Gender: Male Age: 82 Joined: 23 Dec 2005 Posts: 201 Location: Heerhugowaard
Posted: Wed 02 Aug 2006, 23:43 Post subject: Rijst/Bonenzak gebruik!
Als beginnende vogelfotograaf is mij het gebruik van een rijst/bonenzak voor het fotograferen vanuit de auto niet erg duidelijk! Hoe gebruik je zo'n ding en heb je daar nog meer voor nodig?
Indien mogelijk graag een foto er bij!
Ook ben ik geinteresseerd in een gemakkelijk op te zetten schuilhut en waar is die te koop?
Alvast bedankt!
Golf-man _________________ Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .
Kijk voor de schuiltent onder Forum-Digiscoping & Fotografie en zoek naar "Schuiltentje". Daar staat het een en ander. _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 03 Aug 2006, 10:05 Post subject:
hihi Golfman,
Er zijn weinig beginnende vogelfotografen met zo'n prachtige adequate lenzenset. Gefeliciteerd. Bijzonder dat je dit assessoir nog mist.
De rijst- of bonenzak is een zak gevuld met rijst of bonen. de beste vulling is echter gemengd duivenvoer (volgens mensen die er verstand van hebben). de omvang is tussen 1 en 4 kg (in dit geval is meer gewicht beter). de zak moet niet helemaal strak gevuld zijn, maar precies goed zodat de lens er een beetje in zakt (hoeveel dat is merk je door ervaring). het materiaal moet stevig zijn en verder niet fosforicerend rood. geschikt is bijvoorbeeld de pijp van een spijkerbroek (beter niet de afgesleten knie- of bilstukken). slim is om er een soort rits in te maken zodat ie leeg met het vliegtuig meekan. je kunt ze ook kopen bij internetwinkels, zie onder andere de marktplaats van birdpix.
Gebruik: leg de zak in het geopende raam, leg je toeter er op, leg je arm op de toeter, mik, stel scherp en knallen maar. een goede zak is in principe stabieler dan jouw gitzo (?) met Wimberley.
Extra creatieve mogelijkheden:
- je kunt de gevulde zak ook onder je statief hangen voor extra stabiliteit.
- je kunt de vogeltjes dichterbij lokken met het zaad uit de zak.
- je kunt de zak op de daklijst van je open dak leggen, of in het raam van een hut.
assessoires: een houten plankje om de zak op te leggen dat hetzij op het raam klemt, danwel aan de vensteropening hangt en op de een of andere manier op een handvat in de auto steunt.
Gender: Male Age: 82 Joined: 23 Dec 2005 Posts: 201 Location: Heerhugowaard
Posted: Thu 03 Aug 2006, 10:36 Post subject:
[quote="peter wijn"]hihi Golfman,
Er zijn weinig beginnende vogelfotografen met zo'n prachtige adequate lenzenset. Gefeliciteerd. Bijzonder dat je dit assessoir nog mist.
een goede zak is in principe stabieler dan jouw gitzo (?) met Wimberley.
Nee geen Gitzo maar een Feisol CT3371. Minstens zo goed maar een stuk goedkoper.
Als ik ergens aan begin dan ben ik gelijk (te) fanatiek (volgens mijn vrouw) vandaar de lenzen maar ik heb nog een lijstje hoor! hahahaha
Golf-man _________________ Nikon Z9 en de D850- Nikon FTZ2 Nikon800mm FL VR, Nikkor 100-400 S Nikon 50 mm 1.4 - 24-120 mm
Nikon 1.4 III en Nikon 1.7 - Full Wimberleyhead 2 op de Feisol CT3401 en 3371 .
Gender: Male Age: 75 Joined: 17 Jun 2006 Posts: 14 Location: Gouda
Posted: Thu 03 Aug 2006, 14:47 Post subject:
Goedkoop alternatief is een (Amerikaanse) legerponcho, prima camouflagekleuren, gemakkelijk mee te nemen want het weegt niets en ook nog eens snel te gebruiken. Ze zijn zo groot dat je er zittend geheel onder kan verdwijnen. Mocht het plots gaan regenen loop je ook nog eens droog terug naar je auto. Te vinden in de betere dumpwinkels voor ca. € 20. _________________ Canon 7d markII en Canon glaswerk
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum