Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Help!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Aug 2006, 8:43    Post subject:
Ik weet totaal niks van digiscopen, maar volgens mij zijn bijv. Nikon Coolpix 4500 en de 995 en de Sony w16 goede digiscoop camera's.

De Coolpixen hebben geloof ik schroefdraad waarmee je ze op de telescoop kunt bevestigen maar ik weet niet precies hoe dat zit

Op het forum is er al heel veel over geschreven:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=9327&highlight=digiscoop+camera#9327
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=7688&highlight=digiscoop+camera#7688
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=7523&highlight=digiscoop+camera#7523
http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=4189&highlight=digiscoop+camera#4189

Je zou ook nog kunnen kijken op andere forums.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes met je camera en we zien de foto's wel als je terug bent Very Happy

Groet Niels

www.pbase.com/arie_en_niels_godijn
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 18 Aug 2006, 10:13    Post subject:
Je hebt in ieder geval een goede scoop ik neem aan dat je de nieuwste ats 80 hd hebt. Je bent alleen niet correct geinformeerd.

Met een spiegelreflex en een f/1.8 50 mm standaardlens kan je in principe wel digiscopen. Door de spiegelreflex via het filterschroefdraad (52 mm?) van de lens op een daarvoor geschikte digiscoopadapter te plaatsen. Uiteraard zonder gebruik van autofocus. Ook kan je ervoor kiezen om zogenaamde wegklapadapters te gebruiken zoals swarovski en zeiss, of universele aanbieders die hebben. Dit is dus echt digiscopen want je haalt het oculair niet van je telescoop af. Zover ik weet werkt dit bij de canons (o.a. 350D en 20 D) en ook bij de nikons. Van nikon heb ik gelezen dat ze dit niet aanmoedigen en dus ook geen informatie verstrekken, omdat ze vinden dat een dergelijke toepassing de kwaliteit van nikon onwaardig is.

Er is een hele serie compactcamera's waar je in principe mee kunt digiscopen. Het voordeel van de compactcamera's t.o.v. de spiegelreflexen is dat je de autofocus behoudt en dat je geen spiegel hebt die vervelende trillingen veroorzaakt.

Of een compactcamera geschikt is hangt af van een aantal dingen. Inwendige scherpstelling valt daar dus niet onder en is een fabeltje.

1. Er is geen vignettering, zo'n zwart rondje rond het beeld, wanneer de camera aan de telescoop gekoppeld wordt. Dat wil zeggen dat je vanaf ongeveer 2 keer zoom van de digicam bij een zoomoculair en vanaf ongeveer 1 keer zoom van de digicam bij een wideoculair de vignettering verdwijnt.
2. De zoomlens kan over het hele bereik gebruikt worden, wanneer de de camera gekoppeld is aan een digiscopadapter, sommige camera's die als geschikt voor digiscopen verkocht worden, blijken bij het inzoomen of uitzoomen de adapter te raken en zichzelf dan te resetten.
3. Er kan een adapter gekoppeld worden aan de camera.

Vaak is het laatste punt het grootste probleem. Slechts enkele compactcamera's bieden de mogelijkheid om filters of voorzetlenzen te koppelen aan de camera. Ontbreekt deze mogelijkheid dan ben je aangewezen op universele systemen, zoals de eerder genoemde wegklapadapters. Heb je wel zo'n mogelijkheid voor een filter of voorzetlens, meestal heb je daar een aparte hulpstuk voor nodig, dan moet je nog een bijpassende digiscoopadapter zien te krijgen, die je op de schroefdraad van het camerahulpstuk plaatst. Er zijn ook diverse universele hulpstukken op de markt, maar of ze goed functioneren kan ik niet beoordelen.

Tenslotte is een niet onbelangrijk punt de sensorgrootte. Momenteel worden veel camera's geproduceerd met minsten 6 megapixels op een 1/2.5 sensor. Hoe hoger het getal achter de slash hoe kleiner de sensor. Het nadeel hiervan is dat er relatief veel pixels op een heel klein opervlak geperst worden. Die pixels beinvloeden elkaar wat de kwaliteit van het beeld niet ten goede komt. Dat wordt door de camerafabrikanten opgelost door allerlei trucs uit te halen om het beeld weer op te krikken.
Algemene consensus onder digiscopers is dat je momenteel in de klasse van 6 tot 8 megapixels een sensorgrottte van minstens 1/1.8 moet hebben en dan blijven er nog maar heel weinig camera's over. Op dit moment kom ik uit op

olympus sp350 (of een naast familielid)
fuji e900 (werkte niet lekker op mijn leica)

Dit zijn camera's waaraan je in ieder geval een filter of voorzetlens kan koppelen en die niet zo'n kleine sensor hebben.
Als je geluk hebt kan je nog ergens een sonyw17 of w7 dan wel een canon a95 op de kop tikken.
Ook zou de canon s80 interessant kunnen zijn in combinatie met een wideoculair, hoewel ik daar wisselende berichten over heb gelezen.
Heb je een wegklapadapter, dan komen meer camera's in aanmerking.

Bij alle pogingen om een goede camera te vinden moet je altijd zelf controleren of de combinatie echt werkt. Ik heb niet de mogelijkheid om alles wat op internet geschreven wordt in de praktijk te toetsen.

Marcel van der Tol
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum