Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 22 Jun 2006, 7:21 Post subject:
is al eens langs geweest.
Check wat je lichtmeter meet.
Indien je in staat bent je spotmeter op de vogel gericht te houden, dan is dat het beste (ik probeer dit niet). Corrigeer als je een donkere kraai (onderbelichten) of een lichte meeuw in beeld houdt (overbelichten).
Volgens mij kun je het beste eerst enkele proeffoto's maken en de beste waarde op manual instellen. Pas als het donkerder of lichter wordt hoef je aanpassingen te verrichten. Met digitaal kan dit allemaal heel simpel en in het veld. Voordeel is dat je niet uitgaat van algemene regels, maar zelf je ervaring opbouwt.
Overigens, onder de omstandigheden die geschikt zijn voor vluchtfotografie (mooi licht) geeft meestal diafragma-voorkeuze en integraalmeting ook goede, of tenminste corrigeerbare resultaten.
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Fri 23 Jun 2006, 7:59 Post subject:
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar anders kan ik je van harte het boek The Art of Bird Photography van Arthur Morris aanbevelen, en al helemaal het vervolg van zo'n 900 pagina's PDF, The Art of Bird Photography II, alleen te verkrijgen op zijn site www.birdsasart.com.
In deze werken wordt heel helder uitgelegd wanneer je (met evaluative metering) hoe moet compenseren. En het werkt, dus een aanrader!!!
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum