Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Droom-Fotoreis naar Kenia feb-maart 2007

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Aug 2006, 23:14    Post subject: Droom-Fotoreis naar Kenia feb-maart 2007
Van 22 februari tot 8 maart 2007 organiseert Natuurbeleven i.s.m. Birdpix een fotoreis naar Kenia. Natuurbeleven heeft een ruime ervaring in het organiseren van vogelreizen naar Kenia en zij wilden graag een exclusieve fotoreis voor Birdpix en Nederpixfotografen organiseren. Deze reis staat dan ook geheel in het teken van fotograferen.

Deze reis is speciaal voor natuurfotografen
# Gids met safari ervaring in Kenia;
# Op iedere locatie wordt ruim tijd genomen om vogels en dieren rustig te benaderen;
# Foto-opportunities zijn belangrijker dan scorelijsten;
# Maximaal gebruik van ochtend- en avondlicht op goede locaties;
# Veel gelegenheid om te voet, in kleine groepjes of individueel, de natuur in te trekken;
# Luxe lodges, geen tijdverlies aan kamperen, koken ed.;
# Elektriciteit voor de apparatuur in de lodges;
# Tijdens autosafari’s raamplaatsen voor iedere deelnemer
# Chauffeurs zijn geďnstrueerd om de beste posities in te nemen voor de fotograaf, de motor af te zetten bij het nemen van foto’s etc.
# Het dak van de auto’s kan open zodat ook staande uit de auto kan worden gefotografeerd.

Kijk voor het hele reisprogramma op bij de link fotoreizen: http://www.birdpix.nl/fotoreis_kenia.php
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 Sep 2006, 12:44    Post subject:
Hoi Daan,

Goede zaak. Periode is ook goed.
Wanneer ik het plan zo lees, vraag ik mij af waarom ik het al jaren verkeerd doe.
Ik vind dat er wel heel veel wordt beloofd. Te veel.... maar dat zal zelf worden ervaren. Het is namelijk niet voor alles het goede seizoen.
Toch geloof ik dat bijna alle Bird/Nederpixers hier inderdaad met te kleine harddisks vandaan zullen komen.

Wij zitten ook rond die tijd in Kenia (Samburu, Shaba, Sweetwaters, Nakuru en de Mara), het zou wel grappig zijn daar wat Birdpixers tegen te komen.

Wanneer er mensen zijn die extra info of tips willen, dan hoor ik dat wel.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 8:43    Post subject:
Zeker mooie reis.

Ik sta versteld van de mooie prijs voor deze reis. Lijkt haast onwerkelijk.

P
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Sep 2006, 9:02    Post subject:
Nou Peter, dat is ook weer wat overdreven. Wanneer wij het viervoudige van deze prijs zouden moeten betalen voor ons verblijf (2x zo lang en met 2 personen), zouden we nooit gaan. Onze voorzieningen zijn ook minstens net zo goed, maar dat is voor ons.

Wanneer je wat gidsen naslaat kom je inderdaad vaak veel hogere prijzen tegen. Aangezien je via D-reizen voor 565 euro 15 dagen naar Kenia vliegt op basis van all inclusive, kan je daar voor een prikkie er een safari aan vast knopen. De kosten worden dan veel lager dan de hier genoemde.

Het grote voordeel hier is, dat de drivers (volgens de tekst) ook voor vogels stoppen.
In Tanzania en Kenia rijden de chauffeurs van de ene big five naar de andere (Olifant, Kafferbuffel, Neushoorn, Luipaard en Leeuw maar helemaal voor het jachtluipaard (ja, ja, big six was juister geweest)). Dat zit er zo ingebakken dat je dat er alleen met intensieve shocktherapie uit krijgt. Zelfs dan moet je het om de dag herhalen. (en jullie maar denken dat ik overdrijf!!!!).

Dat gaat overigens met zo'n adembenemende snelheid dat ze de meeste andere dieren 'kort' rijden. (Daar hebben wij, niet gelogen, vele honderden foto's van genomen als bewijs voor de Parkbeheerders.)

Groet,
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl


Last edited by Panthera on Tue 23 Jan 2007, 9:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
PeterH



Age: 46
Joined: 10 Aug 2003
Posts: 264
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Sep 2006, 8:32    Post subject:
Hi Marco,

idd je hebt gelijk. Ik was wat voorbarig. Ik baseerde mij op een trip die een vriend van me organiseerd, maar dat is een fotografische reis met 3p in 1 4x4 voor uitzicht aan 2 kanten van de auto. Die trip is korter en redelijk wat duurder. Natuurlijk worden de kosten per dag minder als je langer blijft. Zelf houd ik van minstens 1 maand, maar heb dat na 2mnd Zuid Afrika niet meer kunnen realiseren. Wellicht eind volgend jaar.

Met de drivers heb ik nog nooit problemen gehad, ook al rijd ik meestal zelf, daar waar het mag.
Je moet het ze alleen heeeeeel erg goed duidelijk maken. 1x zeggen heeft geen zin. Blijven herhalen. Dat geldt trouwens ook voor het afzetten van de motor van de auto. Dat gaat ook snel weer fout, totdat je ze eraan herinnert.

Voor diegenen die nog nooit op Safari gegaan zijn is de waarschuwing van Marco een heel terechte. Feb is een fantastische maand om op safari te gaan, heel goed voor katten, maar niet optimaal voor de hele lijst die gegeven wordt. Ook staan er enkele beesten tussen die je haast nooit ziet, laat staan fotografeerbaar. Verwacht zeker niet dat je alles gaat zien, maar wees gerust, elke safari is fantastisch en elke safari heeft zijn eigen karakter.

He Marco, ben jij (exact) op de hoogte van de nieuwe permit regels in de Ng-Krater? Kun je nu wel of niet een permit krijgen voor 2 dagdelen op dezelfde dag? dus gewoon de hele dag?


Grz

Peter
_________________
info@peterdenhartog.com
Compleet vernieuwde website: www.peterdenhartog.com
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 13 Sep 2006, 19:26    Post subject:
Hoi Peter,

Je hebt gelijk voor wat betreft de drivers. Ze eraan blijven herinneren werkt wel, maar je wordt er zo moe van. Er zijn een aantal drivers die het wel snappen, zeker wanneer ze verschillende keren vogelaars mee hebben gehad. Dat maakt dat ze beseffen dat er meer is dan de big six. Het afzetten van de motor is ook een berucht fenomeen, goed opgemerkt.
Het is een goede zaak dat in de aankondiging al wordt aangegeven dat deze chauffeurs hun vak WEL verstaan.

Ik heb echter ook wel eens meegemaakt dat onze reisagent de driver voor een extra trip in Nairobi National Park (2,5 dagen) op het hart had gedrukt dat wij alles wilden fotograferen en niet alleen het grote werk. Waarschijnlijk had hij hem met ontslag gedreigd, wat hij stopte overal voor. Wanneer je weet dar daar 3,5 miljoen klaurieren zitten, kan je begrijpen dat we nu nog geen klaurier meer kunnen zien.

Ik ben niet op de hoogte van de regels en tarieven uit Tanzaniaanse parken, ik ben er zelfs nog nooit geweest hoewel ik er mij wel uitputtend in heb verdiept. Het is echter wel mogelijk via onze Keniaanse reisagent/vriend de juiste gegevens te achterhalen. Weet overigens dat de tarieven in Tanzania en Kenia reusachtig aan het stijgen zijn terwijl er steeds meer beperkingen komen.

Wanneer je zaken wilt weten, dan hoor ik het wel.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Rob S


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Mar 2006
Posts: 8
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Sep 2006, 10:14    Post subject:
Grappig, ik heb precies tegenovergestelde ervaring. Wij zijn vorig jaar maart naar Tanzania geweest, eigenlijk speciaal om het grote wild eens in het wild te zien. Onze interesse in vogels was miniem, en ik kon bij wijze van spreken nog geen roodborst van een pimpelmees onderscheiden. Onze gids/driver was (behalve ontzettend aardig, behulpzaam en een uitstekend chauffeur) helemaal gek van vogels, en heeft dat enthousiasme op ons weten over te brengen. Als ik weer op safari ga zal ik zeker proberen hem weer als gids te krijgen. Voor wie het ook wil proberen: Omar Seif van Ranger Safaris, Arusha, Tanzania.
_________________
Canon EOS 40D en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM voor de vogeltjes, soms met een Tamron 1.4x
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 15 Sep 2006, 19:38    Post subject:
Hoi Rob,

Dat is niet zo grappig hoor..... maar vrij normaal.
Kenia, en in mindere mate ook Tanzania, verdienen ongelofelijk veel geld in de Toeristenindustrie. De Toeristenindustrie in Kenia is zelfs de grootste van de wereld (ik denk relatief gezien). Als je ervaart hoeveel toeristen hier elke dag aankomen, raak je diep onder de indruk.

Deze industrie kent echter wel goede en slechte tijden. Beter gezegd: een hoog en een laagseizoen.
In het hoogseizoen komen ook de zogenaamde 'Matatu-drivers' in actie. Zij zijn taxichauffeur in Nairobi, Narok of Mombassa en hebben een zeer beperkte kennis van de parken en de dieren.

Dat is echter helemaal geen probleem. Met wat trukjes denken alle toeristen dat de de beste driver van de gehele wereld hebben gehad en belonen ze die met een riante fooi (daar gaat het namelijk allemaal om en vergis je niet.... de meeste drivers hebben een maandloon dat maar weinigen van ons zullen verdienen) Ik ken behoorlijk wat drivers (ook goede) persoonlijk en mag een aantal van hen tot mijn vrienden rekenen.

Ik ken genoeg truukjes zelf en wij spreken de taal ook een beetje om precies te weten hoe het werkt. Zolang je niet weet wat je niet ziet, mis je ook niets. Ontelbare drivers 'ruiken' de dieren al van verre. Ze zeggen bijvoorbeeld dat alle signalen er op wijzen dat je binnen een paar minuten een dwarsgestreepte tjiftjaf of een cheetah zult zien.... en waarachtig..... dat is zo. In een geheimtaal (verbasterd swahili en wat streektalen) geven de drivers dat aan elkaar door in woorden en tekens. Ze kiezen voor deze taal om te voorkomen dat toeristen ontdekken dat ze helemaal niet zo goed zijn.

Natuurlijk zitten er ook goede bij. Die heb jij misschien gehad, maar ook jij weet niet hoe alles is gegaan. Daar hebben zij baat bij. De beste driver is inderdaad een driver die van vogels houdt. Deze vergeet namelijk de andere dieren niet.

Ik ben erg blij voor je dat het jullie allemaal voor de wind is gegaan, maar de meeste mensen zullen (eerlijk gezegd) zeker niet zo tevreden zijn als jullie waren. De gewone toerist overigens uitgezonderd. Die krijgt namelijk precies wat hij of zij wil.

Groet
Marco

Wanneer je nog meer truukjes wilt horen, dan zeg je het maar.
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 17 Sep 2006, 21:57    Post subject:
als je wilt kijken wat je zoal tegen kunt komen in Kenia, kijk dan even op mijn site:

www.ltdphoto.com

dan in de gallery en dan onder Kenia, ik moet er wel bij vertellen dat ik die tijd om echt te fotograferen dus niet heb gehad, wij zaten met andere mensen met compactcameraatjes en die hadden waarschijnlijk niet veel tijd nodig om een echt goede foto te maken en dan zeker niet van vogels, hoewel nadat ik het gevraagd had onze chauffeur wel zijn best voor me deed.

ik heb dan ook maar iets van 2 tot 3 keer zoveel foto's gemaakt als dat er op mijn site staan, terwijl ik nu in Nederland veel meer foto's maak waaruit ik dan de beste kies.

het voordeel van de reis die Birdpix aanbiedt is dan ook dat je met allemaal mensen gaat die ook graag de tijd willen krijgen om een goede foto te maken.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum