Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

welke kop op monopod

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 17 Dec 2004, 23:08    Post subject: welke kop op monopod
naast mijn standaard manfrotto tripod met 141 rc kop, heb ik nu een mannofrotto type 079 monopod aangeschaft. Ik ga deze gebruiken met mijn D70 en sigma 50-500 lens. Nu zit op deze monopod nog geen kop. Ik heb gezien dat er diverse monopod gebruikers zijn onder de leden van birdpix. Mijn vraag is welk type kop zou ik het beste kunnen gebruiken voor mijn monopod. Ik lees op internet dat er soms een kogelballhoofd gebruikt wordt. Ik vraag me af of dat wel stabiel genoeg is met een dergelijke zware lens.
Alvast bedankt voor de adviezen.
Nol
Back to top
Reply with quote

van bogaert erik

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 18 Dec 2004, 11:50    Post subject:
ik heb geen kop op de monopoot geplaatst maar een snelkoppelingsplaat, van wimberley, werkt ook zeer snel en ik vind een kop niet echt comfortabel om mee te werken op een monopoot.
Back to top
Reply with quote

Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Dec 2004, 16:28    Post subject:
Ik gebruik nu bijna een jaar een éénpoot met de f4 500mm zonder kop. Ik schroef gewoon vast op het statiefplateau van de lens. Verder zet ik de lens los zodat ik makkelijk kan draaien. Op deze manier ben ik snel en mobiel bij het fotograferen. Kijk wel uit met de horizon, die makkelijk scheef gaat, maar dat is vrij makkelijk te corrigeren in de fotobewerkingssoftware.
Reply with quote

Peter Jacobs

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Dec 2004, 23:21    Post subject:
Arie Ouwerkerk stelde in http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=6197

Quote:
Ik gebruik de éénpoot voor gewichtsbesparing en je haalt het meest uit de image stabilizer. Wanneer ik deze lens met een driepoot gebruik wordt aangeraden de IS uit te zetten.

Ik ga een statief kopen (mijn cameragegevens staan hieronder). Een statief voor een lichte camera dus en ik hoef dus geen zwaar statief te nemen. Ik zie voor mezelf allerlei voordelen voor een driepoot: je hebt je handen vrij voor de camera en je kunt even wat anders doen, bijvoorbeeld door de verrekijker kijken. Nou begrijp ik uit het bovenstaande dat de image stabilizer (IS) beter uitgezet zou kunnen worden op een driepoot, terwijl "je het meeste haalt uit IS".

Geldt dat alleen voor de toplens van Arie of moet ik daar met mijn camera ook rekening mee houden?
Peter

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum