Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Discrepantie in lichtmeting 20D

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Nov 2006, 9:45    Post subject: Discrepantie in lichtmeting 20D
Hallo allen,

Gisteren kwam ik iets vreemds tegen mbt de lichtmeting van de 20D icm een flitser, waarvoor ik nog geen verklaring heb. Hopelijk weet iemand van jullie hoe het zit.

De casus:

De camera stond in de Av modus. Vanwege een vage donkere achtergrond wilde ik -2/3 instellen als belichtingscompensatie. Dat leverde 1/40s op bij diafragma 6,3. De flitser was als invulflits ingesteld op -3 EV. Tot zover niets vreemds.

Omdat mijn onderwerpjes zo aardig zijn telkens een andere landingsplek te kiezen verandert de achtergrond nogal van donker naar licht. Dat zou betekenen dat ik per foto een andere belichtingscompensatie moet instellen. Vanwege de snelheid van de vogels is dat geen doen. De oplossing is dan uiteraard de camera in M modus te zetten (bij gelijkblijvende lichtomstandigheden).

De lens was nog steeds op hetzelfde stukje achtergrond gericht. Ik stel in M mode de sluitertijd in op 1/40 en zet het diafragma op 6,3. In plaats van de verwachte -2/3 op de belichtingsschaal zie ik tot mijn stomme verbazing -1 1/3 staan.

Mijn vraag:

Waarom levert een lichtmeting in M mode 2/3 stops verschil op vergeleken met de meting in Av mode op het exact zelfde onderwerp? Gebruiken beide modi een andere lichtmeetmethode? Is het gebruik van de flitser debet aan dit fenomeen?

Alle inzichten zijn welkom, ik ben abuis...
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum