Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Nieuwe camera

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 1:23    Post subject: Nieuwe camera
Hallo mensen,

Ik heb een zeer prangende vraag aan jullie alemaal.

Ik wil graag een nieuwe camera kopen en maar weet niet goed welke ...dit in verband met de kosten.

Voor vogelen dacht ik zelf dat een 30d (canon) zeer zeker wel kan voldoen,maar voor een fotosessie van een bruiloft bijvoorbeeld denk ik persoonlijk na heel wat gelezen en gezien te hebben toch meer aan een 5d. Wie o wie heeft een pasklaar antwoordvoor me ( al zou die er al zijn )

Alvast stinkend bedankt allemaal.

Vmotion
Back to top
Reply with quote

HJDT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 10:29    Post subject:
Spit het forum eens uit en verbaas je over de diversiteit aan antwoorden. Deze vraag is al zo vaak door anderen gesteld dat het antwoord ergens te vinden moet zijn, of in ieder geval kan je een heleboel lezen en daaruit de dingen halen die voor jou belangrijk zijn.
Er staan een heleboel mensen klaar om je te helpen mocht je alsnog vragen hebben.

Groeten Michel
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 11:29    Post subject:
5D heeft 1 enorm nadeel voor vogelfotografie, en dat is het missen van de "cropfactor". Dat betekent dat je 300 mm lens niet gratis een 450 mm lens wordt, maar dat je zult moeten betalen voor extra mm.

Maak een keuze:
vogelfotografie op 1: 30d
bruiloften op 1: 30d of 5d

Stelling: de kwaliteit van de 300d, 350d of 400d is ruim voldoende voor bruiloften.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 23:48    Post subject:
Quote:
Stelling: de kwaliteit van de 300d, 350d of 400d is ruim voldoende voor bruiloften.

Wanneer jij met die stelling naar een stuk of 10 Bruidsfotografen gaat, weet ik nu al dat je daar de handen niet op elkaar krijgt.
Misschien dreigen ze wel met dwangbuizen en spanlakens.

Ik denk echter dat je bedoeld dat je met zo'n camera best leuke (lees: wel behoorlijke) foto's kunt maken. Dan heb je gelijk.

De menselijke huid is een moeilijk onderwerp en vraagt erg veel van de processor in de camera. Ik wil nu niet zeggen dat deze categorie camera's slecht is, maar het prijsverschil tussen een 1Ds M2 en een 350D is niet alleen maar pure winst. Die camera gaat echt wel anders om met de data. En aangezien nog steeds veel vrouwen in het wit trouwen (en ook dat is een lastige kleur voor een digitale camera) heb je voor deze tak van sport een erg goede camera nodig.

Die cropfactor is wel erg belangrijk. Dat is een behoorlijk plezierig cadeautje.
Ik zal nu wel tegen schenen schoppen, maar die 5D vind ik een gemiste kans. In de natuurfotografie zou ik het niet eens een kans willen noemen. Ga inderdaad voor een 30D of een van de andere 48 camera's die Canon per maand uitbrengt. Laughing

Groet
Marco

egon

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 4:38    Post subject:
Of, als je een topcamera voor zowel vogels als bruidsgedoe wenst, toch maar voor Nikon opteren: d2x
#Rofl
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 8:19    Post subject:
@marco,
er zijn aardig wat amateur bruiloftsfotografen op de markt. Wat ik bedoel is dat je met een 30d naar grote waarschijnlijkheid ook prima bruiloftsfoto's kunt maken.
Enne, natuurlijk levert een 5d beter beeld, niks gemiste kans van Canon. Ik zou het voor mijn gewone fotografie heel fijn vinden als mijn 85 F1,8 gewoon gebleven was wat ie is (huh?).

Ik denk dat Vmotion uit onze gezamenlijk bijdrage wel een zinnig antwoord kan afleiden.

@egon, waarom heb jij geen d2x? jij doet zeker geen bruiloften?
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 11:29    Post subject:
Quote:
amateur bruiloftsfotografen

Kijk, Peter, nu begrijpen we elkaar. Laughing

Alhoewel ik de 30D meer dan eens in mijn handen heb gehad en wel wat van zijn kunnen heb gezien, zal ik echt geen waarde oordeel over het toestel geven. Dan moet je het echt testen en dat ook met andere toestellen hebben vergeleken. Anders valt er geen waarde oordeel te geven maar uitsluitend vast te stellen of het aan de behoefte van iemand voldoet.
Ik weet echter wel dat de kwaliteit van de foto's uit de 30D altijd hoger ligt dat die van de 300 tot 300D. Het is een toestel uit een andere categorie.

Dan nog even over de verlengingsfactor. Ik snap het allemaal niet zo.
Vroeger (tsjee wat klinkt dat) hadden we de beschikking over een 28 en een 35mm als groothoek. Je hoorde niemand klagen.

Toen de digitale camera's met hun verlengingsfactor. Weg groothoek! Alle begrip dat er behoefte was aan een full-frame. Die was er echter niet.
Komt de industrie met de oplossing hiervoor (lees: zelfs nog aanzienlijke verbeteringen) door tot 12mm objectieven te produceren (18mm bij een verlengingsfactor van 1,5) die dus aanzienlijk meer groothoek geven dan we ooit gehad hebben!
Maar wat een schik aan de andere kant. 450mm 2.8 (50mm meer dan een heel dure/zware 400/2.8 voor niets) uit een 300/2.8. 900/4.0 voor de prijs van een 600/4.0 en eigenlijk geen lichtverlies vergeleken met een convertor.
Dan zet Canon de 5D op de markt. Voor die prijs koop je bijna 2 D200's een toestel dat volgens vele testen veel en veel beter is dan de 5D. Tuurlijk..... je hebt een Canon en een Nikon en dat is moeilijk uitwisselbaar, maar ik beperk me even tot de kwaliteit. Dat heeft hier namelijk niets met het merk te maken, maar met de gebruikte componenten.
Dat alles maakt dat ik het een gemiste kans vind.

Het antwoordt aan Vmotion is hetzelfde als ik altijd aan iemand geef die een pasklaar aankoopadvies wil hebben....... dat bestaat niet.
Zoals bovenaan gezegd, een waardeoordeel valt alleen te geven wanneer iemand meerdere toestellen bezit en er uitgebreidt meer werkt/gewerkt heeft. Ondanks dat wij 17 digitale camera's hebben (gehad) durf ik alleen over die toestellen wat zinnigs te zeggen. Ik denk dat er op dit forum niet zoveel mensen rondlopen die nog meer camera's hebben zodat er een goed vergelijk ontstaat.
Je zult je dus echt tot de testen moeten wenden. Dan, samen met eventuele online handleidingen, een keuze maken en die keuze (eventueel 2-3 toestellen) uit proberen in de winkel. Kom dan terug naar dit forum en leg uit wat voor onderdelen uit de fotografie je wilt gaan doen, welke het belangrijkste is en welk toestel je hebt gekozen.
Nu kan je zinnige gebruikerservaringen met dat toestel vragen aan de forumleden. Wanneer je zo een aantal reacties hebt verzameld, altijd meer dan een paar in verband met de objectiviteit, kun je een afgewogen keuze maken.

Je kunt natuurlijk ook gewoon naar de winkel gaan en het eerste de beste toestel kopen. Dat gaat een stuk sneller.

Groet
Marco

peter wijn

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 16:06    Post subject:
hi marco,

Quote:
Vroeger (tsjee wat klinkt dat) hadden we de beschikking over een 28 en een 35mm als groothoek. Je hoorde niemand klagen.

vroeger had ik een 24 mm F2,8, en de goedkoopste nikkor die daar in de buurt komt kost momenteel meer dan 1000 euro.

leg mij ondertussen even uit welke lens mijn 85 F1,8 vervangt. zowel 50 mm 1,8 als 60 mm F2.8 micro vind ik er te ver vandaan zitten, de ene vanwege de lengte, de andere vanwege de lichtsterkte.

Met de 5D had ik dat "probleem" niet gehad. Voeg daarbij grotere
pixelsensoren en je hebt in potentie een mooier beeld (voor veel meer geld dan de uiterst mooie d200 waar ik overigens heel gelukkig mee ben).

Ik denk dat een amateur - zoals ik en misschien vmotion - meer heeft aan zelf de camera in de hand hebben - zoals je zelf ook vaak stelt - dan aan een professionele test.

