Posted: Wed 05 Jul 2006, 13:00 Post subject: Canon EOS 10d en Sigma 400mm F5.6
Beste Bp-ers,
Een vraagje, sinds kort ben ik in het bezit van een Canon EOS 10D.
Bij de aanschaf zat een portretlens (die prima resultaten levert) en een ouder type Sigma 400mm F5.6 lens welke volgens mij primair voor analoog is bedoeld. De AF werkt prima maar de kwaliteit laat te wensen over. Daar ik nieuw ben met dit toestel gebruik ik nu nog met de auto- stand.
Vanaf een superstabiel statief genomen foto's middels zelfontspanner
resulteren steevast in een onscherpe foto vol ruis. Wie o wie wil mij helpen om dit probleempje aan te kunnen!! Ik weet zeker dat een scherpe foto mogelijk moet zijn.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Wed 05 Jul 2006, 14:05 Post subject:
bp-ers zijn iha graag bereid om te helpen. Maar het is moeilijk om op basis van bovenstaande iets zinnigs te zeggen. ik zou zeggen: ga door, plaats een foto in je persoonlijk album met de complete technische gegevens en stel je vraag precieser.
(en gefeliciteerd dat je spullen voor vogelfotografie hebt!)
Gender: Male Age: 47 Joined: 04 Oct 2004 Posts: 124 Location: Herkenbosch
Posted: Fri 21 Jul 2006, 10:02 Post subject: Zelfde setup
Ha die Frens,
Ik heb zelf de zelfde setup als jij hebt. En ik moet zeggen die bevalt prima!
Inderdaad is de sigma dermate ' oud' dat deze niet meer zogenaamd gerechipped kon worden. Probleem dat je hiermee krijgt is dat diafragma's groter dan f5.6 geen ERR 99 geven. In de praktijk valt het probleem wel mee aangezien je toch meestal f 5.6 zou gebruiken om zoveel mogelijk licht te benutten.
Om te voorkomen dat hij automtisch op een ander diafragma springt als hij op de auto-stand staat kun je hem het beste gewoon op av en dan voorkeur 5.6 zetten. Het levert hooguit af en toe wat scherpte-diepte missertjes op maar verder is de kwaliteit behoorlijk goed.
Ik heb dus ervoor gekozen om voorlopig hiermee te leven en dat gaat vrij aardig.
Laat eens wat voorbeelden zien in je PA, dan kunnen mensen eens reageren, misschien is er wel een andere instellingsfout?
De groeten,
Patrick Lemmens _________________ Canon 40D, Sigma 50-500 EX DG, Sigma APO 400 mm f5.6, Sigma 18-125 DG, SLIK-master-statief
Bedankt voor je reactie. Ik heb je foto's bekeken en moet zeggen dat ik ze zeker niet slecht vind. En inderdaad qua contrast en scherpte/diepte ontbreekt er het 1 en ander. Na wat testjes op de AV stand (f5.6) kom ik nagenoeg op dezelfde fototechnische resultaten als jij. Eerlijk gezegd ben ik best tevreden met de resultaten gebruikmakend van een dergelijke "oud" objectief. Ik heb geprobeerd deze naar BB te downloaden maar dat lukte even niet, ik moet de comprimering van de bestanden nog even onder de knie krijgen.
Gezien het feit dat ik inmiddels ook weet waar een nieuw type lens toe in staat is, ik gebruik namelijk ook een Canon 70-200L USM, ben ik druk aan het sparen voor een nieuwe versie van een prime objectief.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum