Posted: Mon 04 Dec 2006, 18:40 Post subject: Bah! Alweer 'out of focus'. Sigma 170-500; wie helpt ?!
En weer een mooi moment naar de knoppen.
Kwam vandaag een ooievaar tegen die prachtig voor me poseerde. Thuisgekomen weer alles onscherp.
Hierbij een overzicht van de totale foto en een uitsnede op ware grootte.
Echt slecht. Hoe kan dit nou?
Naast donker (een nare kuur van de Canon 300D, is t gewoon echt out of focus. Ik heb scherp gesteld op de kop van de ooievaar. Alleen de Sigma 170-500 gebruikt op 500 mm; geen TC dus. Automatische scherpstelling. ISO 800 (maar dat is anders geen enkel probleem; dat is dan een goede eigenschap van de 300D); 1/800 sluitertijd. F5.6 (gedwongen want mijn oudere lens is nog niet gechipt) en meetmodus patroon (wat dat maar mag inhouden).
Kan iemand me hiermee helpen? Ligt t aan mij of de lens? Met mijn andere lenzen schiet ik echt heel redelijke tot mooie plaatjes. Als ik hier geen oplossing voor vindt, verkoop ik de lens weer. Dit is helemaal niets zo.
Tips die ik over deze lens (en andere zoomlenzen) gelezen heb zijn:
- nooit helemaal tot 500 mm gaan, maar bijv. max 480
- wat diafragmeren (maar dat kan nog niet)
Gender: Male Age: 77 Joined: 07 Oct 2005 Posts: 5 Location: Oost Souburg
Posted: Tue 05 Dec 2006, 13:32 Post subject:
Kocht zelf deze lens in september nieuw, na 4 weken nog niet 1 foto scherp gehad...
Na overleg met de leverancier, kom maar ruilen voor een nieuwe....
Bleek het back focus probleem te hebben.
Met de nieuwe werkelijk scherpe foto's...
Er is meer over dit probleem geschreven....
Ik heb een Nikon D70...maar of dat wat zegt ???
Suc6
Jim _________________ Nikon D70 en D 80 Sigma 18-125 mm - 100 mm macro, Tamron 28-300 mm -Sigma 5.6/400 mm APO, Sigma 5-6.3/170-500 mm - Sigma 5-6.3/150-500 OS en Feisol CT 3371+Manfrotto 393
Posted: Wed 06 Dec 2006, 0:34 Post subject: Welke versie van deze lens?
Er zijn een aantal 170-500 versies in omloop.
Een oud model:
en een nieuwer model (volgens mij de DG versie):
Het nieuwe model moet volgens de vele reviews op internet wel goed zijn, echter wel een statief gebruiken!!
De oude kan ik niet veel info over vinden.... Niet elke 170-500mm van Sigma is dus dezelfde. In de loop der jaren veranderd een model vaak iets.... Tis maar dat je het weet... _________________ "Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."
Sinds een half jaar werk ik met een Sigma 50-500, wel een andere Sigma-lens dus, maar heb daar ook soortgelijke problemen mee:
- de lens "springt" vaak op out-of-focus TIJDENS het afdrukken - dus moet je snel opnieuw afdrukken en meestal mis je dan dus het ultieme moment. Soms heb ik pas een redelijk scherpe foto na 4 of 5 pogingen.
- op 480 i.p.v. 500 mm maakt bij mij weinig uit
- ook als de lens niet verspringt zijn de foto's vaak niet briljant (ook niet van statief of rijstzak).
- heb wel de indruk - dit n.a.v. de opmerking van jimbo1 - dat de lenzen (wellicht met name de 50-500) beter werken op Canon dan op Nikon, ik heb ook een D70. Kreeg bijvoorbeeld ook al eens een mailtje van een BP-fotograaf die vroeg om tips hoe met Nikon D70 + Sigma 50-500 scherpe foto's te maken....zou leuk zijn om hier wat meer over te horen van de diverse gerbuikers...
Ik ga in het nieuwe jaar ook maar eens terug naar de leverancier.
groet
Gerard _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 54 Joined: 28 May 2006 Posts: 67 Location: Oud Beijerland
Posted: Wed 06 Dec 2006, 9:52 Post subject:
Ik had een heel oud model ( minstens 10 jaar oud ) van de Sima 170-500. Daar waren prima foto`s mee te maken, ook op 500mm. Deze lens was door Sigma voorzien van andere firmware ( het zogenoemde `chippen` ).
Zoals ik je in een ander topic had aangeraden moet je de lens eigenlijk diafragmeren voor het beste resultaat. Ikzelf schoot echt pas vanaf F=9. Verder wil de lens weleens `hunten` Dwz dat hij wat zoekt als je de cam op AI focus hebt staan.
Mijn suggestie zou zijn.
- Naar Sigma sturen voor een andere chip, zodat je kunt diafragmeren.
- Pas vanaf F=8/9 gebruiken.
- AF niet op AI focus.
- goed ondersteunen met rijstzak of statief oid.
Met de nieuwe 170-500 heb ik geen ervaring, inderdaad wordt deze goed getest.
De nieuwe eigenaar van mijn oude lens heeft inmiddels trost dse eerste resultaten door gemaild, ook die waren prima... _________________ Groet,
echter herchippen vind ik geen optie. moet ik 2 keer op en neer naar nieuwegein en wie weet hoe lang het duurt? kost bovendien 45 euro. en dan maar afwachten of 't helpt.
ik gebruik de lens overigens op de Canon. en ik heb idd een oudere versie.
eerlijk gezegd vind ik het knap waardeloos als zo'n lens pas op F9 fatsoenlijke resultaten geeft. dan is het dus echt een mooi weer lens, anders krijg je onherroepelijk bewegingsonscherpte. of je moet even vragen of 't vogeltje stil wil blijven zitten.
als de lens met specificatie 170-500 f9 verkocht zou worden, zou niemand hem willen, toch? maar in feite komt het daar wel op neer.
ik heb eieren voor mijn geld gekozen en ga het met de Canon 100-400 L IS USM proberen. Die IS moet sowieso helpen en een snellere focus is ook zeer welkom, wat dat is ook niet zo denderend bij de sigma.
Gender: Male Age: 54 Joined: 28 May 2006 Posts: 67 Location: Oud Beijerland
Posted: Wed 06 Dec 2006, 11:02 Post subject:
Opzich een goede keus, de 100-400 met IS. Ikzelf heb geen ervaring met deze lens. Ik kan je alleen adviseren om de lens te kopen in een gerenomeerde zaak, ook omdat er optisch blijkbaar nogal verschillend presterende exemplaren in omloop zijn. Bij deze verwijs ik je graag naar een test van deze lens, hier kun je zien dat ook de 100-400L na 1 stop diafragmeren zijn beste prestaties levert... Dwz F=8 bij 400mm. Dat wil overigens weer niet zeggen dat F=5.6 onbruikbaar is bij dit objectief !
ik heb voor de zoomversie gekozen omdat ik hem ook voor mijn werk wil gebruiken; niet alleen vogels.
ik blijf het vreemd vinden dat er zulke verschillen zitten in kwaliteit van een en dezelfde lens. worden die dure dingen dan niet getest voor ze de markt op gaan?
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum