Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

hoe over/onderbelichten?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Aug 2006, 20:26    Post subject: hoe over/onderbelichten?
Sinds kort ben ik veelvuldig aan het oefenen met mijn nieuwe DSLR. Nu wordt er veel gesproken over over/onderbelichten. Mijn vraag is wordt daarmee bedoeld het anders instellen van diafragma en/of sluitertijd ( bijv. bij onderbelichten kortere sluitertijd of kleinere diafragma-opening kiezen) of kun je bij gekozen diafragma/sluitertijd middels een bepaalde instelling de belichting veranderen. Mijn camera is Canon 30d.
Back to top
Reply with quote

bart.k

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Aug 2006, 2:09    Post subject:
De belichtingsmeter meet de hoeveelheid licht die de camera binnenvalt via de lens, en past de belichting van de foto aan. Als je de camera op Av zet bijvoorbeeld, dan kies je zelf de diafragma-waarde, en afhankelijk van de hoeveelheid licht kiest de camera de bijpassende sluitertijd, hoe meer licht hoe korter de tijd. Zet je de camera op Tv, dan kies je zelf de sluitertijd, en de camera past het diafragma aan, hoe meer licht hoe groter de waarde. Gemiddeld gaat dit goed, maar als het onderwerp voor een lichte achtergrond zit, of bij tegenlicht, dan zitten er te veel lichte delen in het beeld en wordt de foto door de camera donkerder gemaakt om op de gemiddeld ´goede´ waarde te komen, en wordt je onderwerp dus te donker. Om dit te compenseren ga je overbelichten bij tegenlichtfoto´s en de meeste vluchtfoto´s.
Op mijn 20D doe ik dat door aan de draaischijf achterop de camera te draaien ( je kunt in het menu verschillende functies aan deze schijf toewijzen, maar belichting is volgens mij de standaardinstelling ). Draai de schijf naar rechts en je gaat overbelichten, naar links en je gaat onderbelichten. Je ziet de instelling ook veranderen onderin het zoekerbeeld en op het schermpje bovenop de camera. Je zult zien dat hierdoor de waarde van diafragma of sluitertijd ook veranderd, afhankelijk van het gekozen programma.
Begin bij vluchtfoto´s eens met een hele stap (is meestal drie streepjes) overbelichten, en bij vluchtfoto´s met tegenlicht twee stappen.

p.s. Op het schermpje achterop de camera kun je de belichting en de scherpte slecht beoordelen. Gewoon veel proefopnames maken, en thuis op de computer kun je precies zien wat de instellingen waren, en wat het resultaat is.
Succes,
Bart.

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Aug 2006, 12:55    Post subject:
heel goed dat je aan het experimenteren bent.
Zet eventueel je camera op manual, zoek moeilijk onderwerp en licht op (met groot verschil tussen wit en zwart en licht en schaduw in de verlichting) kijk wat de lichtmeter zegt (bij integraalmeting en bij spotmeting) en maak meerdere foto's waarbij je de instelling van de combi sluitertijd, diafragma en ISO-waarde varieert.

En zoek anders eens op het forum van birdpix.

om maar voorbeelden te noemen bij Digiscoping & Fotografie \ lichtmeting
of Optische apparatuur \ camera instellingen
succes
Back to top
Reply with quote

Arjan Esschendal

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Aug 2006, 9:37    Post subject:
bedankt voor de info, zal eens flink dooroefenen

Arjan
Back to top
Reply with quote