Posted: Tue 31 Oct 2006, 20:56 Post subject: verkleinen
Hallo iedereen,
Ik krijg mijn foto's niet fatsoenlijk verkleind. Als ik ze verkein naar 800x600 worden ze wazig. Als je op de camera minder pixels instelt zijn ze dan wel scherp?? Zo nee hoe krijg je ze dan wel mooi scherp??
Posted: Tue 31 Oct 2006, 21:25 Post subject:
Kyle,
Verkleinde foto's moet je altijd nog naverscherpen. Dit kan met verschillende fotobewerkingsprogramma's. Het meest gebruikt hier is Photoshop (PS) en dan past men meestal de bewerking USM toe (Unsharp Mask) met bv 300, 0,2, 0. Dit zal ook wel met andere programma's kunnen.
Succes ermee!
Posted: Wed 01 Nov 2006, 14:59 Post subject: Scherpte
Helpt het ook als je op de camera minder pixels instel. Want als is ze dan open krijg ik nog grote onscherpe foto's. Als je ze dan naar birdpix insuurt zijn ze dan nog steeds onscherp????
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Wed 01 Nov 2006, 21:14 Post subject:
Hoi Kyle,
De kans is aanwezig dat de foto dan wat scherper oogt. Ik vraag me overigens af of je de foto met minder pixels zou willen maken, dit zorgt er nmelijk voor dat je voor de rest niet zo veel meer met de foto kunt doen. Een uitvergroting maken bijvoorbeeld is dan ondenkbaar en dat lijkt me wel zo leuk als je een hele mooie plaat gemaakt hebt.
Je camera op een lagere setting instellen is dus absoluut niet de oplossing !!
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Zelf verklein ik mijn foto's altijd in meerdere stappen (heb daar een macro voor in PaintShopPro). Hierdoor wordt het verkleinen nauwkeuriger. Doordat bij verkleinen minder pixels in je foto passen, zal je bewerkingsprogramma via een (vaak in te stellen) algoritme de nieuwe pixels berekenen, waardoor onnauwkeurigheid ontstaat. Door de verkleining in meerdere stappen uit te voeren, wordt het aantal weg te laten pixels in elke stap kleiner en daarmee het eindresultaat nauwkeuriger.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum