Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Limburg

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 19:50    Post subject: Limburg
Hallo,

Ik ga in de herfstvakantie weer een weekje naar Zuid-Limburg.
Nu ben ik hier 2 keer eerder geweest in Oktober. Iedere keer hopen we op vele Kraanvogels, helaas kunnen we die op de een of andere manier niet ontdekken in de lucht. Weet iemand wat wij verkeerd doen?

Ook zou ik graag willen fotograferen, zijn er leuke fotografie plekken(het liefst vogels van dichtbij, dus het liefst niet kijkhutten) in Zuid-Limburg?
Ik ben digiscoper, dus dan kan men daar rekening mee houden.
Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Oct 2006, 20:13    Post subject: Re: Limburg
Jos Welbedacht wrote:
Iedere keer hopen we op vele Kraanvogels, helaas kunnen we die op de een of andere manier niet ontdekken in de lucht. Weet iemand wat wij verkeerd doen?

Dag Jos,

Kraanvogels in Limburg is een kwestie van puur geluk; zelf heb ik in 9 jaar vogels kijken in mijn provincie slechts 2 keer kraanvogels gezien. Dit komt omdat je sterk afhankelijk bent van oostenwind; als deze ontbreekt gaat de trekroute over Duitsland ipv Oost Nederland. Hierbij geldt maar één regel: het succes staat evenredig met het aantal uren wat je in de lucht kijkt (kan bij mij de reden zijn dat ik ze weinig zie Embarassed ). De enige plek waar jaarlijks kraanvogels aan grond komen in Limburg is nationaal park "De Groote Peel" nabij Ospel (Midden Limburg). En dan is het altijd de vraag wanneer en hoeveel, de laatste jaren gaat het om slechts enkele tientallen voor een of twee dagen (en dan moeten ze niet opgejaagd worden door een of ander ****wandelaar die het afgesloten gebied in gaat of een laagvliegende luchtballon #Mad ....). Toch valt me op dat de meeste trek van kraanvogels op linie Heerlen - Maastricht worden gedaan, dus ik zou zeggen: blijf in de lucht kijken, zeker met Oostenwind!

Verder moet ik helaas bekennen dat ik van Zuid Limburg vrij weinig afweet; De Eijsderbeemden aan de Maas bij Eijsden en de Pieterplas bij Maastricht zijn in ieder geval leuke plekken voor watervogels, met als specialiteit pontische en geelpootmeeuw. Daarnaast zou je kunnnen gaan zoeken voor middelste bonte spechten in o.a. het Vijlenerbosch of het IJzerenbosch, maar ze zijn nu moeilijk te traceren (vrijwel geen geluid).

Succes en fijne vakantie alvast!

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 20:30    Post subject:
Bedankt,
dus gelukkig is er een reden voor het missen van de Kraanvogel vorig jaar en het jaar daarvoor. Nu gaat gelukkig de telescoop mee, misschien vergroot dit de kans op Kraanvogel. Weet iemand of ze in de Waalse Hoge Veenen nog meer voorkomen dan in Zuid-Nederlands-Limburg?

Last edited by Jos Welbedacht on Mon 09 Oct 2006, 20:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Hans van Agen

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 20:40    Post subject:
Er is er maar een die dat zeker zal weten .. Rudi ??
Heb ook belangstelling .. ik ga half november een lang weekend Limburg doen!
Hans
Back to top
Reply with quote

Hans van Mullekom

PostPosted: Mon 09 Oct 2006, 21:02    Post subject:
.

Last edited by Hans van Mullekom on Sat 22 Dec 2007, 19:56; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Oct 2006, 8:59    Post subject:
Jos Welbedacht wrote:
Bedankt,
dus gelukkig is er een reden voor het missen van de Kraanvogel vorig jaar en het jaar daarvoor. Nu gaat gelukkig de telescoop mee, misschien vergroot dit de kans op Kraanvogel. Weet iemand of ze in de Waalse Hoge Veenen nog meer voorkomen dan in Zuid-Nederlands-Limburg?

Nog een reden; de kraanvogeltrek wordt gemiddeld pas vanaf 16 okotber in Limburg waargenomen, met een piek rond week 45 en doorlopend tot soms het midden van december (heb even literatuur bekeken). Denk dat deze data ook ongeveer voor de Hoge Venen gelden, aangezien de kranen daar enkele dagen later worden gezien (ze trekken immers zuidwaarts Cool )

Hans van Agen

PostPosted: Tue 10 Oct 2006, 21:47    Post subject:
Allen ook namens mij bedankt! Ik zal wel met een stijve nek terugkomen denk ik ...
Hans
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum