Posted: Tue 31 Oct 2006, 21:01 Post subject: problemen met scherpte
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een nieuwe lens, een Sigma 50-500. Tot nu toe is het me nog niet gelukt om haarscherpe foto's te maken. Het lijkt er op of de camera (nikon d70s) vlak voor, of vlak achter het onderwerp scherp stelt, waardoor net het laatste beetje scherpte schjnt te ontbreken. Als voorbeeld heb ik 2 foto's in m'n PA staan van een Bonte Strandloper en een juv Visdiefje. Doe ik iets verkeerd, zijn mijn instellingen niet goed of ligt het toch aan m'n lens ( ). Bijde foto's zijn vanaf een statief genomen. Kan iemand mij hierbij helpen, het begint toch een beetje frusterend te worden. _________________ canon
Gender: Male Age: 66 Joined: 28 Jan 2006 Posts: 11 Location: Willemsoord
Posted: Tue 31 Oct 2006, 22:42 Post subject:
Ik denk dat ik min of meer hetzelfde probleem heb gehad.
Waarschijnlijk maak je foto's op de "volle" 500 mm. Als je de lens een ietsje terugdraaid (470-480 mm) is de opname waarschijnlijk wel scherp.
Succes.
M.vr.gr.,
Minne. _________________ Canon EOS 350D, Canon 30D,
Canon EF-500 F4 USM IS,
Canon EF-300 F4 USM IS
Tamron 90 mm F2.8
Age: 45 Joined: 03 Jan 2005 Posts: 36 Location: Vlaardingen
Posted: Wed 01 Nov 2006, 13:22 Post subject:
Het is moeilijk te beoordelen of je instellingen niet goed zijn als je ze er niet bij vermeld. Iig zou ik zeker een stopje diafragmeren op 500mm omdat de meeste objectieven wide-open nogal soft zijn. _________________ Jasper Doest
www.Doest-Photography.com
Gender: Male Age: 64 Joined: 17 Aug 2005 Posts: 27 Location: Schiermonnikoog
Posted: Wed 01 Nov 2006, 16:31 Post subject:
Dag Michael;
Ik heb allebei je foto's bekeken op EXIF gegevens en mij valt op dat je bij beide foto's een wel vrij lange sluitertijd hebt gebruikt, namelijk 1/60 en 1/170, terwijl je met het equivalent van 750 mm werkt. De stelregel is dat je minimaal het omgekeerde van je brandpuntsafstand als sluitertijd moet aanhouden, in dit geval dus 1/750, ook van statief. Streven naar nog snellere sluitertijden is een pré, want met 1/2000 weer je bijna zeker dat bewegingsonscherpte (van jezelf en het onderwerp) geen probleem kan zijn. Verder moet je de beperkingen van je lens ook kennen. De zogenaamde gestoken scherpe foto's waar je waarschijnlijk naar verlangt worden meestal genomen met de wat duurdere lenstypes, van wat voor merk ook. Verder is het weer natuurlijk ook een belangrijke factor, een goed belichte opname van niet al te veraf ziet er al gauw beter uit dan een opname van iets verder weg met gesluierd licht. Zoek ook eens en test op van deze lens. Daarin kun je meestal terugvinden bij welk zoombereik en welk diafragma je de beste (want minst vervormde) resultaten kunt verwachten. Dat is ook de reden dat de z.g. high-end lenzen zo duur zijn. De kwaliteit van alle onderdelen en de afwerking is van dien aard dat je bij vrijwel elke instelling op kwaliteit kunt rekenen. Een lens van om en nabij de €1000,- zoals deze (of mijn Nikon 80-400 in een vergelijkbare prijsklasse) zal zeker een goede scherpe fotó moeten opleveren bij een juiste instelling, maar zal i.v.m. met een 500 mm vaste brandpuntsafstand met een f-waarde van 2,8 toch van mindere kwaliteit zijn. Verder is ook je camerabody van invloed. Dezelfde lens op een Nikon D200 geeft ook weer andere (iets betere) resultaten. Gewoon doorgaan met uitproberen dus, en als je echt denkt dat er een mechanisch defect in het spel is terug naar de leverancier, al was het maar om zeker te zijn dat het dat niet is.
Groeten
André _________________ Nikon D70; D200 en Nikkor-lenzen
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum