Age: 42 Joined: 29 Dec 2004 Posts: 13 Location: Veenendaal
Posted: Wed 16 Aug 2006, 10:57 Post subject: Plaatsen Schuiltent, waarop letten?
Ik heb nu net een nieuwe schuiltent gekocht, maar ik was benieuwd waar je op moet letten als je hem neerzet. Ik ben al een paar keer weg geweest om hem uit te proberen, maar de vogels zijn doodsbang voor de tent en durven er niet in de buurt te komen.
Heeft iemand tips? _________________ Canon 450 D
18-55 mm 1:3.5-5.6
90-300 mm 1:4.5-5.6
170-500 mm 1:5-6.3
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Wed 16 Aug 2006, 11:13 Post subject:
Indien mogelijk misschien de tent een paar dagen laten staan zodat ze eraan kunnen wennen, en voor het licht wordt erin gaan zitten?
Een pvc buis met een groene wijnfles erin tijdens je afwezigheid kan ze laten wennen aan de grote lens met reflectie die door de opening priemt als je er wel bent.
De vogels moeten wennen aan een tent in hun omgeving, het beste is om hem een tijdje ergens te laten staan. Camoufleren voor een korte periode kan wel werken maar dan moet je zorgen dat de tent een beetje wegvalt tegen natuurlijke elementen in het landschap, bosjes, grote graspollen, een dijkje of zoiets.
Ook is belangrijk: hoe lager je bent hoe beter het is. Geen hoge tenten dus! Ik werk soms met niet meer dan een camouflagenet maar blijf daarbij dan heel laag bij de grond. Deze Watersnip is zo gemaakt. Anderhalf uur nadat ik mij, bij volledig daglicht, had verstopt, liepen ze al op een meter of 8 voor mij langs. Ik zat daarbij op een slikje, met de stijle oever als rugdekking. _________________ Nikon, Gitzo
Wat ook belangrijk is: zorg dat je ruim voor zonsopkomst in je tentje zit. De vogels weten dan niet dat je er bent. Als je bij daglicht een tent plaatst en er in gaat zitten ben je vrees ik je tijd aan het verdoen.
Gender: Male Age: 42 Joined: 14 Dec 2004 Posts: 630 Location: Limburg
Posted: Wed 16 Aug 2006, 19:02 Post subject:
....en hou rekening met de medemens. De keren dat ik een schuiltent gebruik ben ik meer tijd/moeite kwijt om 'm te camoufleren voor de nieuwsgierige soortgenoten dan voor de vogels zelf. In ieder geval niet nabij drukke wandelpaden o.i.d. gaan zitten, ver uit het zicht!
Daarnaast dien je altijd toestemming te hebben van de betreffende terreineigenaar om met een tent te mogen werken. In mijn omgeving kan ik maar op enkele plekken met een tent terecht, zodoende werk ik er eigenlijk zelden ermee. _________________ Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum