08 Jun 2006, 21:57 Post subject:
Michel,
het vervolg van het verhaal ... nu de JPG
Ik heb exact dezelfde problemen als jij met de JPG-preview in CEV (bij mij dus FileViewer Utility). Ook geen preview zichtbaar (alleen groot vraagteken), echter wel de EXIF info.
Wanneer ik bijv. Zoombrowser gebruik geen enkel probleem. Ik heb zowel een preview als dat ik hem kan openen.
Mijn conclusie: CEV is de oorzaak. Ik zag op de Canon site wel een update staan dus zou die zo wie zo installeren (zeker als je nog niet nieuwste versie hebt draaien). Anders misschien toch overstappen op een andere tool ....
Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing !
Edit:
net bedacht dat ik dezelfde camera heb als jij. Ook eens met m'n eigen foto's getest en hetzelfde resultaat. Geen preview bij JPG en CR2 totaal niet te openen.
Lijkt me dus nog meer aan CEV te liggen en dan met name de versie (die van mij is oud). Kan me namelijk niet voorstellen dat Canon een tool heeft waarmee je foto's met hun camera's gemaakt niet kunt openen .....
Posted: Sat 10 Jun 2006, 23:33 Post subject:
Ik wilde jullie een update van de situtie hier niet onthouden. Dank zij de hulp van Kees de Jager en Fred Sollie en enige tests ben ik er achter dat het probleem tussen de nieuwe CF en de X-Drive moet zitten. Als ik de bestanden van de nieuwe kaart eerst op de X-Drive zet en daarna pas op de PC kan ik de bestanden niet openen in CEV. Schrijf ik ze direct naar de PC dan is alles OK.
Wat nog wel heel vreemd is, is dat Fred en Kees sommige bestanden die Faststone (een andere RAW converter) bij mij niet kan converteren, zij dit wel kunnen in sommige gevallen. Een RAW conversie levert dan bij mij een geheel donkerblauwe foto op (Zal een voorbeeld in mijn PA zetten. Dit suggereert dat er met mijn PC ook iets niet helemaal lekker is en dat ik daar dus ook nog op zoek zal moeten naar de oorzaak. Dankzij Karel weet ik nu wel dat er waarschijnlijk een oplossing is voor het CF kaarten-probleem en als dat zo is dan ben ik wat dat betref in ieder geval uit de brand.
Nogmaals iedereen erg bedankt voor het meedenken, voornamelijk daardoor ben ik een heel stuk verder gekomen !!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum