Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Te koop aangeboden Canon lens EF 400mm 5.6

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Nov 2006, 18:10    Post subject: Te koop aangeboden Canon lens EF 400mm 5.6
Toch ook zelf maar de moeite genomen om deze lens op Birdpix te koop te zetten. (Met dank aan Michel). Deze lens is absoluut krasvrij en zonder andere beschadigingen. Weinig gebruikt. Ik heb al een paar de vraag gehad; waarom verkoop je 'm? Ik wil zelf de Canon 400mm 4.0 aanschaffen. That's all.
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Wed 08 Nov 2006, 19:11    Post subject:
Nou Jos, als je dan toch van plan bent een bak met geld leeg te storten zou ik voor de 500 F4 gaan........... Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.......
Ik zal mijn bericht met de link naar birdclubkatwijk verwijderen.

Groeten Michel
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Nov 2006, 23:47    Post subject:
die 400 F4 IS USM DO heeft wel enkele voordelen tov de schitterende 500 F4 IS USM michel. vooral als je wel eens op reis gaat. Het is een ontzettend compacte lens van uitstekende kwaliteit (hoe doen ze dat?).
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 1:30    Post subject:
Klopt misschien Peter maar als je zoekt naar recensies lees je regelmatig klachten over de 400 en die kom ik niet vaak tegen over de 500...........
Reply with quote

josberg

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 6:26    Post subject: klachten??
HJDT wrote:
Klopt misschien Peter maar als je zoekt naar recensies lees je regelmatig klachten over de 400 en die kom ik niet vaak tegen over de 500...........

Het argument van Peter geldt duidelijk voor mij. Op reis of anderszin onderweg en dan toch een goede, compacte lens in de tas. Over die klachten heb ik nooit iets gehoord, Michel. Noem svp eens wat.
Back to top
Reply with quote

Jeroen Gense

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 7:53    Post subject: Sigma 2.8 300mm AF
Heel goed alternatief is de relatief
goedkope,licht en compacte Sigma 2.8 300mm AF van Sigma.
Samen met 2 keer converter (heeft Sigma die?) is het een prima combi.
Sigma wordt vaak onderschat en is ook mechanisch en optisch erg goed geworden de laatste jaren.

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 9:15    Post subject:
"Klachten" van de 400 DO zijn vooral bij de eerste versies van deze lens. De eerste versies zijn niet echt scherp. Daarna is dit probleem verholpen. Ik heb zelf een paar keer met deze prachtige lens mogen spelen en ik was zeer onder de indruk.

Een eigenschap van deze lens, die wel eens tegen je kan werken is het feit dat er een fresnel lens in zit. Deze lens kan voor out-of-focus (OOF) ringen zorgen. Als je bv bomen met druppeltjes in je achtergrond hebt staan en die druppeltjes reflecteren zonlicht dan kunnen dat ringetjes worden ipv ronde vlekjes bij een gewone lens. Dat ziet er niet uit. Nu is het bereik waar je die ringetjes kunt zien niet zo heel groot bij bomen/struiken, maar als je vlakbij oneindig focust, dan blijven dit soort effecten op oneindig ook zichtbaar (bv met water/zee). Zoals gezegd, dit is een eigenschap van de lens en als je niet in die situatie terecht wilt komen moet je geen DO lens kopen.

Voordelen van de lens zijn duidelijk. Superlicht voor een lichtserke lens. Vluchtfoto's uit de hand is echt geen probleem. Ook de balans is geniaal als je hem gebruikt met een 1D..

Grz

P
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 15:26    Post subject:
De zwakke punten die Peter noemt zijn inderdaad degene die ik ook bedoelde. Ik was er niet van op de hoogte dat dit voornamelijk bij de eerste lenzen speelde dus kennelijk is er in de loop der tijd veel verbeterd. Misschien moet ik dan ook maar die 400 overwegen Very Happy

Groeten Michel
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Thu 09 Nov 2006, 16:13    Post subject:
Info voor de geinteresseerde.

http://www.dpreview.com/news/0009/00090604canon_400do.asp

Voor diegenen die overwegen om de 400DO te kopen ben ik van mening dat het een beetje zonde van je geld is. Voor minder heb je de Canon 300/2.8 IS. Dat is zo'n beetje de scherpste Canon lens gemaakt ooit. De 300 weegt ruim 2.5 kg en de 400 net geen 2kg. Nooit ringetjes en echt lichtsterk mocht je dat nodig hebben. Ik zou best die 400 DO wel in mijn serie lensjes hebben, maar hoger op mijn verlanglijstje staat nog altijd de 300/2.8 IS.

P
Reply with quote

Ronny Hullegie

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Nov 2006, 21:51    Post subject: EF400mm DO IS USM
Ik ben bezitter van de 400 mm DO lens en heb waarschijnlijk de lens uit deze slechte serie.
Ik had deze lens op een analoge EOS 1 zitten en toen had ik niets te klagen over de scherpte, echter toen ik een EOS 20D aanschafte kreeg ik toch wel lichtelijk mijn twijfels over de scherpte.
Bij het uploaden van een van mijn eerste plaatjes kreeg ik al een pb van Wim de Groot hoe mij die lens beviel, hij had hem namelijk ook. Hij had ook zijn twijfels over de scherpte. Later kreeg ik nog een mail van iemand (naam is mij ontschoten) eveneens over de scherpte. Twijfelde ook.
Ik heb de lens laten calibreren, echter dit heeft weinig (lees: niets) geholpen. Nu heb ik de EOS 1D markIIN erachter en het probleem is nog steeds aanwezig.
Vanmorgen maar eens naar Konijnenberg. Demolens van hun erachter geknoopt (precies dezelfde) en wat blijkt? Haarscherp! Het verschil was erg groot.

Het schijnt dat de recent gemaakte versies van deze lens optisch scherper zijn dan eerder geproduceerde lenzen. Het zou gaan om midden 2002. Na midden 2002 zijn er wel goede versies van deze lens gekomen.
Hier is echter geen hard bewijs voor. Zie ook op:http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=41&sort=7&cat=2

Gr. Ronny
Back to top
Reply with quote

PeterH

PostPosted: Mon 13 Nov 2006, 8:38    Post subject:
Precies.

Ik weet niet meer precies wanneer Canon het productieproces verandert heeft. Zeker is, dat ze niet het versienummer verandert hebben. Mid 2002 zou goed kunnen. Ik heb zelf met een 2004 versie gewerkt en die vond ik heel goed (En mensen die mij kennen weten dat ik een mierenn**ker ben als het om scherpte gaat).

Ik weet niet of er tussen de nieuwe versies nog echt slechte tussen zitten (lees: tussen lenzen zit altijd wel wat verschil), maar bij zo'n lens is het bij een beetje redelijke zaak mogelijk om deze in de winkel op scherpte te testen. Dat kan vrij gemakkelijk op een kaart.

Grz

Peter
Reply with quote

RaV

PostPosted: Fri 17 Nov 2006, 8:28    Post subject:
is deze Canon lens EF 400mm 5.6 nog te koop? ik ben wel geintresseerd!

edit: heb hem gekocht en ben er blij mee!!!!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum