Posted: Fri 22 Sep 2006, 11:27 Post subject: Sony alfa-100 met IS in body
Ik wacht al een tijdje met het kopen van een body omdat ik hoorde dat sony/minolta het IS systeem opneemt/heeft opgenomen in de body. Hierdoor bespaar je dus veel geld bij het kopen van de lenzen, die je dan zonder IS kunt aanschaffen.
Klopt deze informatie?
Is het wijsheid te wachten tot ook andere gerenomeerde merken deze IS opnemen in de body's voor het kopen van de sony?
De info dat de Sony Alfa100 ingebouwde IS (supersteadyshot) in de body heeft klopt. Ook pentax heeft een systeem dat ze shake reduction noemt op de K100 en K110. Ik denk dat zowel Sony als Pentax patent hebben en dat de 'gangbare' merken óf een eigen systeem moeten ontwerpen óf wachten tot deze patenten verlopen. Zij hebben immers IS (of een soortgelijk systeem) in de objectieven...
Er staat een review van de Sony Alpha 100, de camera waar je op doelt, in het blad Zoom 05. _________________ Groeten Jan Bosch
http://www.jan-bosch.eu/
Posted: Fri 22 Sep 2006, 12:37 Post subject: Sony alfa-100 met IS in body
In het juli-augustusnummer van Focus (zie www.focusmedia.nl) staat een uitgebreide test (predikaat Super) van de Alpha 100. Ik gebruik de camera al sinds de introductie (helaas nog met de meegeleverde kit-lenzen) en ben zeer te spreken over de prestaties. De IS werkt met alle objectieven, dus ook met oude Minolta-objectieven. Sony claimt een winst van 3,5 stops, dat lijkt wat veel, maar ruim twee stops kan zeker wel kloppen. Het IS-systeem heft overigens ongewilde bewegingen van de camera op, niet die van het onderwerp!
is deze body dus qua prestaties vergelijkbaar met de EOS 350 of 400 of de Nikon D70? en dus voor mij een beter altrnatief omdat ik zal besparen op de lenzen?
zet de drie camera's eens naast elkaar in DPreview of een andere site. Kun je vergelijken... Al is het beste vergelijk natuurlijk allemaal uitproberen...
Ik heb ook overwogen om een body met een gestabiliseerde sensor te kopen, maar mijn lokale fotoboer heeft het eigenlijk afgeraden.
Voor lenzen met een kleine brandpuntafstand zou het geen probleem zijn. Maar vooral bij de grotere lenzen zou het resultaat tegenvallen. Zijn argument was dat de cropfactor van een digitale body de trilling versterkt, waardoor het IS-systeem in de body (die op de sensor dus) in verhouding meer werk moet verzetten dan een vergelijkbaar IS-systeem in een objectief. En dat zou niet altijd goed gaan.
Dit verhaal zou dan vooral gelden bij lenzen >300mm.Maar ik heb dit van horen zeggen en heb geen persoonlijke ervaring.
Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sat 23 Sep 2006, 12:24 Post subject:
Volgens mij heeft Jelger hier een sterk punt. Bovendien heeft IS onder 200 tot 300mm niet zo veel zin. Er is nog iets, maar daarover ga ik een nieuw topic starten.
mvrgr
Ad
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum