Gender: Male Age: 55 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 2 Location: Zaltbommel
Posted: Thu 12 Oct 2006, 15:46 Post subject: Welke lens voor een beginnend vogelfotograaf?
Ook ik ga me verontschuldigen voor het stellen van dezelfde vraag, maar heb mijn antwoord nog niet kunnen vinden op alle andere onderwerpen.
Met pas twee maanden ervaring zie ik mezelf, zeker als ik al die mooie plaatjes zie, als een gruwelijke prutser. Maar dan wel een enthousiaste!!! Ben geinfecteerd met het virus naar het lijkt en wil nu graag een mooie lens aan mijn scala gaan toevoegen. Ik overweeg een nieuwe Sigma 300mm F2,8 of een gebruikte Canon 300mm F2.8 zonder IS. Over beide lenzen wordt super positief geschreven dus mijn vraag is niet perse welke lens ik nu zou moeten kopen maar is meer de vraag; kan ik met een dergelijke lens op de lange termijn goed uit de voeten of kom ik over een half jaar weer tot de conclusie dat deze ook niet voldoende is. Bovendien lees ik nog wel eens dat het gebruik van converters helemaal niet positief is en dat de ervaren fotografen een veel grotere lens zonder tc veel plezieriger vindt werken.
1.
Kortom: wat raden jullie me aan ervan uitgaande dat ik voor langere tijd een goede keuze wil maken en ook niet steeds mis hoef te grijpen?
-Een 300mm F2.8 al dan niet met 1,4x - 2x teleconverter met behoud AF dan resp. 420mm en 600mm.
-Doorsparen en op zoek gaan naar een gebruikte 500mm met evt. 1.4x TC i.v.m. behoud AF 700mm of met 2x 1000mm MF.
-Wordt MF als storend ervaren door de cracks?
2.
Overigens realiseer ik me dat ik er dan nog niet ben hoor en dat er telkens wel weer nieuwe dingen zijn die je te wensen hebt. Bijvoorbeeld; zijn er mensen die ervaringen hebben met mijn Manfrotto 055DB en zoŽn zware lens al dan niet i.c.m. een Wimberley sidekick? Met andere worden moet ik ook mijn statief gaan vervangen?
NB
Sorry voor dit lange relaas, maar jullie zouden me erg helpen als ik hier reacties op mag ontvangen? Alvast dank!!!!
Age: 47 Joined: 18 Aug 2005 Posts: 651 Location: Valkenswaard
Posted: Thu 12 Oct 2006, 15:57 Post subject:
Maarten,
Laat ik de eerste zijn die een poging waagt.
1. Voor vogelfotografie heb je alle bereik nodig dat je krijgen kunt. Dus liever een 500mm dan een 300mm. Hoewel velen op deze site ook met 300mm en converters super resultaten halen. Gewoon beter je best doen om dichterbij te komen.
Ik heb zelf een hele tijd de 300/2,8L (non-IS) gebruikt met en zonder converters en dat werkt perfect. Zelfs met de 2x converter heb je nog best snelle AF en kwaliteit, maar neem wel de nieuwe variant extender (II). De 500mm die ik nu heb zorgt dat ik vaker in de gelegenheid ben een foto te maken, waar het met de 300 toch te ver was. De 500 met 1,4x is perfect. Met de 2x heb ik geen AF meer op een 20D maar dat is niet storend als je onderwerp maar stil zit...
2. Ja, je hebt een ander statief nodig als je het mij vraagt. Ik was redelijk tevreden met de 300 op de 055 met Sidekick, maar heb nu een Gitzo 1325 en het verschil is enorm. Niet alleen in scherpte van de beelden, maar ook het gewicht en de handzaamheid. Anderen hebben wellicht een andere mening, maar op je statief moet je niet bezuinigen als je net een enorme som hebt uitgegeven aan de beste lens die je je kunt veroorloven. Dan haal je er gewoon niet het maximale uit.
Age: 58 Joined: 08 Nov 2003 Posts: 3780 Location: Utrecht
Posted: Thu 12 Oct 2006, 19:13 Post subject:
maarten
het is allemaal een kwestie van hoeveel geld je ergens in wilt steken. Met je 300 mm F2,8, ongeacht sigma of canon, kan je veel plezier hebben. Vooral als je het talent hebt dichtbij de vogels te komen. Zoals bijvoorbeeld Glenn Vermeersch (met een 300 F4). Zonder convertor is altijd beter en mooier. Zeker een 2x levert behoorlijk verlies in glans en tekening, bij de 1,4 is het verschil klein en vrijwel altijd acceptabel.
Qua statief, je kunt kiezen voor een lichte maar dure 1325 gitzo, of voor oud en loeizwaar maar nog spelingvrij 2e hands. Probeer misschien eerst uit hoe je huidige statief werkt. En vergeet de bonenzak niet.
Zoals je in mijn profiel ziet gebruik ik een Sigma AF HSM 300/2.8 met converters. Ik ben meer dan tevreden. Toch overdenk ik een aanvulling (geen vervanging) met een 800 mm of 300-800 mm zoom (ca. 6 kg .
Mijn statief is een stevige Gitzo 1348 mk2 van carbon. Het scheelt in gewicht maar alles bij elkaar met de Wimberley-head is het een hele sjouw met mijn fotorugzak. Ik heb inmiddels een onderstel van een boodschappenwagentje met grote wielen er onder . Handig.
Vergeet de boel niet te verzekeren! _________________ Nikon F100; Nikon D70s: NikonAF-S 70-300 mm/4.5-5.6 G IF VR; Sigma 17-70 mm 2.8-4.5 DC Macro, Nikon AF-S 28-70 mm 2.8 D; Nikon AF 85 mm 1.8 D, Gitzo1348mk2, Wimberley-head; Manfrotta 560B monopod
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum