Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Digiscoping contra digitale spiegelreflex

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 20:21    Post subject: Digiscoping contra digitale spiegelreflex
Het is al eerder aangehaald, maar ik vind dat er aparte albums moeten komen voor fotografie middels digiscoping en middels digitale spiegelreflexcamera's. De "wedstrijden" maken ook al een onderscheid.
Digiscoping en fotografie middels digitale spiegelreflexcamera's in combinatie met vaak erg dure lensen zijn niet vergelijkbaar.
Wij digiscopers zijn beperkt in onze mogelijkheden. Wij kunnen bv geen vliegende of bewegende vogels fotograferen (zeer lage sluitertijden).
M.i. is BP een mogelijkheid om iets van elkaar te leren, alleen ik kan niets leren van iemand met een digitale spiegelreflexcamera. Dat is geen verwijt, maar ik fotografeer nu eenmaal op een andere wijze.
In het verleden, toen BP nog in zijn kinderschoenen stond heb ik ooit gezegd, dat er jagers zijn met een geweer en jagers met pijl en boog. Ik kan alleen maar iets leren van de jagers met pijl en boog.
Ook heb ik gezegd, dat ook ik ooit een geweer zou kopen, maar geef mij maar de boog, alhoewel, de boog kan niet altijd gespannen zijn.....

Groet,
Rico
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 21:44    Post subject:
Quote:
Wij digiscopers zijn beperkt in onze mogelijkheden. Wij kunnen bv geen vliegende of bewegende vogels fotograferen (zeer lage sluitertijden).

ach, digiscopen heeft ook zijn voordelen, "wij" digitale spiegelreflexers kunnen schuwe soorten niet zo dichtbij krijgen.

Quote:
digitale spiegelreflexcamera's in combinatie met vaak erg dure lensen

een telescoop is toch ook duur, ik kan er in ieder geval geen 1 kopen.

Quote:
alleen ik kan niets leren van iemand met een digitale spiegelreflexcamera

dat ben ik niet met je eens, je kan misschien niets leren van de techniek die gebruikt is, maar wel van de foto zelf.

Last edited by Lesley van Loo on Wed 23 Aug 2006, 21:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Digibird

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 21:45    Post subject: camera
Ik snap wat je bedoelt Riocooten, maar het onderscheid DSLR is niet juist: met een digitale spiegelreflex is digiscoping nl. uitstekend mogelijk; ik doe het al jarenlang en heb dat nooit anders gedaan.

Het onderscheid wat je (mi terecht maakt) is:
(digitale of analoge) fotos gemaakt met telescooplens vs. fotografische lens.

vr gr, Phil

snijder

PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 23:15    Post subject:
Ik ben het met Rico eens dat de twee technieken niet zijn te vergelijken, het zijn inderdaad twee totaal verschillende dingen.Beide hebben hun voor- en nadelen. De prijs staat hier overigens los van. Onze digiscoop setup was net zo duur als de spiegelreflex setup.

En wanneer ik de opnamen van Ricootten zie staan, vind ik persoonlijk deze niet misstaan tussen het spiegelreflex geweld. En zo zijn er meer zeer goede digiscopers. Soms is het verschil zonder bijschrift nauwelijks of gewoon niet te zien.

Misschien is het voor de bezoekers van de site wel interressant om een apart album te hebben. Ik vraag me wel af of de digiscoop foto's dan nog wel de aandacht krijgen die ze verdienen. Kijk maar eens naar het aantal reacties bij wedstrijden waar DSLR en digiscoop gescheiden zijn. Ook worden hier de digiscoopfoto's minder bekeken.

Wanneer we iets van elkaar willen leren moet je volgens mij gewoon samen het veld in. Elkaar aan het werk zien. En zoals Marcel van der Tol vorig voorjaar heeft georganiseerd, na het fotograferen de resultaten bespreken en bewerken.

Met andere woorden : Van mij hoeft er geen apart digiscoop album. Mijn uitdaging zit erin om met een (digiscoop)foto toch op te vallen tussen alle andere foto's. Iets wat jou, (ricootten) zeer regelmatig lukt.

Groet,
Martijn
Canon EF 1.4x Extender
Gitzo G1325 + Gitzo G1376M
1-pootstatief Manfrotto682B
Raamstatief Manfrotto243+482
Back to top
Reply with quote

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Wed 23 Aug 2006, 23:58    Post subject:
Ik ben het wel met Martijn eens dat je de uitdaging echt aan moet gaan om in het DSLR gebeuren nog een rol te kunnen spelen. Desondanks sneeuwt het digiscopen inderdaad wel onder. Ik vind dus dat Rico wel een punt heeft, maar naar mijn gevoel is een apart album niet de oplossing. Eigenlijk verandert er dan niet veel.

Zelf denk ik eerder aan "digipix.nl" of "digipix.eu", waar je alleen DSLR foto's mag tonen als ze door het oculair van een telescoop/verrekijker zijn gemaakt. Ik heb dan hoop dat de digiscopers die de uitdaging hier niet aandurven weer een podium hebben om hun werk te laten zien en ervaring van anderen op te doen. Ik ben wel benieuwd of hier animo voor bestaat. Gezien de toch wel grote belangstelling die er voor het digiscopen bestaat moeten er volgens mij wel kansen zijn voor zo'n medium.

Marcel
Reply with quote

snijder

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 0:28    Post subject:
Wij zullen zeker dan op beide podia actief deelnemen , maar vraag mij af of digipix zo "groot" zou kunnen worden als Birdpix. Maar wie niet waagt wie niet wint.

Mocht het zo ver komen zou ik zeker mijn steentje bij willen dragen.
Dan moet ik wel mijn doelen bijstellen.

Was : Opvallen tussen het DSLR geweld
Ooit een Foto in Birdpix jaarboek(kan nog steeds met DSLR)

wordt : Niveau van ene M. van der Tol evenaren/voorbijstreven Laughing

groet,

Martijn
Canon EF 1.4x Extender
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 9:44    Post subject:
Het lijkt mij niet handig om een apart Album te maken, ik denk dat de digiscope foto's dan vergeten worden. Ik doe mijn best om net als Martijn op te vallen tussen de DSLR foto's.

Quote:
ach, digiscopen heeft ook zijn voordelen, "wij" digitale spiegelreflexers kunnen schuwe soorten niet zo dichtbij krijgen.

Dit lijkt misschien waar, maar ook een Digiscoper moet erg dichtbij komen om een goeie foto te maken. Bovendien komt een verre vogel met een DSLR beter op de plaat(vogels in het landschap is veel makkelijk voor DSLR) dan met Digiscopie. Wij kunnen met onze grote lenzen wel meer kenmerken van een vogel op de plaat krijgen, als bewijsmateriaal bij een opmerkelijke waarneming bijvoorbeeld.

Het idee van Marcel vind ik een hele goeie!
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 9:53    Post subject:
Jullie willen dus afsplitsen. Dat vind ik op zich wel jammer maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen. Vooral ook door het grote aanbod blijft jullie tak van fotografie onwillekeurig toch wat onderbelicht.

Overigens is het een misverstand dat voor de spiegelreflex-fotografen geldt dat ze gewoon meer geld hebben voor betere spullen. Ik heb al mijn materiaal ook maar goedkoop bij elkaar gescharreld. Tweede handjes, hulp van kennissen, lang sparen voor wat nieuws enz.

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 9:59    Post subject:
Andersom kan een digiscoper dan nog steeds op birdpix terecht, maar dan moeten de foto's wel door de ballotage komen.

Ik stel mij voor dat een vergelijkbare drempel bij zo'n digiscoop-site lager, of in ieder geval anders, gelegd moet gaan worden.

Marcel

Last edited by Marcel van der Tol on Thu 24 Aug 2006, 10:18; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Jos Welbedacht

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 10:10    Post subject:
Hendrik,

Ik zal in ieder geval op Birdpix rond blijven hangen. Ik schiet vaak een plaatje die wel door de ballotage komt. Daarnaast kan ik ook nog commentaren geven en mee discussieren over bepaalde onderwerpen. Ook ken ik veel Birdpixers, dus ik blijf ook hier actief.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 16:25    Post subject:
misschien dat jullie elkaar via een apart album makkelijker kunnen vinden?
het zou zonde zijn als de vaak prima bijdragen hier niet komen (en zoals marcel heeft aangegeven, de meeste echte meuk komt niet van digiscopers).
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 17:44    Post subject:
Ik sluit mij aan bij de conclusie van Peter Wijn, of je nu een apart album maakt of een aparte website, dat maakt volgens mij niet veel verschil.

Niek Oele

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 18:08    Post subject:
Tja, ik weet het allemaal niet zo precies hoor: ik snap Rico heel goed, en ook Marcel heeft natuurlijk wel een punt met zijn aparte digialbum/site.
Ik zou het echter jammer vinden wanneer de drempel lager wordt gelegd bij een digialbum, zoals Marcel suggereert. Hoezo lager? We hebben toch uitstekende digiscopers in ons midden; laat iedereen maar vechten om zijn/haar foto's door de ballotage te laten komen.
Zou er echt belangstelling zijn voor een apart album? Is dat na te gaan?
Kortom, ik twijfel nog even een poosje...

Marcel van der Tol
Admin
Admin

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 21:08    Post subject:
Ik schat in dat de digiscopers die zich hier kunnen handhaven, ook wel bij birdpix zullen blijven.

We weten niet hoeveel digiscopers er nu rondlopen die ook wel eens een fotootje zouden willen plaatsen en die ook zouden willen bespreken, maar die hun materiaal niet goed genoeg voor birdpix vinden. Deze digiscopers doen hier niet mee, en hopelijk wel op een website die speciaal voor hun is gemaakt.

Marcel
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 21:42    Post subject:
Dat ben ik helemaal met je eens Marcel!

Ik heb zelf ook wel eens foto's die van slechte kwaliteit zijn, maar waarvan ik toch wel eens wil weten hoe ik in die omstandigheden tot een betere plaat kan komen. Deze plaats ik dan niet op birdpix omdat het tijdelijke dan helemaal 'vervuilt' wordt.

Op een puur digiscoping site kan er veel adequater tips worden gegeven dan op birdpix (waar de lat veel hoger ligt).

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

Carel v/d Sanden

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 22:05    Post subject:
Helemaal met Rico eens
Ik heb dit al eens eerder gevraagd
ook heb ik er buiten Birdpix om al eens met Daan over gesproken
Ik persoonlijk zal zeer content zijn met een oplossing hiervoor
een aparte site zou natuurlijk prachtig zijn voor digiscopers
de lat hoeft nog niet zoveel lager te liggen
het voornaamste is denk ik dat je beter kunt vergelijken met alleen maar digiscoop platen
Back to top
Reply with quote

snijder

PostPosted: Thu 24 Aug 2006, 22:12    Post subject:
In feite spreek je dan over een aanvulling of een voorbereiding op Birdpix. waar je veel info kunt vinden en krijgen. Een soort birdpix voor beginners en mensen die zich orienteren op het gebied van digiscopen en/of fotografie.(Hier wil ik best mijn steentje aan bijdragen)Leuk idee , maar ook haalbaar?

Misschien nog een andere optie:

Misschien kan je naast moderaters ook coaches per onderwerp aanstellen (vrijwillegers) die op hun gebied (onderwerp) vragen beantwoorden.Bijv. coach digiscoping, coach DSLR, Coach fotobewerking. Ik weet niet hoeveel werk dit zal zijn en of hier mensen belangstelling voor hebben.Volgens mij past dit prima bij het doel van Birdpix.

Wat is het doel van birdpix.nl?
Birdpix.nl brengt beoefenaars van de vogelfotografie met elkaar in contact en stimuleert, zowel voor de gevorderde als de beginnende gebruiker, de uitwisseling van kennis en vaardigheden op het gebied van vogelfotografie. Gebruikers van Birdpix kunnen daartoe de foto’s van andere gebruikers becommentariëren en een waardering geven. Maar ook een bespreekonderwerp op het forum starten.
Daarnaast streeft Birdpix er naar om digitale vogelfoto’s van redelijke tot zeer goede kwaliteit aan een breed publiek tonen.
Tot slot wil Birdpix bijdragen in het beschermen van vogels in west-europa. Door de schoonheid van de vogelwereld te tonen worden mensen overtuigd van het belang van bescherming.

Wat betreft matige foto's waar men vragen over wil stellen kunnen nu toch ook in het werkalbum geplaatst ?

Het feit dat Peter Wijn aangeeft dat het zonde zou zijn dat de digiscoop-bijdragen zouden verdwijnen en Hendrik van Kampen dit bevestigt geeft toch aan dat de digiscoopbijdrage zeer gewenst is.

groet,

Martijn
Canon EF 1.4x Extender
Back to top
Reply with quote

Ben van den Broek

PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 9:02    Post subject:
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik me kan veroorloven beide diciplines te beoefenen. Persoonlijk denk ik dat ze elkaar in zekere zin aanvullen. Ik zou er voor zijn de huidige situatie te handhaven. Met de voordelen van digiscopie ben je toch ook in staat foto's te maken die je met DSLR-fotografie moet laten liggen!

Ik heb beide systemen in een tabel met elkaar vergeleken. Uiteraard zal ik niet volledig zijn maar het is denk ik een aardige poging e.e.a. te verhelderen.

Zie mijn site http://home.hetnet.nl/~benvandenbroek/ en kijk op digi-info

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum