Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

HELP! error 01 bij canon 300mm F4 L IS

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 11:40    Post subject: HELP! error 01 bij canon 300mm F4 L IS
hallo mede Birdpixers,

sinds een paar dagen krijg ik error 01 in mijn scherm van mijn fototoestel te zien. het is niet gelijk als ik mijn camera aanzet, maar pas na een tijdje of nadat ik een aantal foto's heb gemaakt, nou heb ik mijn lens op een andere body gezet en toen deed hij het ook, het zit dus in de lens. als ik in mijn boekje kijk betekent error 01 dat de contacten van de lens schoongemaakt moeten worden, dit heb ik al gedaan met een kwastje en met een lenzendoekje, maar hij geeft nog steeds dezelfde problemen, iemand ook deze ervaring Question en weet diegene misschien hoe dit op te lossen is Question
ik heb kamera-express al gebeld en die kunnen hem naar canon opsturen, maar dan ben ik hem volgens hen ongeveer een maand kwijt (en als ik hier op het forum kijk waarschijnlijk veel langer).

dan nog wat ik heb hem gekocht op 03-08-2005, valt dus net buiten de garantietermijn, iemand ervaring hiermee, maakt canon hem dan gratis onder het mom van coulance, of zijn ze zo zeikerig dat ik de volle mep moet gaan betalen Question

ik hoop dat iemand wat antwoorden voor me heeft Exclamation

groeten Lesley

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 11:57    Post subject:
contacten schoonmaken kun je ook met iets agressievere methode, hetzij mechanisch: krabben / uiterst licht schuren, danwel chemisch: reinigings- of vet-oplosmiddel: schone alcohol. Houdt er rekening mee dat het probleem terug keert.

Kijk je wel HEEL ERG uit?

By the way, heb je dit probleem misschien vaker bij vochtig / koud weer dan bij warm weer? (zoals ik met m'n nikkors, al heet de error anders).

edit: Helaas is het dus erger dan dit. Een snelle beterschap gewenst.

Last edited by peter wijn on Mon 07 Aug 2006, 13:29; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 12:36    Post subject:
nee, eigenlijk de eerste keer dat het zo gaat, heb het misschien wel al 2 keer gehad maar dan was het eenmaal mijn lens loshalen en weer vastzetten en dan was het over, nu is het ook even weg als ik hem loshaal, maar na een aantal foto's doet hij het weer (niet)

Koen Devos

PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 12:45    Post subject:
Mijn 300 mm objectief heeft net hetzelfde voor en we zijn zeker niet de enigen. Heeft niets met contactpuntjes te maken maar alles met een defecte IS. Als je de IS uitschakelt doet het probleem zich niet meer voor. Navraag leerde me dat het om een soort constructiefout gaat aan deze CANON-lenzen (idem voor heel wat 100-400 mm objectieven). Ik vrees dat dat er niets anders zal opzitten dan de lens binnen te brengen voor herstelling en het lijkt mij logisch dat dit binnen de garantie valt (is immers een klassieke fout bij deze CANON-lenzen waar je zelf niets kunt aan doen).

Groet, Koen

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 12:58    Post subject:
bedankt Koen,

vlak voordat hij die error gaf, dacht ik al dat mijn IS niet helemaal goed meer werkte, ik heb nog met mijn oor aan mijn lens zitten luisteren, maar ik stond in IJmuiden, en door de wind hoorde ik het niet goed, dacht dus dat die het nog wel deed, net even getest en als ik de IS uitzet geeft hij de error idd niet, word dus een poos zonder mijn lens.

gelukkig heeft mijn vriendin de 70-300 IS (oh oh IS) en die mag ik vast wel zolang gebruiken, heb ik toch nog iets.

nogmaals dank.

Ronald Kamphuis

PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 23:17    Post subject:
Zelf heb ik vorig jaar het zelfde gahad tijdens mijn reis door Tanzania. Zelfde code en symptonen met mijn 100-400mm L objectief. Ook de IS defect. Net buiten de garantie natuurlijk. Na veel bellen en een brief schrijven dat je (Europese)garantie claimt werd hij na 5 weken onder coulance gerepareerd door ETB!

Succes ermee!

Ronald Kamphuis

www.pbase.com/ronaldkamphuis
http://ronaldkamphuis.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Tue 08 Aug 2006, 18:30    Post subject:
lesley ,

als je handig bent heb ik wel wat voor je .

deze man heeft het zelf gerepareerd .
dat spul is gewoon van plastic binnenin :scrambleup:

http://home.fuse.net/pets/EOS/70-200/70-200.htm

let wel : dit is het binnewerk van een 70-200mm f2,8

gr ad .

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum