Nico Nagtegaal wrote: |
Beste lezers,
vraag blijft staan, hoeveel mm heb je ongeveer nodig voor het betere vogelwerk? 400/420mm of kun je beter gaan voor de 500mm van de Bigma (en het risico van een lens met hier en daar een storing) Groeten Nico |
henkdikkers wrote: |
Hallo Peter,
Aan de uitstekende informatie van Peter Wijn heb ik weinig toe te voegen behalve misschien dit: Ik gebruik de Nikkor 300 beurtelings zonder en met TC 1.4 of 1.7. Als je op BP onder mijn naam zoekt zie je de praktijkfoto's. Bij de exif kun je zien wat ik gebruikt heb: 450, 630 of 750mm. Graag bereid tot het geven van nadere toelichting. Groet Henk |
Nico Nagtegaal wrote: |
Beste lezers,
vraag blijft staan, hoeveel mm heb je ongeveer nodig voor het betere vogelwerk? 400/420mm of kun je beter gaan voor de 500mm van de Bigma (en het risico van een lens met hier en daar een storing) Groeten Nico |
peter wijn wrote: |
weet even niet meer wie dit zei. 't was vrij recent, misschien egon? |
peter wijn wrote: |
Ik meen zelf het verschil in kwaliteit tussen nikkor 500 F4 AF-S met en zonder tc 1.4 versie II te zien. Dit geldt met name bij moeilijk (lees tegen-) licht. Liever zonder dus.
Maar of ik ook liever crop? neu. met tc is de 500 nog uitstekend, en naar ik begrijp op allerlei fora, is de kwaliteit van de 500 en 300 F4 heel vergelijkbaar (uitstekend). Voor zover mij bekend geldt dit voor Canon en Nikon. De open deur: het beste blijft om zo dichtbij te zijn dat je niet hoeft te croppen en je geen convertor nodig hebt. (ik zou wel willen). |