Wat ik trouwens denk is dat Vmotion vrij veel kan hebben aan onze discussie. Ik ben benieuwd of je er nog bent V?
Back to top
Reply with quote

toon de smit

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 16:42    Post subject:
Bijna alle reflexen zijn goed. Zeker in de prijsklasse van de 30d. De fotograaf maakt het verschil.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 18:54    Post subject:
Quote:
Bijna alle reflexen zijn goed.

Sorry Toon, maar het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoeld.
Ik hoop niet dat je had willen zeggen: "Bijna alle reflexen zijn even goed".

@ Peter,

Ik ga jou echt niet uitleggen welk objectief jij dan zou moeten kopen. Er is genoeg, maar blijkbaar niet goed genoeg voor jou. Gelukkig ben ik een heel stuk minder veeleisend.
Gewoon lekker een 5D kopen Peter, dan heb je geen problemen meer.

Groet
Marco

van bogaert erik

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 20:10    Post subject:
Panthera wrote:
Quote:
Bijna alle reflexen zijn goed.

Sorry Toon, maar het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoeld.
Ik hoop niet dat je had willen zeggen: "Bijna alle reflexen zijn even goed".

@ Peter,

Ik ga jou echt niet uitleggen welk objectief jij dan zou moeten kopen. Er is genoeg, maar blijkbaar niet goed genoeg voor jou. Gelukkig ben ik een heel stuk minder veeleisend.

Groet
Marco

waarom neem je de 1D mark II N niet, dan heb je toch een 1,3 factor voor vogels en een geweldige camera voor de rest ook., 5D zou ik zeker niet pakken.
Back to top
Reply with quote

egon

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 21:51    Post subject:
peter wijn wrote:
@egon, waarom heb jij geen d2x? jij doet zeker geen bruiloften?

Nope, die tijd is lang lang voorbij, ben overigens nooit bruidsfotoman geweest. Als al dan huur ik wel 2 van die dingen voor de gelegenheid.
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 11 Nov 2006, 23:34    Post subject:
@marco
Quote:

past mijn nikkor 85 F1,8 AF-D daar op marco? dat wist ik niet, maar ja, ik ben ook maar een domme amateur die deze camera nooit goed uitgetest heeft.
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 1:02    Post subject:
Bij deze het verzoek aan alle forumleden om de woorden Amateur en Prof niet meer te gebruiken wanneer het over fotografie gaat. Dat heeft er geen klap mee te maken.

@ Peter,

Kom nu gewoon eens een borrel drinken dan kunnen we ontdekken waarom dit steeds zo moet en of je werkelijk dom bent.

Groet
Marco

Sander L

PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 16:57    Post subject:
Je kunt gerust de 5D nemen, want deze zal hetzelfde presteren op het gebied van natuur fotografie als een 30D.

Kijk, de naam crop camera zegt al genoeg. De sensor van zo`n camera is kleiner ( APS formaat ) je hebt dus eigenlijk een crop uit een ouderwetse fullframe. De cropfactor bij Canon is 1,6

De 5D heeft een fullframe sensor met 12,8 MP. Dwz dat je bij een crop ( bv in photoshop oid ) naar het APS formaat 8 Mp over houdt... en toeval of niet, dat is ongeveer net zoveel als een willekeurige 1.6 crop camera van Canon ( 20D/30D/350D ). Je kunt dus kwalitatief net zo`n beeld bereiken als een crop camera op het gebied van tele Rolling Eyes

Alleen het ruisnivo, daar zijn de Canons erg goed in, en de 5D is een absolute topper. De grote sensor is technisch gezien eigenlijk een kadootje. Lager ruisnivo, meer pixels bij fullframe, en dezelfde aantal pixels bij ` tele` ( jullie begrijpen wat ik bedoel ). Kadootje kost wel veel geld Wink

Omdat de 5D fullframe is, is deze wel kritischer met objectieven. Fouten zullen het eerste zichtbaar zijn in de hoeken, en daarom eerder zichtbaar bij fullframe.

Verder zou ik, indien geld geen issue is, gaan voor de 1D-MKIIN, reden, betere AF en wheatersealed...

De `strijd` Nikon vs Canon ga ik niet voeren, die is namelijk ietwat kinderachtig Rolling Eyes Beide maken uitstekende camera`s en zullen in de handen van een bekwaam iemand uitstekende beelden produceren Cool

Sander
Back to top
Reply with quote

Panthera

PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 18:17    Post subject:
Beste Sander,

Het geweldige aan deze discussie was en is, dat helemaal niemand behalve jij praat over een strijd Canon/Nikon. Laten we dat dan ook niet gaan doen.

Quote:
crop camera zegt al genoeg
Mij niet echt. De D2x heeft een 'Crop-stand' voor de rest hebben de camera's die niet full frame zijn een verlengingsfactor. (Voor zover we het over reflexen hebben, van de compacts hebben inderdaad een hoop een (variabele) cropfactor die ook wel digitale zoom wordt genoemd.

Croppen doe je natuurlijk nooit in de camera. Dat gaat het best met de computer. Wanneer je zo rekent, is er maar een keuze en dat is een full frame. Gelukkig dat ik 12,5 MP heb met een verlengingsfactor, dat is een stuk handiger dan 12,5 in full frame.

Het kadootje zie ik ook niet. Door het vergroten van het sensoroppervlak maak je de pixels groter (wanneer je er niet meer plaatst) zodat het dynamisch bereik groter wordt en de ruis minder kans krijgt. Aangezien Canon, de ruis prima onder de knie heeft, is dat dus het tegenovergestelde van een kadootje. Het was al goed.

Dan nog even over de noodzaak om met hoge ISO-waardes te werken. Wij werken zelden met hogere waarden dan 400. Niet omdat het bij Nikon anders niet goed meer wordt, we hebben namelijk ook genoeg camera's van andere merken, maar omdat de foto dan niet echt meer aan onze standaards voldoet. Zelfs voor jagende roofdieren gebruiken we het maar zeer zelden.
Bij ons is er een noodzaak om geen tijd te verdoen (tijd is geld) en dat zie ik een stuk minder bij de meeste gebruikers hier. Dus gewoon wachten tot het weer wat beter is. Die 3 foto's waarbij je in de natuurfotografie toch een hoge ISO-waarde nodig hebt, rechtsvaardigen in mijn ogen geen veel en veel duurdere 5D.

Maar zoals steeds geldt, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij zelf wilt.

Groet
Marco

Sander L

PostPosted: Sun 12 Nov 2006, 19:05    Post subject:
Quote:
Het geweldige aan deze discussie was en is, dat helemaal niemand behalve jij praat over een strijd Canon/Nikon.

crop camera zegt al genoeg
Mij niet echt. De D2x heeft een 'Crop-stand' voor de rest hebben de camera's die niet full frame zijn een verlengingsfactor. (Voor zover we het over reflexen hebben, van de compacts hebben inderdaad een hoop een (variabele) cropfactor die ook wel digitale zoom wordt genoemd.

Croppen doe je natuurlijk nooit in de camera. Dat gaat het best met de computer. Wanneer je zo rekent, is er maar een keuze en dat is een full frame. Gelukkig dat ik 12,5 MP heb met een verlengingsfactor, dat is een stuk handiger dan 12,5 in full frame.

Het kadootje zie ik ook niet. Door het vergroten van het sensoroppervlak maak je de pixels groter (wanneer je er niet meer plaatst) zodat het dynamisch bereik groter wordt en de ruis minder kans krijgt. Aangezien Canon, de ruis prima onder de knie heeft, is dat dus het tegenovergestelde van een kadootje. Het was al goed.

Dan nog even over de noodzaak om met hoge ISO-waardes te werken. Wij werken zelden met hogere waarden dan 400. Niet omdat het bij Nikon anders niet goed meer wordt, we hebben namelijk ook genoeg camera's van andere merken, maar omdat de foto dan niet echt meer aan onze standaards voldoet. Zelfs voor jagende roofdieren gebruiken we het maar zeer zelden.
Bij ons is er een noodzaak om geen tijd te verdoen (tijd is geld) en dat zie ik een stuk minder bij de meeste gebruikers hier. Dus gewoon wachten tot het weer wat beter is. Die 3 foto's waarbij je in de natuurfotografie toch een hoge ISO-waarde nodig hebt, rechtsvaardigen in mijn ogen geen veel en veel duurdere 5D.

Maar zoals steeds geldt, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij zelf wilt.

Groet
Marco

Quote:

Die strijd leek wel los te gaan branden iig, maar laten we dat idd. niet doen.

Qua crop/verlenging. Het is natuurlijk een crop, de sensor van een 30D is gewoon kleiner als die van een 5D. De feitelijke brandpunt van het objectief wordt ook niet verlengt, het beeld is een crop uit fullframe kleinbeeld. Het beeld van een 30D is exact gelijk aan het beeld van een 5D indien je het beeld van een 5D softwarematig zou croppen. Verlengingsfactor ? Wat wordt er verlengt ? Niet de brandpuntsafstand van het objectief iig. En verkleiningsfactor ( van de sensor, die feitelijk wel kleiner is ) klinkt marketing technisch natuurlijk niet echt lekker Wink Dat wij fotografen die veel met tele werken erg blij zijn met de cropfactor is natuurlijk mooi mee genomen.
Het kadootje betreffende de fullframe sensor is tov een 30D, daar heeft de topicstarter het namelijk over, en daar reageerde ik op Wink Je hebt bij een 5D dus fullframe en 12,8mp. Als je vogels oid schiet kun je veel veel verder croppen ( je houdt dezelfde kwaliteit over tov een 350D en dus praktisch tov een 30D ), 2 in 1 zullen we maar zeggen.

Ik heb verder niet gesproken over de `noodzaak` van hogere ISO waardes. Hogere ISO waardes kunnen overigens bij bruiloften WEL van groot belang zijn Cool En daarmee kan dat dus wel weer interessant zijn voor onze topicstarter.

Sander
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 8:55    Post subject:
Ik ben het wel eens met Marco, dat de 5D een gemiste kans is van Canon. Wil je echt een camera met FF waar ook camera aan zit, neem dan de hele duik in het diepe maar en ga voor de 1DSmk2. De 5D is eigenlijk een 'poor mans' full frame SLR. Begrijp me niet verkeerd, het is een hele goede camera, maar er had zoveel meer uit gehaald kunnen worden, of ze hadden hem gewoon wat goedkoper moeten maken.

Wat Sander opmerkt kwa crop en ruis van de 5d tov 30d is technisch juist. De D2X heeft natuurlijk als meerwaarde dat je binnen de camera al kunt croppen, wat je natuurlijk nooit doet, behalve als je echt de snelheid even nodig hebt. Anders doe je dat lekker achteraf met meer vrijheid van interpretatie.

Tot slot even wat over groothoeken. Ik ken de kwaliteit van groothoeken van Nikon niet uit eigen ervaring. Maar die van Canon zijn ronduit SLECHT. Heb ik het nog niet eens over die nog slechtere AFS lenzen. Deze slechtheid uit zich vooral in de FF camera's, omdat je daar meer van de zijkanten van de lens gebruikt waar vooral de problemen zitten.

Grz

Peter
Reply with quote

Sander L

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 9:14    Post subject:
De 5D is tov de 1Ds idd. een poor mans fullframe. De AF etc. is niet te vergelijken. Neemt niet weg dat fullframe, het aantal pixels in combinatie met het lage ruisnivo voor bepaalde soorten van fotografie erg interessant kan zijn.

Betreft de EF-S lenzen, je zit met bv een EOS 30D natuurlijk niet VAST aan EF-S lenzen. De gewone EF lenzen passen ook, en de overige merken zoals Sigma, Tokina, Tamron etc. zijn prima toe te passen.

Verder wordt de EF-S 10-22 op bv www.photozone.de prima getest:

Quote:
The Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM delivered a very sound performance with a combination of very decent build quality and very good if not impressive optical results. If anything vignetting at wide-open aperture could be better. The center performance is excellent throughout the range with generally good borders. The level of distortions is surprisingly low and CAs are quite well controlled.

Ik heb zelf geen ervaring met groothoek lenzen van Canon, maar mijn beide Sigma's ( 8mm fisheye en 10-20 zoom ) bevallen prima Wink

Sander
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum