Gender: Male Age: 48 Joined: 06 Dec 2004 Posts: 2329 Location: Groningen
Posted: Thu 31 Aug 2006, 11:56 Post subject:
Er zijn programma's (ik gebruik zelf een canon versie, heb je niet zoveel aan vrees ik) die de naam van al je foto's van 1 dag in een keer verandert, met dan dus op het eind een nummer erbij.
Ik geef ze zelf de naam "datum_plaats_nummer.cr2", bijv. "31-08-06_IJmuiden_007.cr2". Op die manier blijven ook al de foto's die je op een bepaalde dag gemaakt hebt bij elkaar staan.
Ik zet ze per soort in een map, dus de soortnaam hoeft er niet bij te staan. Bovendien heb ik een databaseprogramma waarmee ik ze ook heel snel weer terug kan toveren (Imatch).
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 31 Aug 2006, 12:11 Post subject:
als je je foto's laadt in je computer kun je als nikon-gebruiker picture project gebruiken (gratis meegeleverd op cd bij je camera, of te downloaden). Hiermee kun je de foto's van een unieke naam voorzien: datum-oorspronkelijke naam.extensie
ik zet er dan zelf nog mijn initialen voor, voorbeeld, de camera zegt: DSC9756.nef dat zou worden PW-20060831-DSC9756.nef.
Gaat dus automatisch bij het importeren van nieuwe foto's.
blijft over wat je nu al hebt gemaakt. Hier een list.
van bijvoorbeeld iview (google iview) kun je een gratis trial versie downloaden, waarmee je de foto's van je huidige directories opnieuw kunt opslaan, met een nieuwe naam, die de datum heeft waarop de foto genomen is: klaar is kees.
de trial versie is een beperkt aantal dagen bruikbaar, maar zo lang zal het niet duren.
Bij nader inzien. Dat opnieuw inladen van bestaande foto's kan ook met picture project zelf, heb je iview niet eens nodig.
edit: dat moet je wel per directory doen, en dan vervolgens die directories opnieuw naam geven en structureren zoals oorspronkelijk.
Last edited by peter wijn on Thu 31 Aug 2006, 13:33; edited 1 time in total
Posted: Thu 31 Aug 2006, 13:33 Post subject:
Je kunt natuurlijk ook de camera laten doornummeren. I.p.v. iedere keer weer bij 1 beginnen na het leegmaken van de camera. Even in het menu bladeren en een instelling aanpassen. _________________ all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 31 Aug 2006, 14:21 Post subject:
prima tip van mies.... voorlopig? is het voldoende?
als je gaat bewerken, of ooit foto's van meeredere dagen of jaren in 1 map gaat zetten, dan kom je - weliswaar niet eerder dan na 10-duizend foto's - het probleem zeker weten opnieuw tegen, maar zo incidenteel dat je er niet meer op bedacht zult zijn.
dus de tip (van het NIDF) toch maar vanaf nu opslaan met een unieke naam: met de datum er in (meer dan 10.000 foto's zal je niet heel vaak op 1 dag maken).
kost niks extra's. groot plezier wanneer je niet later alsnog alles moet omnummeren.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum