Gender: Male Age: 68 Joined: 04 Jun 2006 Posts: 242 Location: schijndel
Posted: Sun 29 Oct 2006, 17:07 Post subject:
Geen reactie?
Ervaring met balhoofden van andere merken?
Ik heb nooit met een balhoofd gewerkt, en zou graag van jullie iets over de voor en nadelen horen.
mvrgr
Ad
Age: 55 Joined: 24 May 2005 Posts: 18 Location: Middelburg
Posted: Sun 29 Oct 2006, 18:53 Post subject:
Hoi Ad,
Ik heb zelf de 468RC2 en dat is op zich een prima balhoofd. Vast is vast zal ik maar zeggen. Zelfs een iets voorover hellende 500/f4 zakt niet meer verder als je de bal vast zet. Het voordeel van een balhoofd t.o.v. een videokop is dat je makkelijk je horizon recht zet als je statief scheef staat. Dit is tevens het nadeel. Zeker met grotere (zwaardere) lenzen heeft je camera de neiging om om te vallen zodra je de bal los zet. Je kunt natuurlijk de frictie zwaarder zetten maar dan heb je weer twee handen nodig om je camera te richten. Het ligt er dus maar aan waar je hem voor wilt gebruiken. Voor lenzen tot 300mm is dit een perfect (wel wat duur) balhoofd. Ook zwaardere lenzen kan hij prima aan, alleen zou ik in dat geval toch verder kijken voor een Wimberley, een Manfrotto 393 of een ander systeem waarbij de lens 'hangt' ipv staat.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum