Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Klein Photokina verslagje (incl 20D)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Oct 2004, 9:34    Post subject: Klein Photokina verslagje (incl 20D)
Hallo allemaal,

wellicht een beetje laat, maar dan maar toch een kort verslagje van de Photokina 2004.
Dit was mijn eerste ervaring met de photokina en wat een gebeuren!!! Wat een enorme oppervlakte en allemaal vol met spullen waar je watertanden van krijgt. 1 dag is dan ook bij lange na niet genoeg om alles, of alles wat je interesseerd zelfs, te bekijken. Voordeel van deze enorme oppervlakte is, dat je elkaar niet echt voor de voeten loopt, zoals bv op beurzen in de Jaarbeurs zoals HCC of verzamelaarsbeurs. Alleen bij de stands met echt spectaculair spul moest je wel eens even wachten, maar goed als je over iemands schouder mee kunt kijken leer je ook veel van.

Gelijk bij de ingang was Nikon te vinden. Nou Nikon heeft net de D2X gepresenteerd. Die moest ik natuurlijk even met mijn Canon vergelijken. Natuurlijk ben ik Canon gewend, dus ik probeerde dat uit te schakelen. Mijn eerste punt van kritiek was dat je voor de (al bediscussieerde) cropinstelling eerst naar het menu moest en dit niet via 1 handeling te doen was. Wel handig was de in 1 handeling verstelbare mode van high speed en low speed shooting (waarvoor je met Canon 2 knopjes voor nodig hebt). De camera voelt wel lekker aan, behalve dat de verticale grip is iets te smal voor mijn hand. Daardoor kreeg ik het gevoel dat de camera weg kon slippen. Ook dit zal wel wennen zijn. Ik ben erg benieuwd hoe deze camera zich in het ruisgebied zal gedragen tov de 1Dmk2. Met de snelheid zit het wel goed. De schrijfsnelheid is ook erg OK. Wat ik erg mooi vind in deze camera is het histogram dat je door je foto kunt bekijken op je scherm. Ook kun je de drie losse kleuren en het intensiteit histogram bekijken met de foto, maar dan niet door de foto heen, maar naast elkaar. Dit is wel iets minder mooi dan bij de Canon, maar de intensiteit door de foto functie is geweldig. Ook heb ik het gevoel dat de Nikon D2X de foto iets sneller op het scherm heeft vgl met de canon (in enkele foto mode). Bij series is het verschil niet te merken. Toen ben ik naar de pro-service stand gegaan om de 200-400/4.0 lens te bekijken, en ik kan maar 1 ding zeggen: WAT EEN FANTASTISCHE LENS. Lekker 'licht' en makkelijk handelbaar. Toen ik controleerde waarmee ik deze lens aan het bekijken was kwam ik tot de ontdekking dat er een nieuwe F6 (analoge body) op zat. Ik ben geen fan van de zoekerinfo, maar ook dit is een kwestie van gewenning. De body zelf is vergelijkbaar met de F5.

Vlak naast Nikon was de stand van Sigma. Ik ben geen sigma fan, maar 1 ding kunnen ze heel goed en dat is MACRO lensen maken. Nieuw is de 150mm/2.8 macro. Die moest ik even gaan aanvoelen. En ik was blij verrast. Deze lens is zeer stevig gebouwd. Steviger dan de 100 macro. Hier zit een statiefhouder aan die ook erg stabiel en mooi vast te zetten was (in tegenstelling tot bv de Canon statiefhouders die op de 300/4 400/5.6 etc zitten). Het is dat ik geen lens aanschaf zonder dat ik weet hoe en wat ie presteerd, anders zou ik hem zo bestellen. Maar ik verwacht niet dat ie het slechter gaat doen dan de 100mm macro en dan is het gewoon een wereldlens. Ik weet wel dat de meningen verschillen over het nut van vibratiereductie in een macro lens, maar toch vind ik het jammer dat het niet op deze lens zit.

Zo nu naar Canon. Voor mij persoonlijk was de drijfveer de 1DSmk2. Natuurlijk weinig verschil in body met de 1Dmk2. Ook de functies zijn hetzelfde. Hij is natuurlijk trager dan de 1Dmk2. Niets mis mee. Leuk was het nieuwe wireless speeltje waarmee je foto's direct naar je computer kunt sturen. Minder van belang voor natuurfotografen, maar wel leuk om te zien. Dan was er de nieuwe flitser de EX580, waar je niets over kunt zeggen. Voelt wel lekker aan. Zonder manual een beetje omslachtig om uit te vogelen hoe de instellingen werken met de nieuwe draaiknop. Natuurlijk kon ik het niet laten om wat sappige lensen te proberen. Nr 1 op mijn verlanglijstje staat de 400DO/4.0.
Wat een geweldige lens is dit zeg. Uit de hand in barre omstandigheden gaf ie mooie resultaten. Focus is enorm snel. en de lens is lekker ligt. Jammer dat het prijskaartje iets te veel is van het goede voor een 400 lens. Als ie nog eens 1kE omlaag gaat is ie voor mij. Ook een mooi moment om de 16-35/2.8 en de 17-40/4 naast elkaar te houden. en aan te voelen. Ze zijn erg vergelijkbaar en de kwaliteit laat zich niet zien met de waardeloze omstandigheden op zo'n beurs. Ik ben bang dat de prijs van de 16-35 het aflecht tegen de 17-40. Ook de 15mm Fish-eye geprobeerd. Heerlijk klein lensje, maar m.i. niet beter dan die van Sigma. Toch wil ik een van beide wel eens een paar weekjes in het veld proberen. Fish-eye is een leuk effect en goed mee te werken als je maar je horizon in de gaten houdt.

Dan de 20D. Zoals beloofd heb ik die wat nader bekeken. Wat een lekkere camera! Voelt zeer goed aan. Wat deegdelijker dan de 10D, vergelijkbaar met de Eos3! Duidelijk sneller dan de 10D. Nu ik de 1d gewend ben is ie klein, maar met grip ligt ie wel weer lekker in de hand. Erg ligt. Zoeker is wat aan de kleine kant. Zoals de 10D. Scherm is ook niet zo groot, maar dat komt door de kleine bouw van de camera. Wel heel helder. En ook weer redelijk snel. Voor iedereen die een 10D heeft is dit een aanrader. Voor iedereen die een 10D achtige camera zoekt ook. Hij voelt beter dan de D70 van Nikon die eigenlijk geen concurrentie zou moeten zijn, maar het met de klasse van de D70 eigenljik wel is. De 20D wint het kwa snelheid wel van de D70 i.t.t. de 300D, die het in bijna of alle opzichten verliest van de D70. De 20D is wel iets meer camera. Redenen voor MIJ om hem NIET te kopen is dan alleen dat ie GEEN spotmeter heeft. Dat is Canon's visie, om geen spotmeter op deze cameras te zetten. De traditie van de D30, D60, 10D zet zich voort. Ik kan niet anders zeggen dan jammer. Redenen om hem WEL te kopen: eigenlijk de rest van de camera. M.I. de beste camera op de markt in de orde E1000-1500 klasse. Geweldige bouw, goede snelheid, iets te kleine buffer, maar daar is goed mee te werken. Focus stukken sneller dan de 10D. Kortom prima voor de natuurfotograaf. Ik heb nu nog de Eos 3 als backup camera, maar die kon zijn langste tijd wel eens gehad hebben.

O ja, dan heb je nog die lens die erbij zit. Vaak zal het in prijs niet zoveel uitmaken wat je doet, met of zonder lens kopen. Deze lens is echt het aanzien niet waard. Als je af en toe een standaard foto maakt, is ie msch het houden nog waard, maar als je aan de gewone foto's waarde hecht, gewoon deze lens weggooien (of beter niet aanschaffen) en een betere groothoek aanschaffen.

VEEEL meer beurs:
Nieuwe ontwikkelingen op opslag gebied. Sandisk heeft nieuwe kaarten. De 'oude' ultra 2 kaaten zijn enorm in prijs afgenomen. In de US is het nog erger dan hier. Na enkele maanden wachten had ik eindelijk mijn 2de 2GB kaart en in de tussentijd was ie in prijs met de helft afgenomen. In de US doet ie nu $165, terwijl ik nog E275 betaald heb (SCHANDALIG). Bij deze serie Ultra II zijn nu nieuwe leden van 4 en 8 GB. Ook is er een nieuwe Extreme III familie die zo snel schrijven dat er op dit moment GEEN camera is die dat bij kan houden. Ook op SD gebied is er grote vooruitgang.

Printers: Poeh, daar heb ik bijna geen tijd voor gehad. Ongelooflijk wat een kwaliteit. EPSON is nog steeds de absolute top. Natuurlijk was ik vergeten enkele platen mee te nemen om te laten afdrukken, dus voor een volgende keer een goede les. Veel mensen gingen met mooie prints van favoriete foto's naar huis! Bij Canon kun je gratis nog je foto opsturen om een print van een specifieke printer te proberen! Ik weet de URL niet uit mijn hoofd. Even zoeken op de Canon site!

KOWA: Die TD-1 die ik ooit als interessant voor digiscopers heb genoemd en die hier als reclame op de site staat is een waardeloos ding. Beeld is niet mooi helder en de camera die ingebouwd is is een grap. Er zit zogenaamd autofocus op, maar zonder egale achtergrond werkt ie niet en met egale achtergrond is ie zo langzaam dat het sneller is zelf scherp te stellen. Leuk idee, maar deze versie werkt niet.

Software: Ik was onder de indruk van JASC Paint shop Pro versie 9 (of zo). Ik ben al jaren PSP fan en ben pas recent met Photoshop aan het stoeien geraakt. PSP heeft wel weer mooie toevoegingen. Vooral handige tools voor het scannen van oude afdrukken en het verbeteren van foto's met kleurzweem en chromatische abberatie (zoals op deze site vaak bediscussieerd).

Ik moet er nu even mee ophouden. Vraag gerust of ik iets gezien heb van jouw favoriete merk of lens oid... Msch zet ik er later nog wat bij.

Grz

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Oct 2004, 21:10    Post subject:
Bedankt voor je verslag Peter, ik heb het met aandacht gelezen, vooral ook je bevindingen van de 20D. Ik sta er van te kijken dat deze camera geen spotmeter heeft, wist ik nog niet.
Jammer van de KOWA TD-1. Ben zelf wel benieuwd naar resultaten van dat ding.

gegroet, Daan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum