Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Wed 19 Jul 2006, 17:25 Post subject:
Dag Peter,
Allereerst welkom op Birdpix
Je geeft duidelijk aan wat voor budget je te besteden hebt, da's denk ik wel het belangrijkste criterium bij de keuze van apparatuur. Voor 400 eurie kun je in ieder geval een nieuwe Nikkor AF-D 70-300MM f4-5.6 zoomlens kopen, zelf ben ik ook met een dergelijke lens begonnen (zie onderschrift). Dan is er ook nog de Sigma 135-400mm F4.5-5.6 Apo DG, (560 eurie) schijnt in zijn klasse prima te presteren.
Verder heb je bij Nikon het voordeel dat je de Ai handmatige lenzen (dus zonder autofocus) kunt gebruiken op de D50 zoals de Ai-Nikkor 300mm f/4.5, deze worden voor 200-300 eurie aangeboden. Bij tweedehands aankopen zou ik vooraf wel de lens zélf goed inspecteren op conditie (geen krasjes op lens, mechaniek in orde, diafragma etc.) en ook even op je camera zetten en testen.
Succes met je verdere keuze en met de eerste foto's! _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Thu 20 Jul 2006, 13:09 Post subject:
Dag Peter,
Eh nee, helaas hou je dan weinig licht over (je autofocus werkt dan al niet meer) en bovendien zorgt gebruik van een converter bij zoomlenzen sowieso voor geen mooie resultaten. Bij een vaste 300mm is dit geen enkel probleem, kijk maar eens in de onderschriften van diverse nikongebruikers!
Je kunt bij een zoomlens naar mijn idee beter croppen (digitaal uitvergroten) via Photoshop of een ander programma (bijgeleverde Nikon software?) dan een converter er tussen zetten.
Groetjes, Aves _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Thu 20 Jul 2006, 18:03 Post subject:
Volgens velen het meeste lens voor het minste geld,
2e hands te koop;
Sigma 400mm 5,6 apo telemacro
Hoe het zit met het diafragma bij nikkon weet ik niet. Ik ben canon gebruiker. Ik moest de lens laten rechippen om boven 5,6 te kunnen gebruiken. AF is niet echt snel maar ik gebruik toch alleen maar manual focus. Feit is dat de beeldkwaliteit erg goed is. Wat hij doet met 1,4x converter kan ik je zo niet vertellen maar het zal ongewtijfeld beter zijn als de genoemde 300mm zoom.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum