Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

SBB OVP; werkelijk publieksgericht of schone schijn ?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2006, 9:24    Post subject: SBB OVP; werkelijk publieksgericht of schone schijn ?
In de OVP staan een aantal hutten die met regelmaat door vogelaars, niet-vogelaars en vogelfotografen bezocht worden. Geen van deze hutten is ideaal (ligging op het licht, afwezigheid van vogels, te grote of juist te kleine kijkspleten). De Grauwe Gans (een van de eerste, of zelfs eerste, hut van Nederland), en de Kluut zijn nog neergezet door Rijksdienst voor de IJsselmeerpolders / Rijkswaterstaat in de tijd dat de plassen nog plaatselijk "droog" vielen en er daardoor heel wat te beleven was. Bij de overname door SBB verscheen de prestigieuze (geluidsdichte) Zeearend. De laatste hut aan de Oostvaardersdijk is meer kunstwerk te noemen dan vogelkijkhut.
Plannen zijn er om langs de Praamweg een bezoekerscentrum/horecagelegenheid(?) te bouwen met uitkijktoren van een ca 10 verdiepingen hoog. Laatste plannen zijn om een kabelbaan aan te leggen van Hollandse Hout naar de zuidkant van de OVP. Wil SBB de mensen werkelijk van de natuur laten genieten ? Als ik vanuit een hut tegen een muur van riet aankijk (en wetende dat dit probleem al een aantal malen is aangekaart bij SBB), dan krijg ik het idee dat het allemaal maar mooie (en vooral dure) schijn is.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=64025

Maar we hebben geduld, na het vogelfestival zullen we weer vrij zicht hebben.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de staat van onderhoud rond andere hutten in NL (en de beheerders ervan).
Reply with quote

R. P. McMurphy

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 16 Jun 2006, 10:36    Post subject:
je topic is me niet helemaal helder Karel, gaat het over SBB OVP specifiek of wil je breder trekken mbt vogelhutten in het algemeen? Ik ken er in Zeeland ook nog wel eentje (ook sbb overigens) waar je tegen een prachtig golvende massa rietstengels aankijkt. Sinds de semi-privatisering van SBB is het meer een maatschappelijk gerichte club geworden (ze moeten wel, om inkomsten te genereren), dus het verbaast me niks dat er meer wordt gedaan om de massa tegemoet te komen. Op zich is dat helemaal niet verkeerd: des te meer mensen snappen hoe mooi en bijzonder de Nederlandse natuur is, des te beter (draagvlak etc.). De uitvoering is een ander verhaal.

Luc

(Overigens kan ik me niet voorstellen dat zo'n kabelbaan en toren er zonder slag of stoot komen: het is daar allemaal Natura 2000-gebied, en in het kader daarvan moet je zeker voor dat soort activiteiten, waarbij soorten waarvoor de ovp is aangemeld hinder kunnen ondervinden (denk aan aanvaringsrisico's ganzen-kabelbanen) een vergunning ihkv de Natuurbeschermingswet 1998 hebben (maar daar is dit topic niet voor bedoeld, dus ik stop erover). )
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 16 Jun 2006, 11:49    Post subject:
Vogelkijkhutten zijn in Nederland over het algemeen 'verkeerd' geplaatst. Ook in Limburg is het niet anders; Hut Meerbaansblaak (Groote peel, Staatsbosbeheer) met het zicht naar het westen waardoor je na 14.00 tegenlicht hebt, De Banen (Nederweert, stichting het Limburgs Landschap) hut én een scherm idem dito Meerbaansblaak. En ook in Brabant: hut aan het Beuven (Strabrechtsche heide, Staatsbosbeheer) zicht op het zuiden waardoor je alleen in de vroege ochtend en late avond enigzins bruikbaar zijwaarsts licht hebt. Vaak ligt dit aan het simpele feit dat men de hutten wil laten aansluiten aan de wandelroutes of makkelijk bereikbare plekken. Men kijkt dus niet naar zonexpositie of naar de wensen van een select groepje vogelfotograven. Kwa onderhoud kan ik niks negatiefs melden over bovengenoemde hutten.
Wat mij als natuurliefhebber wel stoort zijn vooral de bezoekers van de hutten zelf welke luidkeels binnenkomen vallen en argwanend afvragen waarom ze nooit iets zien, maar wie ben ik om dan stilte te eisen?

Wat betreft SBB en recreatie: een groot deel aan geldstromen wat zij binnenkrijgen gaat inderdaad naar recreatie-doeleinden en niet naar beheer. Dit is vooral bij de Nationale Parken het geval, Rob Bijlsma heeft dit onlangs tot zijn groot ongenoegen beschreven in een nieuwsblad van Alterra (weef ff de naam van het blad niet Embarassed ).
Maar wiens 'schuld' is dit vervolgens; de betreffende districthoofden en beheerders welke noodgedwongen moeten meeliften met de huidige richtlijnen binnen het natuurbeleid óf degenen die dit beleid hebben opgesteld? In de nota "Natuur voor mensen, mensen voor natuur" van de rijksoverhied is een belangrijk uitgangspunt (en verschil met het voorafgaande Natuurbeleidsplan): "meer aandacht voor natuurbeleving door mensen".

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum