Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Hulp gevraagd

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 15:28    Post subject: Hulp gevraagd
Ik zou mezelf een camera willen aanschaffen.
Sinds enige tijd ben ik gebeten door een virus die me er toe aanzet dieren en planten op foto vast te zetten. Cool
Omdat ik dit doe met een simpel digitaal toestelletje (Sony DSC-W1), wil ik overstappen op het betere materiaal.
Alleen zie ik het bos door de bomen niet en vraag hierbij dus hulp.
Wat schaf ik mij het beste aan, in het achterhoofd houdende dat ik de jarenlange ervaring nog niet bezit. Embarassed
Liefst niet te duur, max. 1000€ of is dit te weinig? Bestaan er cameras in deze prijsklasse waar er al een lens bijzit?

Ik verontschuldig mij al vooraf voor deze 'vervelende vragen' maar ik ken niemand in mijn vriendenkring die iets van fotografie kent, dus kan ik niet anders dan mijn vragen op jullie af te vuren. Smile

Hopend op een antwoord,

Kevin
Back to top
Reply with quote

Adri Clements

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 15:49    Post subject:
Je kan voor een Canon EOS 400D gaan, omdat deze relatief goedkoop is, en toch zijn kwaliteiten heeft.
Of de camera te koop is incl lens, ik verwacht niet met een 400 f5.6 ofzo.
Bij digimaxx wordt de camera geleverd inc. sigma 18-200. Normaal gesproken wordt de camera verkocht incl. een standaard lens: 18-55 mm.
Bij kamera-express kost dit 800 euro, dit is excl. geheugenkaartje.

Er zijn natuurlijk andere betere camera's, al verwacht ik dat die boven je budget uitstijgen.

Groet, Adri C.
Sigma 50-500 F4-6.3
Back to top
Reply with quote

mtenbos

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 16:14    Post subject:
met €1000 kun je wel wat leuks kopen een body met lens en later uitbereide. canon, nikon, sigma zijn wel de bekenste dslr.
het voordeel van en (d)slr dat je kunt wisselen met lenzen en dat je met de jaren een groter bereik kopen. ga naar een winkel heen en ga proberen, zowel body's als lenzen.

veel succes

Imac 24" 2,4 Ghz 320 GB 4GB intern geheugen
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 16:19    Post subject:
Dag Underattack,

Zoals gezegd bieden zowel nikon als canon goede instapmodellen onder hun digitale spiegelreflexen aan (nikon: D50 - D70, canon: 350D - 400D). Beide bieden binnen dezelfde prijsklasse aan elkaar gewaagde modellen aan, voordeel van de digitale revolutie is dat de 1 jaar oude modellen snel in prijs dalen als het nieuwe model uitkomt. Een voorbeeld:

Je kunt de voorloper van de 400D, de 350D, nemen voor 639 eurie inc. de 18-55 kitlens bij foto Konijnenberg:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=11283

Dan heb je nog 361 euro over, je zou dan de 75-300 mm telezoom van canon kunnen nemen voor 205 eurie:
http://www.fotokonijnenberg.nl/product_details.php?id_product=658

....en dan heb je nog 155 eurie over voor een geheugenkaartje of een extra accu Cool . Je zult ben ik bang toch ietsjes de 1000 euro passeren als je alle accesiores erbij neemt (extra accu, geheugenkaart, filters en fototas).

Voordeel van Canon is dat de objectieven goedkoper zijn (ook bij de goedkopere telezooms!) sinds Nikon haar objectieven in prijs heeft verhoogd, dus als beginner is Canon nu interessanter. Verder zou je nog de marktplaatssites kunnen afstruinen voor een een leuke 300 of 400 mm zoom ofzo, aanbod genoeg!

Succes met de aankoop!

UnderAttack

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 16:54    Post subject:
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 16:57    Post subject:
UnderAttack wrote:
Is dit wat ?

http://www.digicamshop.be/product/29936/canon-eos-400d-kit-18-55mm-lens-zwart.html?gclid=CNj2ipzi34cCFR8kQgod_iH-mA

Eeuhh ja, zeker, dat is dus de vervanger van de 350D, de 400D. De prijs is zeker goed, je zou ook naar de set met de 75-300 zoom kunnen gaan, zit je wel over de 1000 euro.

Hans Gerhardt

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 17:54    Post subject:
Een aardige set zou kunnen zijn een Nikon D50-body met een Tokina AT-X 840D - 80-400mm. Lens als Topklasse getest in F+D Fotografie (Sept. '06). Leuk om te beginnen.

erikjanlock

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 18:16    Post subject:
Bij www.digitalstreet.nl kost de 400D kit 759 euro, je kan via Canon gratis een 512 Mb CF kaart erbij krijgen. Of je voor 250 euro nog een mooie lens kan vinden vraag ik me af. Hou er wel rekening mee dat als het virus doorzet je over een half jaar alweer een betere lens wil... en dan een betere body... nog een betere lens... een tweede body... etc. Rolling Eyes

Welkom bij de club Very Happy

Theo van Orsouw

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 19:33    Post subject:
Ik merk altijd dat maar weinig mensen het met mij eens zijn, maar ik koop bijna alles 2ehands via fotoapparatuur.nl of marktplaats.nl. Ik ga altijd naar de verkoper toe, test uitvoerig en bekijk of de verkoper het product kan showen, zodat je weet dat het (waarschijnlijk) niet gestolen is. Dus nooit geld overmaken en de camera op laten sturen. Je houdt niet voor mogelijk wat er allemaal te koop is, mensen switchen zo snel als er een nieuwe camera uit komt, ze moeten het nieuwste van het nieuwste hebben, dus veel aanbod, dus relatief lage prijzen. Wel opletten met bodies want ook nieuwe dalen snel in prijs. Altijd vergelijken met Foto Konijnenberg. Ik moet zeggen de enige lens die niet goed was, kwam van een professionele fotograaf, voor de rest geen problemen.
Zo heb ik mijn 1D mk II en vorige week mijn 600 mm F4 ook 2de- of 3dehands gekocht. Vooral als je nog niet prcies weet wat je wilt, lijkt 2dehands mij nog meer voor de hand liggen. Een Canon 350 met een lens van Sigma of Tamron kom je een heel eind. Of en 70-300 van Canon.
Misschien een ervaren fotograaf meenemen als je je niet helemaal zeker voelt.

UnderAttack

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 21:24    Post subject:
tvorsouw wrote:
Ik merk altijd dat maar weinig mensen het met mij eens zijn, maar ik koop bijna alles 2ehands via fotoapparatuur.nl of marktplaats.nl. Ik ga altijd naar de verkoper toe, test uitvoerig en bekijk of de verkoper het product kan showen, zodat je weet dat het (waarschijnlijk) niet gestolen is. Dus nooit geld overmaken en de camera op laten sturen. Je houdt niet voor mogelijk wat er allemaal te koop is, mensen switchen zo snel als er een nieuwe camera uit komt, ze moeten het nieuwste van het nieuwste hebben, dus veel aanbod, dus relatief lage prijzen. Wel opletten met bodies want ook nieuwe dalen snel in prijs. Altijd vergelijken met Foto Konijnenberg. Ik moet zeggen de enige lens die niet goed was, kwam van een professionele fotograaf, voor de rest geen problemen.
Zo heb ik mijn 1D mk II en vorige week mijn 600 mm F4 ook 2de- of 3dehands gekocht. Vooral als je nog niet prcies weet wat je wilt, lijkt 2dehands mij nog meer voor de hand liggen. Een Canon 350 met een lens van Sigma of Tamron kom je een heel eind. Of en 70-300 van Canon.
Misschien een ervaren fotograaf meenemen als je je niet helemaal zeker voelt.

Super antwoord! Very Happy Dit noem ik nu eens een antwoord Wink
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 21:34    Post subject:
het is zeker ook aan te bevelen minolta (sony) en pentax te betrekken bij je keuze.

het voordeel is dat deze camera's met anti-shake verkopen, in plaats van anti-shake in de duurdere lenzen van nikon en canon. anti-shake vervangt geen statief, maar gaat veel schelen, op ook wat goedkopere lenzen van sigma etc.

ik werk zelf met nikon.
Back to top
Reply with quote

Bas Oosterom

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 21:40    Post subject:
De tip over tweedehands is een goede. Overigens zou ik niet zosnel tweedehands een body aanschaffen. Een lens is een ander verhaal. Ik kocht enkele weken geleden een Sigma 50-500 EX tweedehands voor de helft van waar hij nu over de toonbank gaat. Gewoon de tijd nemen en Marktplaats in de gaten houden. Regelmatig staan er hele leuke dingen op.
Sigma 24-70/2.8 EX
Sigma 180 APO macro
Back to top
Reply with quote

Theo van Orsouw

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 21:51    Post subject:
Nou Bas, ik koop juist een body 2dehands, die schrijven het snelste af. Bijna de slechtste investering die je kunt doen. Vroeger kocht je een goede body en deed je er minstens 10 jaar mee. En tegenwoordig? 1 a 2 jaar.

Alexander Koenders

PostPosted: Wed 04 Oct 2006, 21:59    Post subject: kijk ook eens naar E-bay
Behoudens de eerder genoemde merken kun je ook heel goed uit de voeten met een Olympus e-330 of 500. Voordeel is dat de lenzen per definitie 2 X de gegeven mm krijgen. Bijvoorbeeld de sigma 50-500 wordt 100-1000mm. Ik weet dat de meeste stemmen nog steeds naar Canon en Nikon gaan maar er is meer onder de zon. Ook de E serie van Olympus komt voor de beginnende fotograaf erg goed uit de bus.
Aanschaffen kan bijvoorbeeld via E-bay alwaar ik zo'n beetje alles vandaan heb behalve mijn Sigma 50-500. Voorbeeld: Olympus E1 profesionele camera + 50-200 F2.8-3.5 zuiko lens + grip voor 1200 euro. De Sets met de E500 kun je al vanaf de 600 euro aanschaffen.
Levertijd circa 1 tot 2 weken. In Nederland had deze combinatie mij tenminste 2400 euro gekost......wellicht dat ook de andere merken goedkoper via E-bay te betrekken zijn. En als je wilt weten hoe de foto's er uit zien kijk dan even in mijn PA.

Groet

Alexander
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Thu 05 Oct 2006, 8:43    Post subject:
Ook ik onderschrijf de keuze voor tweedehands. Heb zelf bijna alles uit de US laten komen voor een fractie van de prijs hier. Je loopt dan wel het risico op defecte spullen (kan moeilijk "even" gaan kijken), maar is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan. De 20D en de inmiddels verkochte 300/2,8 kwamen er vandaan. Mijn 500/4 heb ik in Nederland voor ene prikkie gekocht (enorm veel geluk mee gehad).

Theo heeft overigens gelijk dat het bij een camera meer loont, omdat die eerder aan vervanging/update onderhevig is. Maar aan de andere kant kan het ook lonen een "goedkope" US lens in Nederland voor meer te verkopen. Maar goed, ik ga er vanuit dat je in de eerste plaats foto's wil maken, en geen winst.

Fotoapparatuur.nl, marktplaats.nl, ebay.de (yep, Duitsland heeft een groot aanbod) en fredmiranda.com zijn sites waar ik spullen vandaan heb gehaald. Met name Amerikanen switchen altijd direct als er iets nieuws op de markt komt, en dus grote kans op nagenoeg nieuwe spullen tegen tweedehands prijzen! Wel kun je tegen de douanerechten aanlopen, maar dat is een ander verhaal waar op dit forum al veel over is gezegd en geschreven.

Als ik jou was (beginnend fotograaf en gericht op vooral vogels) zou ik voor een Canon body gaan (300D, 350D, 400D, 20D, afhankelijk van aanbod en je eigen voorkeur) en een tweedehands lange lens (bereik heb je nu eenmaal nodig) zoals een Sigma 50-500 of een Canon 300/4 met converter. Je overschrijdt dan je budget wel, maar ga je voor een goedkopere lens, dan wil je binnen de kortste keren toch die betere lens. Dat eeuwige upgraden kost veel meer dan het ineens goed doen. Idd, ik heb het zelf ook verkeerd gedaan...

Waarom Canon? Uiteindelijk zijn Canon en Nikon de enige twee merken waarvan veel tweedehands spul wordt aangeboden (en je dus ook makkelijker ooit je spullen weer kunt aanbieden). Maar wil je ooit iets echt nieuws, dan zul je merken dat Nikon zich onlangs uit de markt heeft geprezen. Qua kwaliteit is er echt geen merkbaar verschil tussen beide grootmachten.

Succes!
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 05 Oct 2006, 10:38    Post subject:
anderzijds,
als nikon zich uit de markt prijst, dan zullen aardig wat profs over gaan naar canon, en dan wordt nikon op de 2e hands markt weer interessanter Wink

Mijn tip: zoek een goede lens, en hang daar de goedkoopste body achter van het merk dat past. de meeste camera's geven goede beelden. alle merken hebben ook upgrade-camera's voor als je ooit meer geld hebt.

in het huidige plastic tijdperk koop ik - na voorlichting door mensen die er verstand van hebben - gerust een 2e hands nikkor 500 F4 AF-S, maar zeker geen 2e hands 300d of d50. Ook een 2e hands professionele body heeft ook grote kans te zijn afgeragd. mijn mening.
Back to top
Reply with quote

Hans Gerhardt

PostPosted: Thu 05 Oct 2006, 11:42    Post subject:
Ik vind het nu al verwarrend en er zijn wellicht nog 3508 gebruikers met een mening en suggestie. Uitgangspunt blijft je hebt weinig geld en als je de Lotto niet wint zal dat de komende jaren zo blijven en je bent beginner. Ik zou nooit met tweede hands beginnen. Je hebt geen enkele garantie. Het moet wel een DSLR-body worden, maar het kan ook een simpele zijn zonder al die toeters en bellen, die je als beginner toch niet gebruikt. Een beperkt aantal programma's is voldoende. Als er maar een censor inzit met een redelijke hoeveelheid pixels. Het hoeft niet gelijk 10 miljoen pixels te zijn. Een zoomlens van Sigma, Tamron of Tokina bijvoorbeeld kan ook veel fotografeer plezier opleveren. Misschien ontdek je wel dat je liever wil gaan digiscopen. Rolling Eyes

Underattack Aanvallennnn.... Razz

UnderAttack

PostPosted: Thu 05 Oct 2006, 13:55    Post subject:
Bedankt allemaal voor jullie hulp en uitleg, ben al een grote stuk verder hiermee. Applause
Nu ik alles hier heb gelezen dan zou ik de neiging hebben om een 350D of 400D aan te schaffen met een 2de hands lens.
1000€ was mijn max. bedrag, ik kan er natuurlijk veel meer aan uitgeven maar ik ben nog maar een beginner en zal eerst met het 'kleinere' materiaal leren omgaan. Daarna zien we wel Wink

Nogmaals bedankt voor jullie hulp! Very Happy
Back to top
Reply with quote

bram66

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 0:31    Post subject:
Volgens mij is de Nikon D80 een goede optie voor je !

Bij foto Westerduin in Scherpenzeel ligt hij voor €925,- in de winkel.
Deze camera is een goede opvolger van de D70s en met een Sigma 17-55 mm lens erbij ben je voor net boven de 1000 euro klaar. Je kunt eventueel kijken naar de kitlens van Nikon. (18-55mm).

Hij is ook 10,1 MP en heeft veel handige creatieve programma's die je
zeker nog meer zullen gaan stimuleren om nog mooiere foto's te maken.

Ik zou niet teveel bezuinigen op de camera als ik jou was, een goede lens kun je er altijd nog bij kopen, zowel tweedehands als nieuw.

Succes met je aankoop !

Gr. Bram.

UnderAttack

PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 10:47    Post subject:
Ben gisteren dus naar een fotograag geweest en die stelde 3 toestellen voor.

- Canon EOS 400D: daar was hij niet zo enthousiast van, omdat er niet veel veranderd is in vergelijking met de 350D. Zijn antwoord: " Ben niet zo laaiend enthousiast van dit toestel, het groter scherm is niet echt nodig omdat je hier toch niet doorkijkt om te fotograferen. Plus het antistof systeem zit er niet ingebouwd wat Oympus wel heeft".

- Olympus E400: Dit vond hij één van de betere in zijn soort. "Licht en veel funcies, per stand krijg je een voorbeeld foto".

- Pentax K10D: Is een razendsnel toestelletje wel de zwaardere van zijn soort.

Ik vond het raar dat hij geen voorstander van de 400D was, velen zijn hier enthousiast van Confused

Nu heb ik zelf nog een vraag: Als ik vogels wil gaan fotograferen dan gaat dit verzeker niet lukken met een standaar 18-55mm lens, welke lens zou hierbij goed zijn? Telelens 75-300mm?

Joep Tomlow

PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 12:03    Post subject:
UnderAttack wrote:

Nu heb ik zelf nog een vraag: Als ik vogels wil gaan fotograferen dan gaat dit verzeker niet lukken met een standaar 18-55mm lens, welke lens zou hierbij goed zijn? Telelens 75-300mm?

Genoemde lens is een mooi begin, ben zelf met een 100-300 mm begonnen en er veel leuke platen mee kunnen maken, kijk anders even op deze link, alle platen zijn met deze lens gemaakt:

http://members.lycos.nl/joeptomlow/vogels%20limburg.html

Ik zal eerlijk toegeven dat je vaak zal croppen bij 300 mm (digitaal vergroten via photoshop of ander programma) om beeldvullende platen te krijgen. Kleinere zangvogels als goudhaan en mezen zijn hier echter prima mee te fotograferen. Denk dat je daar als beginner al heel wat plezier aan zult beleven Smile . Als je tevens het geduld hebt om eens een dag of langer in een schuiltentje te willen zitten dan kun je met 300 mm (en wat geluk natuurlijk Wink ) ook veel, kijk anders maar eens naar de platen van de doorgewinterde schuiltentgebruiker Glenn Vermeersch. Verder zijn bepaalde vogelkijkhutten in natuurgebieden erg goed om met 300 mm mooie platen te maken, zoals hutten "de kluut", "de grauwe gans" en "de poelruiter" in de Oostvaarderplassen (ookwel afgekort tot OVP) bij Lelystad (via zoekfunctie kun je bij 'plaats' foto's van vogels daar vinden).

Wat betreft de verkoper; het is altijd de vraag waar hun enthausiasme vandaan komt; persoonlijke ervaring of een deal met de importeur...
Ik zou voor Canon gaan (mijn advies is enigzins bevooroordeelt... Cool ), vooral door het grote (!) tweedehands aanbod van (tele)lenzen en de goedkopere prijzen van nieuwe lenzen t.o.v. Nikon.

Succes met de aankoop!

jwchess
PixPas Pro

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Oct 2006, 12:26    Post subject:
UnderAttack wrote:
- Canon EOS 400D: daar was hij niet zo enthousiast van, omdat er niet veel veranderd is in vergelijking met de 350D. Zijn antwoord: " Ben niet zo laaiend enthousiast van dit toestel, het groter scherm is niet echt nodig omdat je hier toch niet doorkijkt om te fotograferen. Plus het antistof systeem zit er niet ingebouwd wat Oympus wel heeft".

In de Canon EOS 400D zit wel een antistof functie in. Dus de verkoper is niet goed op de hoogte!

UnderAttack

PostPosted: Thu 12 Oct 2006, 20:59    Post subject: Even laten weten
Wou het toch even melden.
Heb zonet de EOS 400D besteld. Bestaand uit een set met de 18-55, 75-300, extra geheugenkaartvan 1gb en een opbergzak.
Hopelijk moet ik niet te lang wachten Cool

robby roos

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Oct 2006, 9:40    Post subject: re.
Er zijn tegenwoordig ontzettend goede lenzen te koop, maar persoonlijk kies ik voor een goeie tele (als ik die keus heb, dan).

Na jaren met een zoom gewerkt te hebben vind ik dat de helderheid en scherpte van een telelens stukken beter zijn.
Plus het feit dat deze lenzen per defintie niet duur hoeven te zijn (dan zou ik vooral gaan googelen op marktplaats) kan je voor goedkoop een goede tele aanschaffen.
Ik gebruik nu een oude type Nikon 300 ED lens die een stuk scherper en sneller is dan de oude sigma 80-400 VR die ik daar voor gebruikte.
Voor de Nikon 300 mm heb ik €500,00 betaald.
Voor een instapper zou ik vooral naar deze koopjes kijken.

Mijn vrouw gebruikte de NikonD50 met de nieuwe Tamron 80-400 en daar is ze ook tevereden mee en ik moet zeggen, de plaatjes zijn helemaal zo slecht nog niet!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum