Misschien goed om hier zo uitgebreid mogelijk antwoord op te geven want deze vraag komt zo vaak langs dat het bijna vervelend word:
1 - Is het mogelijk om een 2x converter te gebruiken met de 300mm F4 van Canon?
- Je kunt vrijwel elke converter op vrijwel elke lens gebruiken, zolang die merk-compatibel zijn. Gebruik je Canon spul dan zal een Canon converter (vrijwel ?) altijd passen maar ook een Kenko, Soligor of welk merk dan ook als die dezelfde vatting hebben.
1a- Werk de autofocus dan nog?
- (Dit verhaal is alleen geldig voor Canon, voor Nikon weet ik niet hoe het zit, wie vult dat aan?) Dat is niet van de lens afhankelijk maar van de body die je gebruikt. Heb je een niet-professionele body (bijvoorbeeld 300D, 350D, 400D, 10D, 20D, 30D) dan focust je body met een maximale diafragma opening van 5.6. Een 1.4x converter kost een stop licht, dat komt dus neer op f5.6.
Je lens zal dus in combinatie met 1 van de genoemde bodies AF behouden. Een 2x converter scheelt je twee stops licht, dat komt dus bij de door jou genoemde lens neer op f8. Om hierbij Autofocus te behouden moet je een professionele body gebruiken. In dit geval dus een body uit de 1D serie.
Merk op dat de 1.4x converter een nauwelijks waarneembare invloed heeft op de beeldkwaliteit van je lens. Een 2x converter heeft dat wel, voornamelijk qua scherpte van je beeld.
1b - Welke pinnen waarop (camera of converter) moet je dan afplakken?
- Een beetje zoeken op internet zou dat zo moeten opleveren denk ik. Er zijn volgens mij niet veel mensen die dit doen.
1c - Wat is het effect op de snelheid van de autofocus als je dit doet?
- Die wordt trager en minder nauwkeurig.
1d - Wie heeft er ervaring met deze combinatie?
- Helaas, ik niet.
Groeten Michel