Quote: |
Stelling: de kwaliteit van de 300d, 350d of 400d is ruim voldoende voor bruiloften. |
amateur bruiloftsfotografen |
Vroeger (tsjee wat klinkt dat) hadden we de beschikking over een 28 en een 35mm als groothoek. Je hoorde niemand klagen. |
Bijna alle reflexen zijn goed. |
Panthera wrote: | ||
Sorry Toon, maar het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoeld. Ik hoop niet dat je had willen zeggen: "Bijna alle reflexen zijn even goed". @ Peter, Ik ga jou echt niet uitleggen welk objectief jij dan zou moeten kopen. Er is genoeg, maar blijkbaar niet goed genoeg voor jou. Gelukkig ben ik een heel stuk minder veeleisend. Gewoon lekker een 5D kopen Peter, dan heb je geen problemen meer. Groet Marco |
peter wijn wrote: |
@egon, waarom heb jij geen d2x? jij doet zeker geen bruiloften? |
crop camera zegt al genoeg |
Het geweldige aan deze discussie was en is, dat helemaal niemand behalve jij praat over een strijd Canon/Nikon.
crop camera zegt al genoeg Mij niet echt. De D2x heeft een 'Crop-stand' voor de rest hebben de camera's die niet full frame zijn een verlengingsfactor. (Voor zover we het over reflexen hebben, van de compacts hebben inderdaad een hoop een (variabele) cropfactor die ook wel digitale zoom wordt genoemd. Croppen doe je natuurlijk nooit in de camera. Dat gaat het best met de computer. Wanneer je zo rekent, is er maar een keuze en dat is een full frame. Gelukkig dat ik 12,5 MP heb met een verlengingsfactor, dat is een stuk handiger dan 12,5 in full frame. Het kadootje zie ik ook niet. Door het vergroten van het sensoroppervlak maak je de pixels groter (wanneer je er niet meer plaatst) zodat het dynamisch bereik groter wordt en de ruis minder kans krijgt. Aangezien Canon, de ruis prima onder de knie heeft, is dat dus het tegenovergestelde van een kadootje. Het was al goed. Dan nog even over de noodzaak om met hoge ISO-waardes te werken. Wij werken zelden met hogere waarden dan 400. Niet omdat het bij Nikon anders niet goed meer wordt, we hebben namelijk ook genoeg camera's van andere merken, maar omdat de foto dan niet echt meer aan onze standaards voldoet. Zelfs voor jagende roofdieren gebruiken we het maar zeer zelden. Bij ons is er een noodzaak om geen tijd te verdoen (tijd is geld) en dat zie ik een stuk minder bij de meeste gebruikers hier. Dus gewoon wachten tot het weer wat beter is. Die 3 foto's waarbij je in de natuurfotografie toch een hoge ISO-waarde nodig hebt, rechtsvaardigen in mijn ogen geen veel en veel duurdere 5D. Maar zoals steeds geldt, iedereen is vrij om te doen wat hij of zij zelf wilt. Groet Marco |
Gewoon lekker een 5D kopen Peter, dan heb je geen problemen meer. |
The Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM delivered a very sound performance with a combination of very decent build quality and very good if not impressive optical results. If anything vignetting at wide-open aperture could be better. The center performance is excellent throughout the range with generally good borders. The level of distortions is surprisingly low and CAs are quite well controlled. |